• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Med cykel genom kroatiska övärlden

    Kroatiens öar är som gjorda för att upptäckas med cykel. Längs de slingriga vägarna får du uppleva det bästa som landet har att erbjuda – storslagen natur, god mat och sköna stränder. Och får en hel del motion på köpet, så klart!

    Med cykel genom kroatiska övärlden

    Giro di Croatia

    Medan morgonsolen lyser upp de vita sten­husen i Milnas hamn börjar gruppen masa sig uppför backen. Ännu är det rätt svalt. Landskapet täcks av knotiga olivträd och enstaka vinrankor med djupblå klasar. Ute på havet skymtar segelbåtar som vita fläckar.
    Vår cykelvecka i Kroatien startar med vad guiden Jossi Lindblom kallar "den tuffaste etappen på hela veckan". Tvärs igenom Brac, från det lilla fiskeläget Milna på västkusten till Bol på öns södra sida.
    – Det som ofta händer första dagen är att folk ger järnet i den första backen. Ta det lugnt och hitta er egen takt, sedan kan ni öka då det plattar ut, instruerar den rödskäggige norrlänningen från Vittangi i Tornedalen.
    I normala fall jobbar han som bergsguide i franska Alperna, eller åker iväg på strapatsrika expeditioner till Kamchatka eller Antarktis. Detta är något annat för honom. Ett lite lugnare uppdrag, på marknivå. Och kanske en chans att komma i form inför den stundande vintersäsongen.
    Sist i ledet kör den andre guiden Magnus Nilsson, som kontrollerar att flocken håller ihop i svansen. Alla ska med. Det är lätt att låta tävlingsinstinkten ta över och betrakta ryggarna framför sig som hinder som ska passeras, som i ett tävlingslopp. Men då får man påminna sig om resans syfte – att koppla av och njuta. Inte att komma först i mål.

    Charmiga fiskeläget Milna, startpunkten för cykelresan genom övärlden.

    Charmiga fiskeläget Milna, startpunkten för cykelresan genom övärlden.

    Jag och fotografen Kalle är yngst i den drygt tjugo personer stora skaran resenärer. Många är pensionärer, en del har passerat 70-strecket. Aktivitetsresor är en semesterform som växer i popularitet, kanske särskilt bland de äldre. Att bara ligga platt på en strand eller lägga in sig på ett spahotell är ingenting som attraherar dagens friska seniorer. Nej, tvärtemot vill många ha en utmaning och göra något på semestern. Om man dessutom kan kombinera motion med god mat, gott vin, fina naturupplevelser – plus ett och annat skönt bad är det full pott.
    – Jag gillar detta. Man känner dofterna när man cyklar, alla sinnen får vara med. Och det handlar inte bara om ansträngning utan man får uppleva resmålet också, säger Anna Lundbohm Olsson från Västerås när vi stannar för en andhämtning.
    I min hybris trodde jag att jag skulle ha ett försprång med min relativt låga ålder, men så visar sig inte bli fallet. Det stora flertalet är i förvånansvärt bra form och vi har fullt sjå att haka på.
    Längst fram i ledet befinner sig Klas Forsell. En brunbränd och benstark 67-åring som åker på cykelresor så gott som varje år med hustrun Elisabeth. Nästa års resa är redan bokad, en treveckorstur längs Donau.
    – Förra semestern trampade vi över 100 mil genom Tyskland, men då var det lite plattare såklart, säger han.

    Ny dag, ny ö. Besättningsmannen Petur lastar av cyklarna i Hvars hamn.

    Ny dag, ny ö. Besättningsmannen Petur lastar av cyklarna i Hvars hamn.

    Här är rutten som beskrivs i reportaget.

    Här är rutten som beskrivs i reportaget.

    Fördelen med uppförsbackar är att de så småningom alltid leder till motsatsen –utförsbackar. Brac är som många andra kroatiska öar relativt kuperat och det är sällan platt. Det är härligt att rinna nedför de smala vägarna och låta vinden torka svetten i ansiktet.
    I snabb fart passeras inlandets små stensatta sagostäder och små trädgårdar med bougainvillea och granatäppelträd. Landskapet täcks av brända trädstammar – resultatet av en grillfest som några turister ordnade häromåret. En tredjedel av öns yta brändes ner. Vad som hände med turisterna efter det är oklart, men någon stående inbjudan till Brac lär de inte ha fått.
    Vid öns enda rödljus gör vi halt.
    – Nu är det uppför en mil, säger Jossi och ler retsamt.

