Annons
Annons
Företagen som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Illustration: Thomas Molén.

Företagen som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Illustration: Thomas Molén.

Nyhet

Svarta listan: Här är resebranschens värstingar

Resebranschens värstingar: de som inte kompen­serar­ sina resenärer trots att de klantat till det och trots att Allmänna reklamations­nämnden ålagt dem att betala. I samarbete med konsument­tidningen Råd & Rön kan Vagabond presentera reseföretagens svarta lista.

Text: Per J Andersson • 2015-09-14 Uppdaterad 2021-06-23

Så handskas du med struliga Resebolag

1.Kontakta reseföretaget, begär kompensation.

2. Om företaget vägrar, gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på arn.se.

3. Vägrar företaget trots ARN:s rekommendation att betala, stäm dem inför tingsrätt. Om tvisten rör högst ett halvt prisbasbelopp (22 250 kr) kan det bli förenklat tvistemål. Målet avgörs av en domare, och i de flesta går tvisten inte till rättegång utan avgörs i ett inledande sammanträde med en förlikning. Du behöver inget ombud. Förlorar du riskerar du att få betala motpartens rättegångskostnader på cirka 1 500 kronor.

När Vagabond publicerade svarta listan för två år sedan var det irländska lågprisflygbolaget Ryanair värst av de värsta. Men sedan dess har de skärpt sig. I år är de inte ens med på listan. Norwegian var inte med på svarta listan den gången och var kända för att ha flera av Europas mest nöjda kunder. Nu är läget annorlunda. Nu har det norska flygbolaget övertagit Ryanairs roll som värst bland de värsta.

Det norska lågprisflygbolaget innehar nu svarta listans föga smickrande topplacering, eftersom man vägrar betala kompensation i 34 ärenden som berör sammanlagt 73 resenärer. 32 ärenden handlar om flygförseningar, medan 2 ärenden gäller sämre ersättningsplan istället för utlovade Boeing 787 Dreamliner.

Sammanlagt rekommenderas Norwegian att betala runt 41 600 euro, motsvarande drygt 400 000 kronor.

Några av resenärerna har tröttnat på Norwegians vägran och gått vidare och anlitat flygrättsadvokat eller själva stämt bolaget i tingsrätten.

Konsumenträttsföretaget Travelright har uppskattat att sammanlagt 35 000 resenärer de senaste åren drabbats av flygbolagets förseningar. Om alla drabbade Norwegian­resenärer skulle få ut maxbeloppet i ersätning, som de har rätt till enligt EU:s förordning 261/2004, skulle det kosta flygbolaget 192 miljoner kronor. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) avgjorde 1 024 resebolagsärenden under 2014. Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 486 av dessa. 

Näst värst på listan efter Norwegian är charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor, med 12 ärenden. Därefter följer ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air med 9 ärenden, Hovslätts Bussresor i JÙ�nköping med 4 ärenden, Framtidsresor i Göteborg och turkiska Tailwind Airlines, båda med 3 ärenden, samt British Airways och Air China med 2 ärenden var. 

Svarta listan bygger på resenärernas egna anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. Nämnden bedömer anmälan och friar eller fäller resebolaget. En fällning är en rekommendation om att betala ersättning till resenären. Det är upp till resebolaget att själva bestämma om man ska följa myndighetens rekommendation, men det hör till god affärssed att göra det. Och de flesta stora resebolag gör det. 

Innan företagen hamnar på svarta listan får de ännu en chans att bättra sig. Råd & Rön skriver brev till alla företagen och kollar även med konsumenterna om företaget har betalat kompensation innan de publicerar företagets namn.

De flesta reseföretagen på listan är flygbolag. Och den absolut vanligaste orsaken till tvist med passagerarna är EU-förordningen nr 261/2004 som ger resenärer rätt till ersättning vid förseningar på 3 timmar eller mer. 

Svarta listan för reseföretag 2014 

Svarta listan: Här är resebranschens värstingar

Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) reseavdelning avgjorde 1 024 ärenden under 2014. Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 486 av dessa. Följande reseföretag har inte följt nämndens beslut:

Värst bland de värsta – topp-6:

 

1. Norwegian Air Shuttle ASA, Norge*

34 ärenden med sammanlagt 73 resenärer. 32 ärenden handlar om flygförseningar, och 2 ärenden om ett sämre ersättningsplan. Sammanlagt rekommenderas Norwegian att betala runt 41 600 euro. En del resenärer har delvis fått kompensation innan eller efter ARN:s beslut, några har gått vidare och anlitat flygrätts-advokat eller gått vidare till tingsrätt.

Läs även vagabond.se/norwegianforsening.

2. Primera Air, Danmark*

12 ärenden med sammanlagt 24 resenärer. På grund av flygförseningar rekommenderas bolaget att betala samman-lagt omkring 10 600 euro. Två resenärer har anlitat flygrättsadvokat. 

3. Wizz Air Hungary Airlines Ltd, Ungern*

9 ärenden med sammanlagt 16 resenärer. På grund av flygförseningar rekommenderas bolaget att betala sammanlagt omkring 3 950 euro. En resenär har delvis fått rättelse, men inte de andra.

