• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • ”Vi vill varna andra resenärer för resebolaget”

    Lena och Yvonne hade bokat sin drömresa. Men Framtidsresor AB i Göteborg avbokade resan på grund av att Lena betalade en dag för sent. Nu ska Lena och Yvonne få tillbaka 28 000 kronor men Framtidsresor skjuter upp återbetalningen gång på gång. "Jag är orolig över att vi aldrig kommer få tillbaka pengarna" säger Lena Ekman.

    ”Vi vill varna andra resenärer för resebolaget”
    Lena Ekman, och Yvonne Kron är rädda att det kommer bli en utdragen process att få tillbaka sina pengar. Foto: privat.

    Lena Ekman och Yvonne Kron från Göteborg är två av flera personer som Vagabond har varit i kontakt med och som vill varna för företaget.

    I slutet av mars var det tänkt att Lena och hennes syster skulle åka på en rundresa i Peru. Men efter att Lena betalde in pengarna en dag försent avbokade Framtidsresor resan. 

    De såg dock orosmoln tidigare, bland annat hade Lena Ekman problem med Framtidsresor när hon och hennes man skulle resa till Sydamerika året innan och på sin hemsida annonserade företaget att anmälningsavgiften till resan skulle ligga på drygt 4 000 kronor. Men när Lena och Yvonne skulle boka hade den summan höjts till 8 000 kronor. Några veckor före avresan fick de också veta att priset höjts med 5 000 kronor på grund av ändrade valutakurser. Dock marknadfördes resan till det ursprungliga priset fram till början av april. 

    – Vi förstår att vi inte kan få tillbaka anmälningsavgiften, men de andra pengarna vill vi ju ha tillbaka, säger Lena Ekman.

    Framtidsresors kontor i centrala Göteborg. Foto: Google Maps.

    Flera som har använt sig av arrangören berättar att de känner sig lurade, om oprofessionellt bemötande, felaktiga resor och oväntade prispåslag. Hundratals anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden stämmer in i kritiken och 2012 fanns företaget med på konsumenttidningen Råd och Röns svarta lista över företag som inte följt rekommendationer från ARN.

    Förutom det har företaget flera betalningsanmärkningar och i onsdags meddelade Framtidsresor sina kunder att man ställer in alla resor på grund av likviditetsproblem.

    Torbjörn Borgs historia är annorlunda på så sätt att han och hans resesällskap faktiskt kom i väg. I januari i år reste han tillsammans med en grupp på en rundresa i Sydamerika. Men redan på flygplatsen stötte de på problem. I bussresan till Arlandan när de fick sina biljetter märkte de att Torbjörns efternamn var fel. Som en följd av detta missade Torbjörn och hans hustru flyget.

    – Våra incheckade väskor stoppades och KLM avbokade resan. Flyget avgick och vi stod ensamma kvar.

    När de kontaktade Framtidsresor fick de höra att det inte var företagets fel utan deras eftersom de inte kontrollerat biljetterna i tid. De fick valet att avboka resan eller betala en tilläggsavgift för att bli ombokade till nästa flyg. Eftersom de inte skulle få tillbaka några av de 64 000 kronor som resan kostat om de valde att avboka biljetterna valde de att resa nästa dag.

    Förutom rundresan hade Torbjörn och hans fru och ytterligare åtta personer valt att boka tilläggsresor. Några skulle till Galapagosöarna, några till Påskön och Torbjörn med fru tillsammans med fyra övriga resenärer till Isla Margaritha. Ingen av dessa nådde dock sina destinationer på grund av ändringar från Framtidsresors håll. 

    På kvällen två dagar innan flyget från Puno i Peru skulle ta dem via Lima och Caracas till Isla Margarita blev de meddelade om att det inte skulle bli någon resa till ön. Restaurangerna och butikerna som låg vid hotellet hade rivits.

    – Men vi hade bokat all inclusive så varför skulle det spela någon roll?

    Isla Margaritha, hit skulle Torbjörn och hans fru. Foto: Thinkstock.

    Istället skulle de få åka till fiskebyn Choroni på Venezuelas fastland efter fem timmars transfer från Caracas. 

    När de kom till flygplatsen var biljetten som skulle ta dem till Lima bokade men inte betalda. De övriga biljetterna var återbetalade till bokningsagenten och de fick själva köpa sina biljetter till Lima. Väl på plats fick de även biljetter till resten av resan och de kunde dra en lättnadens suck att de åtminstone skulle komma hem.

    – Ett brutalt misslyckande, en mardrömsresa. Det finns inga andra sätt att beskriva den på, resan var så hemsk att det är löjligt, säger Torbjörn.