    Kargt landskap på Hvars högplatå.

    Kargt landskap på Hvars högplatå.

    På Gazul, en gård uppe i Bracs högland äter vi lunch mellan ett par rustika stenhus med gröna fönsterluckor. Vi placerar våra värkande bakdelar på träbänkar under ett skuggande pinjeträd. Borden är uppdukade med karaffer med vitt Sauvignonvin och bröd. Vid ett annat bord serveras valnötslikör och frukt. Jag passar på likören och kör det gamla krogtricket varannan vin, varannan vatten. Man vill ju inte bli haffad för styrstångsfylla.
    Över en eld snurrar ett lamm långsamt på ett spett. Den väldoftande röken får det att vattnas i munnen. Silverfat med potatis, korv, lamm, fläsk och kyckling bärs in. Kalori­tung föda som smakar fantastiskt efter förmiddagens ansträngning.
    Vi äntrar cyklarna igen och efter någon timme ser jag plötsligt havet långt där nere, och så småningom Bols terra­kottafärgade hustak och det gyllene hornet, Zlatni Rat, Kroatiens mest kända strand med en lång sandtunga som sträcker sig ut i Adriatiska havet. Fötterna ömmar när jag trippar på de runda klapperstenarna fram till vattenbrynet. Det är i slutet av säsongen, men vattentemperaturen är fortfarande behaglig, och ett snabbt dopp är den perfekta belöningen efter en lång dag på vägarna.
    Klockan sex på morgonen vaknar jag av att båten skakar och knakar. Motorbullret gör det svårt att sova vidare. Lite mör i kroppen pallrar jag mig upp ur kojen och går upp på däck där jag ser Bols vita husgytter försvinna i bakvattnet. Det har börjat blåsa upp så rutten har ändrats. Istället för att runda ön Hvar kör vi inomskärs, i sundet mellan Brac och Hvar, för att komma i lä.
    Den kroatiska flaggan fladdrar i aktern och skummet yr på vågtopparna. Kring bergen ovanför halvön Peljesac tätnar de grå molnen men solen skjuter igenom tunna strålar genom hålen i molntäcket.
    Petrina är ett tvåmastat fartyg med långt bogspröt. Förr i tiden skeppade hon varor mellan öarna utanför Split, nu­mera är turister den vanligaste lasten. Kryssningsbolaget som äger båten satsar på temaresor. Ena veckan partysugna tonåringar, den andra nudister – eller svenska amatörcyklister.
    Det skumpar betänkligt. Jag frågar besättningsmannen Petur om båten är sjösäker. Han vickar på handen fram och tillbaka.
    – So so, den är 125 år gammal, säger han och skrattar.
    Den fyra man starka besättningen har jobbat i drygt 20 veckor i sträck. Det gäller att suga det mesta ur den långa högsäsongen. Snart kommer vintern och då gäller det att ha en slant att lägga undan.
    Mladen Belobaba jobbar som bartender och hjälpreda på båten. Han har svart snaggat hår, är rastlös och spjuver­aktig och ser betydligt yngre ut än sina 33 år. Under dötiden i hamnarna cyklar han ofta runt på bakhjulet på en av de lånade mountainbikarna och spexar.
    –Tjejen lämnade mig för att jag var borta så mycket på jobb, säger han.
    Mladen drömmer om att arbeta på en yacht, där kontrakten är kortare. Men utan meriter är det svårt att komma in i den världen, menar han. Det är tuff konkurrens om jobben i Kroatien, som har en av de högsta arbetslöshetssiffrorna i Europa, över 17 procent.
    Veckorna innan har Mladen kört runt en grupp unga australiensare, och snittade på tre timmars sömn per natt. Så man kan anta att det måste vara en barnlek att ta hand om välartade svenskar, varav de flesta har hunnit en bra bit in i medelåldern.

    Långt ifrån fastfood. Dagens rätt tillagas på gården Gazul på Brac.