4. Hovslätts Buss-resor, Jönköping*

4 ärenden. Bussresan till julmarknaden i Stralsund genomfördes trots stormvarning och resan fick avbrytas då flera färjor var inställda. Företaget bör ersätta de nio resenärerna med sammanlagt 22 210 kronor. 

Svarta listan: Här är resebranschens värstingar

5. Framtidsresor, Göteborg*

3 ärenden med sammanlagt 14 resenärer. I två ärenden var det utlovade hotellet på Galapagos fullbokat, i stället fick resenärerna bo på tre olika hotell med lägre standard under vistelsen. De fyra resenärerna bör bli kompenserade med sammanlagt 21 398 kronor. I det tredje ärendet blev rundresan i Sydamerika en besvikelse. De tio resenärerna bör bli kompenserade med totalt 20 000 kronor. Framtidsresor har erbjudit mindre summor, men vill inte betala ut allt som ARN rekommenderar. 

Vagabond har tidigare skrivit om Lena och Yvonne som förgäves krävde att få tillbaka 28 000 kronor från Framtidsresor, läs deras berättelse “Vi vill varna andra resenärer för resebolaget”

5. Tailwind Airlines, Turkiet*

3 ärenden med sammanlagt 10 resenärer. På grund av flygförseningar rekommenderas bolaget att betala sammanlagt omkring 4 800 euro.

6. Air China, Arlanda Stockholm*

2 ärenden. Ett sällskap på fem fick vänta över fyra timmar på ett försenat flyg och bör där-med bli kompenserade med sammanlagt 3 000 euro. För ett sällskap på två blev flyget inställt och bör kompenseras med 1 200 euro, med ett avdrag på 2 000 kronor som bolaget redan har betalat. Nio månader efter ARN:s beslut betalade bolaget ytterligare 4 000 kronor.

6. British Airways, Tyskland*

2 ärenden med försenade flygavgångar. Flyget till London, med slutdestinationen Costa Rica respektive Kapstaden, blev ombokat och därmed blev resorna försenade med 23 respektive 28 timmar. Bolaget bör betala 600 euro samt 650 kronor för en icke utnyttjad hotellnatt till den ena resenären, sällskapet på två bör ersättas med 1 200 euro.

Företag märkta med channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor har varit med på svarta listan tidigare under de senaste två åren.

Följande resebolag har alla ett ARN-ärende där de vägrar betala:

Air Baltic, Lettland*

Planet till Riga blev drygt fem timmar försenat. Resenären bör bli kompenserad med 250 euro. Flygbolaget vägrar.

Air Mediterranée, Frankrike  

Flyget från Irak till Arlanda blev försenat. De tre resenärerna bör kompenseras med sammanlagt 1 800 euro.

Austrian Airlines, Österrike*

Innanför passkontrollen upptäckte familjen att de inte hade fått ett av bagage-kvittona och klagade direkt. Väskan dök aldrig upp och flygbolaget betalade 1 848,31 euro för den förlorade väskan. ARN menar att de borde ha betalat- sammanlagt 34 223 kronor och rekommenderar- flygbolaget att betala åter-stående belopp. Flygbolaget vägrar.

Icelandair, Danmark*

Vid hemkomsten upptäcktes att ryggsäcken hade fått två stora revor samt mindre hål. Flygbolaget rekommenderas att ersätta skadorna med 2 700 kronor.  

M-Way Golfresor, Hässleholm

Golfresan blev en besvikelse. De fick bara spela två gånger av utlovade fem på den bättre golfbanan, en annan bana saknade drivingrange med grästee. Rummet hade inte utlovad wifi, medan jacuzzin var avstängd halva resan och utomhuspoolen säsongsstängd. Sällskapet på två bör få ett pris-avdrag på totalt 3 000 kronor.

Pullmantur Air S A, Spanien

Planet till Madrid blev försenat med sju timmar. De tre resenärerna bör kompenseras med totalt 1 200 euro. 

Qatar Airways, Stockholm

Flygresan blev inställd och de fyra resenärerna bokades om till dagen därpå. Flygbolaget bör betala sammanlagt 2 400 euro i kompensation för förseningen samt 3 306 kronor för hotell och telefonsamtal. Qatar Airways har delvis gett rättelse och betalat 3 306 kronor.

Sky Office Tours & Travel, Angered

Familjen fick inget meddelande om att planet hade fått ändrad avgångstid, fyra och en halv timme före tiden på biljetterna. Företaget rekommenderas att betala tillbaka för flyg och hotell, sammanlagt 24 164 kronor. 

Vueling Airlines S A, Barcelona, Spanien*

Planet till Barcelona blev kraftigt försenat. Sällskapet på tre bör kompenseras med sammanlagt 1 200 euro. Men flygbolaget vägrar. 

 

 

De är världens sämsta flygbolag

8 outtalade (men viktiga) regler som alla borde följa på flygplanet

13 tecken på att du dejtar en resenarkoman


Text: Per J Andersson • 2015-09-14
NyhetGranskningarListor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top