    Ytterligare en person som vi kallar för Andreas Larsson, då han inte vill uppge sitt namn eftersom han befinner sig i en tvist med bolaget, reste på en liknande resa förra året. Där var han reseledare för en större grupp. Efter en rundresa i Peru skulle Andreas och en annan person till Påskön.

    – Men när vi kom till Santiago för att flyga vidare till Påskön fick vi reda på att allt var avbokat. Hotell, flyg, och utflykter. Rubbet!

    Av Framtidsresor fick de höra att den lokala agenten som den svenska resebyrån använts sig av för att boka hotell och flyg, gått i konkurs. Men deras hemsida finns fortfarande kvar och när Andreas varit i kontakt med företaget via mail bekräftar dem detta. De har inte alls gått i konkurs.

    – Det är så oförskämt fult när de gör så här och att vi fick en falsk voucher – på vouchern stod felaktiga kontaktuppgifter till agenten och jag är säker på att Framtidsresor gjorde detta med flit, säger Andreas.

    Två i samma resesällskap ur den större gruppen skulle till Galapagos, även den agenten hade gått i konkurs enligt Framtidsresor.

    – Vi känner oss blåsta. Det verkar som om allt var en bluff och det är jättetråkigt att det blev så här.

    När man läser anmälningar mot Framtidsresor till ARN upprepas liknande situationer. Programpunkter blir ändrade bara timmar eller dagar före, extra avgifter tillkommer, hotell ändras till bambuhyddor utan rinnande vatten och flyg avbokas eller ombokas till andra datum, ofta på grund av att företag som Framtidsresor sammarbetar med har gått i konkurs, eller på grund av omständigheter som Framtidsresor säger sig inte kunna rå för.

    I onsdags skickade Framtidsresor ett mejl till sina kunder där man skriver man att samtliga resor nu ställs in och att anledningen delvis beror på att två samarbetspartner har gått i konkurs. Vilka dessa är anges inte. 

     

    Annonsen för resan Yvonne och Lena skulle med på, utan prishöjningen på 5 000 kronor. Skärmdump från Framtidsresors hemsida den 2 april 2015.

    Framtidsresor har dessutom marknadsfört paketresor samtidigt som de inte har någon resegaranti. Den resegaranti de hade blev uppsagd den fjärde mars i år och var giltig en månad framåt.

    Men trots detta marknadsförde de resor under TUR-mässan den 20–22 mars i år och i Allt om Resors senaste nummer som kom ut den nionde april annonserade de om hotellpaket. Om ett bolag inte omfattas av resegaranti innebär det att personer som bokar paketresor (resor som innehåller två typer av tjänster som transport, utflykter och inkvartering) eller ingår avtal med bolaget inte kan begära ersättning om de råkar ut för inställda eller avbrutna resor. 

    Vagabond har upprepade gånger försökt komma i kontakt med Framtidsresor. 

    Innan publiceringen får vi ett mejl från Framtidsresor där de skriver att det enbart är ett fåtal kunder som drabbas av de inställda resorna och att Framtidsresor har haft god kontakt med dessa.

    Deras hemsida kommer att ligga nere och de nås enbart via mail men de hoppas få i gång verksamheten igen i september. Gunilla och Yvonne ska få tillbaka sina pengar, först hade Framtidsresor som avsikt att betala tillbaka pengarna senast fyra veckor efter den 16 mars men att de, på grund av det ekonomiska läget, nu måste vänta tills att de får pengar från resegarantin.

    "Vi har funnits i 25 år och älskar Sydamerika, vi hoppas ta oss igenom denna motgång och göra rätt för oss till alla kunder vilket vi kan garantera tack vare vår resegaranti.", skriver Framtidsresor i mailet.

    De skriver också att de polisanmält Yvonne och Lena då de upplever att de har smutskastat företaget på nätet, trakasserat deras personal och kommit med personangrepp.

    – De får polisanmäla oss hur mycket de vill, och vi har inte varit mer på dem än vad man har rätt till som konsument, särskilt när de har ljugit för oss, säger Yvonne Kron.

    – Man känner sig så himla lurad. De har lovat flera gånger via mejl och telefon att vi ska få våra pengar men helt ärligt tror jag att det aldrig att det fanns några pengar, säger hon.

    – Jag börjar undra om det ens fanns någon resa, säger Lena Ekman.

    Uppdatering: I oktober 2015 begärdes Framtidsresor i konkurs för obetalda skatter. 

    Relaterat:

    Intervju med vd:n för Framtidsresors tidigare Afrika-avdelning:
    Ytterligare en resebyrå i Göteborg marknadsför paketresor olagligt

    Läs även: 

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!