    Långt ifrån fastfood. Dagens rätt tillagas på gården Gazul på Brac.

    Så småningom angör vi hamnen i sömniga Loviste, som ligger på den västligaste spetsen av Peljesac, som har alla karakteristika hos en ö men binds till fastlandet av en smal landtunga. Cyklarna lyfts raskt ur båten och vi gör oss redo.
    Fördelen med att kombinera cykling med boende på båt är att man kan ta sig till ställen dit de vanliga färjorna inte alltid går. Att kunna ha sina grejer på ett och samma ställe, istället för att checka ut och in på olika hotell, är också praktiskt. Hytten är trång men man sover bra, så länge man inte råkar hamna bredvid en partybåt.
    Det är en flytande variant av allt inkluderat-turism där mat, guidning och boende ingår. Om man är van att resa på egen hand kan det kännas lite ovant i början, men efter ett par dagar har även jag slappnat av och tar inga egna initiativ utan att invänta guidens order.
    Att slippa bry sig och låta någon annan sköta planeringen kan vara skönt ibland. I slutet av veckan dreglar jag som en pavlovsk hund när skeppsklockan ljuder genom båten på kvällen, signalen att det är dags för mat.

    Klas Forsell från Göteborg testar snorklingen utanför Stari Grad på Hvar.

    Klas Forsell från Göteborg testar snorklingen utanför Stari Grad på Hvar.

    – Då kör vi, vi börjar med lite skön uppförsbacke idag också, säger Jossi.
    Växlarna rasslar när klungan når början av backen. Någons kedja hoppar. Det är motvind och fuktigt i luften. Just som en kurva kommer och man hoppas att vägen ska plana ut ser man ytterligare en backe bakom kröken.
    Peljesac är grönare än Brac och verkar ha klarat sig från eldfängda turister. Tät medelhavs­macchia täcker kullarna ner mot havet. Lite längre fram ser vi ön Korcula, på sim­avstånd från Peljesac. Vädret kunde vara bättre men utsikten över havet är ändå imponerande. Spridda utrop hörs i klungan.
    – Vilket ställe!
    – Gud vad fint!
    Bilarna vi möter är få, det är i slutet av högsäsongen och ofta är man helt ensam längs vägarna. I den långa nedförsbacken ner mot kusten är allt som hörs vinandet av de grova gummidäcken mot asfalten och vindens sus i öronen.

    Vi kastar ankar för natten i Bol på Bracs södra sida.

    Vi kastar ankar för natten i Bol på Bracs södra sida.

    Morgonen därpå ankrar vi på Korcula och kör tvärs över ön mot Vela Luka på öns västra udde. Vägen längs Korculas kust känns som ett kroatiskt vykort. Vita klapperstensstränder, gulliga roddbåtar i skimrande klart vatten och fantasieggande pytteöar.
    Det är fuktigt och alla svettas ymnigt när vi påbörjar den fem kilometer långa uppförsbacken upp mot byn Pupnat. Långa cypresser sticker upp som projektiler genom gröns-kan. De flesta i gänget hoppar av cykeln och leder den de brantaste sträckorna. Plötsligt hörs ett brak bakom mig. Ur buskaget kliver Per, en lång och lågmäld dalmas. Blodet rinner på hans armar och små taggar sticker ut på armen. Han verkar dock inte alltför berörd.
    – Jag började rulla bakåt, av ren instinkt satte jag i foten och ramlade i diket, säger han godmodigt.
    Förutom att någon får en fluga i halsen sker inga fler missöden den dagen.

    Segerdusch efter sega backar.

    Segerdusch efter sega backar.

    Hvar stad skulle kunna vara en öppningsscen i en James Bond-film där agenten anländer i yacht för att checka in på ett femstjärnigt hotell. I hamnen guppar stora vita segelbåtar och försäljarna lockar med lavendel och båtturer till Pakleni­öarna. En sval bris blåser genom palmerna. Besättningsmännen kastar tampar och fendrar över relingen.
    En timmes fritid utlyses. Några vandrar upp till den
    stora borgen som vakar över staden. Jag och fotografen Karl-Johan strosar omkring i gränderna i staden och konstaterar att byggnaderna är lite pampigare än i andra kroatiska färje­­­lägen. Serveringspersonalen lite snyggare och lite otrev­ligare. Drinkarna lite dyrare.
    Hvar sägs ha flest soltimmar av öarna och känns internationellt turistanpassad, här finns sushirestauranger och glassiga loungebarer, istället för de vanliga konoba-krogarna. Jag tömmer en dyr men energi­bringande banan­smoothie till tonerna av sval bossa­nova på innestället
    Carpe Diem Bar och gör mig redo för avfärd.

