Granskning: Vad betyder hotellstjärnorna?

Tror du att ett hotell med fem stjärnor alltid är tipptopp? Tänk om. Stjärnorna ger inte hela bilden av ditt nästa semesterboende.

Granskning: Vad betyder hotellstjärnorna?
* Oj ja! Vi är öns enda hotell!

På en resa till Spanien nyligen blev det uppenbart – hotellstjärnor säger egentligen inte så mycket. Efter fyra nätter på ett hutlöst dyrt Barcelonahotell med fem stjärnor på skylten, ledsnade vi. Rummet var stort och stiligt, men opersonligt. Balkongen som skulle ha fin utsikt över stadens takåsar visade sig vara så liten att inte ens en stol fick plats och servicen var loj på gränsen till arrogant.
Vi checkade ut i förväg, drog vidare och hittade ett trestjärnigt strandhotell. Rummet kostade hälften av det på finhotellet, men vi fick en stor balkong med solstolar och havsutsikt, hotellpersonalen var så genuint trevlig att vi kände oss hemma från vårt första buenos días och frukostbuffén var så läcker att den piskade den femstjärniga.
Vi sa till varandra, som man ibland gör: "Det där hotellet förtjänade verkligen inte så många stjärnor."

Fast riktigt så funkar det inte. Stjärnorna säger egentligen väldigt lite om hur bra hotellet är – deras uppgift är främst att berätta vilket utbud hotellet har.
– När det gäller atmosfär, läge och service så går det aldrig att bedöma objektivt, säger Rikard Bergsten som är klassificeringschef på Visita (tidigare Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare) och aktiv inom den europeiska hotellorganisationen Hotrec.
I klartext betyder det att ett hotell som uppfyller kraven för fem stjärnor, exempelvis huvudströmbrytare vid sängen och badrock i alla rum, kan vara sämre renoverat, ha otrevligare personal och ligga i ett tråkigare läge än ett hotell med betydligt färre stjärnor.

Dessutom, för att förvirra hotellgäster ytterligare, finns ingen global hotellklassificering. Stjärnorna betyder olika saker i olika länder. Ibland saknas de helt. I Sverige är det, till exempel, frivilligt för hotellen att ha en stjärnmärkning medan det i Danmark är obligatoriskt.
Hotrec har sedan 2004, på uppdrag av EU, försökt samordna stjärnmärkningen inom Europa. Organisationen har tagit fram 270 kriterier för att klassificera hotell och elva länder och 19 000 hotell har hittills anslutit sig till det som kallas Hotelstars Union. Sverige är med, men tyvärr saknas nästan alla stora europeiska länder med undantag för Tyskland. Målet är att ha även dem med i stjärnunionen till 2015.

För att göra det här med hotellklassificering ännu lite krångligare, så har också chartern en egen värdering.
Charterbolagens hotell är klassificerade enligt respektive lands regler, men företagen lägger till egna bedömningar av kvaliteten. I Vings fall sker det genom vingar, en till fem, ibland med ett litet plustecken för att markera att hotellet är något bättre än snittet för kategorin.
Bedömningen avser inte bara rummens standard utan hela intrycket med hänsyn till hotellets läge, inredning, faciliteter och aktiviteter.
– Vi gör löpande inspektioner, dels via kundbetygen och dels via personal på plats på resmålen. Får ett hotell sämre betyg från kunder eller ändrar utbudet på något sätt som påverkar klassificeringen så sänker vi eller höjer den, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn.

Att tänka på när det gäller chartern är att hotellen bara jämförs efter förhållandena på resmålet och inte efter någon övergripande global standard. Ett hotell som får en fyra i Spanien kan alltså skilja sig kraftigt mot ett hotell med en fyra i exempelvis Bulgarien.
Så. I väntan på att stjärnornas glans ska stärkas, hur ska man göra för att hitta ett riktigt bra hotell? Rikard Bergsten tipsar:
– Ta reda på standarden genom att titta på antal stjärnor, läs sedan andra gästers recensioner för att få en uppfattning om vad resenärerna själva tycker, fundera om det känns prisvärt, och kolla hotellets läge – se om det ligger nära de platser du är intresserad av.

