Genrebild för världsdel

Vagabond en av få tidningar med långa resereportage

Vagabond är förvisso mer komersiell och mindre alternativ än när vi startade 1987. Men grundtanken är densamma: att nyfiket berätta om världen bortom de mest exploaterade platserna, även om avståndet bara är 100 meter, skriver Vagabonds Per J Andersson.
Det ges ut alldeles för få angelägna, spännande och personliga reseskildringar i bokform, skrev jag i Dagens Nyheter (15 januari, senare återpublicerad på här på vagabond.se). Det finns en lucka mellan romanen och utrikesreportaget som reseskildringen kan fylla. Hur ser världen ut där romanförfattarna ännu inte hunnit formulera sig - och där utrikesreportrarna redan gjort sorti?
 
Klas Lundström höll med mig men menade att kritiken kom från fel håll eftersom Vagabond, där jag är redaktör, utvecklats från en bra alternativ tidskrift till en gräll kommersiell skitblaska, ungefär. Jag har alltså själv varit med, , menade han, och sett till att resereportaget förflackats och förytligats.
 
Jag tycker också att det görs en massa dålig resejournalistik i svenska tidningar, men Vagabond är trots allt en tidning som i varje nummer har minst tre långa subjektivt berättade och ofta personliga reportage - precis av den sort som jag saknar i många andra tidningar och i bokutgivningen. 
 
Klas Lundström skriver: ”Vagabond har gått från spännande resa utan tydligt mål till en tråkig chartervecka …”.
 
Ett märkligt påstående.
 
Bläddra igenom senaste årens Vagabond. Vad finner man? Bila runt på portugisiska landsbygden, vandra i Paris mångkulturella stadsdelar, resa runt i östra Kambodja, i indiska Rajasthan, bo i homestay i Thailand, resa med bil längs Highway One i Kalifornien, besöka Medilin i Colombia, surfa i Liberia, besöka skolor i södra Sudan, vandra i Nepal … Knappast ”en standardiserad chartervecka”.
 
Ibland blir hans kritik imbecill. Som när han skriver att rubriker som "Turistboom i Syrien" skapats av "annonsmarknadens dramaturgi där rubriken, sekundens fångade uppmärksamhet står för regin". Då läste han aldrig reportaget som rubriken flaggade för, skrivet av en av Sveriges mest kunniga Mellanöstern-korrespondenter, ett reportage som bland annat också handlar om diktaturen Syriens tortyr av oliktänkande författare.
 
Många exempel har Klas Lundström hämtat från webben, där vi oftare än i tidningen har listor av typen ”10 bästa …”. Inget fel i det. De behövs som lättsmält och snabbläst material för att bädda in de personliga, längre och mer djuplodande berättelserna.
 
En tidning fylld av bara långa reportage skulle kanske locka några fåtal tusen läsare och därför självdö av grava ekonomiska problem. Båda typerna av material behövs för att göra en tidning levande, populär och livskraftig längre än några år.
 
Tro mig, Vagabond har funnits i 24 år. Hade vi benhårt hållt fast vid att tidningen skulle se ut som den gjorde 1987 hade vi inte funnits idag. Att överleva är också en kulturgärning.
 
Okej, vi var mer alternativa när vi gav ut första numret av Vagabond 1987. Men grundtanken bakom Vagabond är densamma idag: att nyfiket berätta om världen bortom de mest exploaterade platserna, vilket kan betyda att man går bara 100 meter från superturistiga Montmartre (full av reproducerade klichéer) och därmed kommer till afrikansk-arabiska Château Rouge (fullt av oregisserat salt, surt och sött mänskligt liv).
 
Dessutom tycker vi inte per definition illa om guideböcker och tio-bästa-listor - vi tror att sånt också behövs. Och vi ser ingen motsättning i Klas Lundströms motsatspar: kommersiell-kvalitativ. Vi tror vi kan vara både ock.
 
Förövrigt anser jag fortfarande att det ges ut alldeles för få reseskildringar i bokform av svenska författare.
Kommentarer
Per J Andersson
 //  11.02.15
Min poäng är att i USA och Storbritannien finns ingen motsättning mellan bra resereportageböcker och bästsäljare. Rory Stewart. Pico Iyer m fl säljer som smör - och är skitbra. Läs dem!

Det är alltså resebokutgivningen jag vill debattera och inte huruvida Vagabond är för glättig eller inte. Vagabond är idag en bred tidning som ska locka såväl medelålders charterturister som unga backpackers. Alltid svårt att hitta en mix, men vi är inte den renodlade backpackertidning vi en gång var.

Men jag hör på kommentarerna att det skulle finnas plats för ytterligare en till resetidning på svenska tidskriftsmarknaden, en som är mer alternativ, mer civilsationskritisk och mer debatterande. Nischen är ledig. Slå till, starta en! Vi gjorde det för 24 år sedan, då borde det gå idag också. Jag blir förste prenumerant!