Så tänds stjärnorna – exempel

Fem stjärnor:

• Reception öppet dygnet runt.
• Flerspråkig personal.
• Restaurang och bar, öppet varje dag.
• Badrock och tofflor i rummen.
• Strömbrytare vid säng för rumsbelysning.
• Extra rumskontroll med upp­bäddning på kvällen.
• Room service dygnet runt.
• Dörrvakt, parkeringshjälp, concierge och bagageservice.
• Transport- eller limousinservice.
• Minst två sviter.

Fyra stjärnor:

• Reception öppen minst 18 timmar per dygn.
• Frukostbuffé med varma rätter eller frukostmeny.
• Restaurang och bar, öppet minst sex dagar i veckan.
• Gästdator i allmänt utrymme.
• Varierat kuddutbud.
• Bekväm sittplats. Stoppad stol eller soffa med sidobord.
• Systematiska kundundersök­ningar.

Tre stjärnor:

• Internetuppkoppling i allmänna utrymmen.
• Tvåspråkig personal.
• Säkerhetsskåp i rum.
• Hårtork i rum.
• Eluttag vid säng samt bord/arbetsutrymme.

Två stjärnor:

• Ett badlakan per person.
• Läslampa vid säng.
• Tar kredit- eller betalkort.
• Sanitära artiklar som tandborste, tandkräm, rakningskit.
• Karta eller vägbeskrivning på hemsidan.

En stjärna:

• Tv med fjärrkontroll.
• Alla rum har dusch och toalett.
• Frukost.
• Eluttag i rum.
• Kuddar, täcken och madrasser (minst 13 cm tjocka).

- Exemplen på kriterier är hämtade från Hotrec och gäller de elva medlemsländerna.

Tripadvisors stjärnor

Att skriva om hotell utan att nämna Tripadvisor vore tjänstefel. Sajten är den överlägset största webb­platsen där gäster recenserar de hotell de bott på. Tripadvisor finns på 30 språk, däribland svenska,
och innehåller fler än 60 miljoner recensioner. Om du inte redan gör det – kolla alltid Tripadvisor innan du bokar. På Tripadvisor finns två klassificeringar: den ena är ett
genomsnitt av gästbetygen och den andra en stjärnbedömning av hotellens standard. Tripadvisor säger till Vagabond att sajten använder ett stort antal källor för att sammanställa stjärnmärkningen på ett sådant sätt att den är till nytta för både den som reser i sitt eget land och internationellt. Under­laget för stjärnmärkningen kan vara data­baser från nätresebyråer, fakta från turistbyråer, hotellorganisationer och, ibland, uppgifter direkt från hotellet.

Så tänds charterstjärnorna

Fem stjärnor: Hög standard, något av resmålets bästa.
Fyra stjärnor: Bättre mellanklass med faciliteter och bekvämligheter. Ofta med aktiviteter.
Tre stjärnor: Mellanklass, trivsam kate­gori som många resenärer väljer. Hygglig standard.
Två stjärnor: Enkel mellanklass. Enkla hotell/pensionat, ibland något slitna, men funktionella.
En stjärna: Enklaste tänkbara inkvartering. Passar dem som inte har några anspråk på standard.

• Bygger på uppgifter från Ving.

Sex eller sju stjärnor?

Vissa hotell anser att fem stjärnor helt enkelt inte är gott nog. För att distansera sig från den tjocka massan av slätstrukna femstjärniga boenden drar man till med ytter­ligare en stjärna. Ibland till och med två. Mest stjärntyngt är Burj Al Arab i Dubai, det segelformade lyxbygge som kallats världens enda sjustjärniga hotell. Uttrycket sägs komma från en brittisk resejour­nalist – en väldigt imponerad sådan får vi förmoda – som efter ett besök på hotellet skrev att det förtjänar sju stjärnor. Uttrycket har blivit synonymt med Burj Al Arab, men hotellets pr-folk säger att de aldrig medvetet använt de sju stjärnorna i annonser eller kampanjer. Burj Al Arab klassificeras officiellt som "5 Star Deluxe".