Julia Svanberg
 //  11.02.14
Klas och Per, rör sig inte era argument på helt olika skalor? I de två första artiklarna pratar ni båda om innehåll. Sen börjar Per snacka om marknadsekonomi och menar att Vagabond inte kunnat överleva som den alternativa resetidning den var från början. Är det inte just här som en nyttig debatt om den samtida reseskildringen borde röra sig? Är det av ekonomiska skäl som goda svenska reseskildringar är frånvarande i solen? För visst finns dom. Till exempel Lundströms "Badlands". Snälla Per, läs den, fort!
 //  11.02.14
jag håller kanske inte håller med om allt som lundström skriver(syrienreportaget var ok) men jag tycker att det är helt befogad kritik, Per J Andersson sluta slå dig för bröstet och svara seriöst på kritiken, att skriva i DN och sedan försvara dig med kommentarer på din egen text är knappast "En seriös diskussion av förflackningen av resereportaget" Jag tycker om vagabond och hoppas att jag snart får se att ni tar dessa viktiga frågor på allvar. Tack
Per J Andersson
 //  11.02.14
Lite kul att ett en bild par sandaler och en LP-guide kan tolkas som represanter för moraliskt förfall... men visst, tanken var ju att visa vad vi diskuterar: guidebokens undanträngamnde av resereportageboken i bokhandeln.

Klas Lundströms bok Badlands ska visst omskrivas i Vagabond. Inte hunnit bara. Det är på g.
Erik
 //  11.02.14
Ja, jag har inte sett någon recension av Badlands i Vagabond.

Kanske är han bara bitter för detta, den gode Klas? Troligtvis är det så...
 //  11.02.13
Iskallt av Vagabond att ha rubriken "Vagabonds grundidé är densamma idag" till en bild på några fula sandaler och en Lonely Planet-guide.

Förstår varför ni inte hajar vad Lundström kritiserar! :-)
Per J Andersson
 //  11.02.12
Det imbecillaz som Klas Lundström gjorde var att, som jag skrev, påstå att bl a Syrienreportaget skapats av "annonsmarknadens dramaturgi". Det reportaget var skrivet av Sveriges Radios Mellanösternkorrespondent och handlade om satsning på turism i en diktatur, en text som kritiskt beskriver den gruvliga tortyr oliktänkande utsatts för i landet. Att påstå att det är vad annonsörerna vill ha, det är imbecillt, eftersom det visar att Klas Lundström inte läst texterna han kritiserar.

En seriös diskussion av förflackningen av resereportaget vill jag absolut ha - det var därför jag skrev artikeln i DN.

Men titta i ett vanligt nummer av Vagabond: du hittar vanligtvis tio bästa-listor och liknande som upptar kanske tre-fyra sidor, medan totalt minst 30-40 sidor upptas av långa personliga reportage.
 //  11.02.12
Jättetrist att vagabond inte vill ta en seriös diskussion om befogad kritik mot svenska resetidningar. Håller helt med Maria, arrogant att dumförklara berättigad kritik. Framförallt dumförklarar Per oss läsare som han uppenbarligen inte tror klarar av att läsa kvaitativa reportage utan behöver underhållas med "tio bästa listor" En kulturgärning vore att sätta reportaget i första rum och lita på läsarna!
 //  11.02.12
Att kalla Lundströms kritik för "imbecill" är under bältet. att dumförklara någon som kommer med berättigade tankar är omoget. Och arrogant.

Det märks att du Per inte är så intresserad av seriös diskussion. Det är synd tycker många.
 //  11.02.12
Har Klas Lundström fått en egen reseskildring refuserad av Vagabond?
Verkar vara en sur eftersläng utan någon substans.
Kommentera artikeln:
Namn:
 
E-post:

Hemsida:

Kommentar: (ingen HTML)

 

Vår nätetikett
Annons 

Läs mer
Reportage

Reseguider

 Nyheter

• Reseexperterna

• 24-timmar

• Vagabond listar

• Krönikor

Aktiv semester

Artiklar >>

Boende

Artiklar >>

Bröllopsresor

Artiklar >>

Insidertips

Artiklar >>

Konsument

Artiklar >>

Listor

Artiklar >>

Litteratur

Artiklar >>

Mat och dryck

Artiklar >>

Miljö och resande

Artiklar >>

Resa med barn

Artiklar >>

Sjukvård och hälsa

Artiklar >>

Skidåkning

Artiklar >>

Weekendresor

Artiklar >>

Volontärresor

Artiklar >>
Gratis nyhetsbrev
Ja, jag är 16 år eller äl­dre och vill ock­så få in­for­ma­tion och er­bju­dan­den från Egmont Tid­skrifter och deras sam­ar­bets­part­ners. Läs våra villkor.
Logga in
Annonser     Annonsera på Vagabond.se
Artiklar och guider från:
Egmont Tidskrifter | © Vagabond Media | Våra villkor | Sitemap