    Däckhäng. Det 125 år gamla fartyget Petrina fraktar oss sakta men säkert mellan öarna.

    Däckhäng. Det 125 år gamla fartyget Petrina fraktar oss sakta men säkert mellan öarna.

    Så fort man kommer i utkanten av Hvar stad tar ödemarken vid. Flera byar liknar mest spökstäder. Vackra sådana. Många av husen ligger i ruiner och bilvrak står placerade bland frodiga trädgårdar. Högplatån påminner om ett öländskt alvar. Kargt och täckt av stenmurar, minnen av forna odlingslotter. Stenrösen som skyddar odlingar av rosmarin, lavendel och vin från vinden.
    Lunchen kommer i form av grillat lamm på Velo Grabjle, en skuggig gård vid sidan av vägen. Vi konstaterar att vägkrogarna i Sverige har ett och annat att lära av deras kroatiska motsvarigheter. Efter den sena lunchen är jag så däst och stel i benen att jag knappt kommer upp på cykeln.
    Som tur är väntar en lång och vackert sluttande serpentin­väg ner mot Stari Grad på öns andra sida. Livet känns lätt och en mil rinner iväg snabbt när det går utför och man har hela det blå havet framför sig. Plötsligt har jag glömt den långa uppförsbacke som inledde denna dag – liksom alla andra dagar på resan.
    – Först är det för jävligt, sedan är det döhärligt, som någon i gruppen sade tidigare under dagen apropå det kuperade kroatiska landskapet.
    Jag släpper allt och hoppas bromsarna fungerar.

    Lunchstopp i lilla byn Puonat på Korkula.

    Lunchstopp i lilla byn Puonat på Korkula.

    Guide: cykla i Kroatien

    Resa dit

    Till Split flyger bland annat SAS och Norwegian direkt från Stockholm och Köpenhamn. Dessutom har ett stort antal mindre svenska flygplatser direktcharter under högsäsong. Ryanair flyger från Göteborg och Skavsta till Zadar en timme norr om Split.

    Paketarrangörer

    Prima Travel (primatravel.com) anordnar paketresor med cykel och båt i Splits övärld. Pris ca 13 000 kr, inkl flyg. Guidning, boende i dubbelhytt, cyklar, frukost + lunch eller middag. Resan är på en vecka och man får be­söka bland annat Brac, Hvar, Korcula, Mljet med mera. Turerna är ett par mil om dagen och cyklingen betecknas som medelsvår. Du kan även boka chartrade båt­turer med cykling på plats i Kroatien, sök efter arran-görer hos den lokala turistbyrån eller den nationella, croatia.hr.

    På egen hand

    Man kan även ta sig runt själv med färja och boka cykel på plats. Färjebolaget Jadrolinija (jadrolinija.hr) kör mellan alla öar som nämns i reportaget. Cyklar finns att hyra på de flesta öar. Kolla med den lokala turistbyrån efter tips på uthyrare.
    Exempel: Big Blue (bigbluesport.hr) i Bol på ön Brac hyr ut cyklar för 15 euro om dagen. På många av öarna finns även företag som arrangerar dags­turer med guide.

    Prisläge

    Kroatien har blivit dyrare de senaste åren men fortfarande är det billigare än i Sverige. Priserna är högre på de populära och mer exklusiva turist­orterna, som Hvar.

    Några standardpriser:

    Läsk: 14 kr.
    Pizza: 35–45 kr.
    Hamburgare: 30 kr.
    Lokalt öl: 12–15 kr.

    Bäst tid att åka

    För cykling lämpar sig vår (april–maj) och höst (sep–okt) bäst. Då är temperaturerna som behagligast och turisttrycket inte lika hårt.

    Missa inte!

    Anpassad klädsel. Cykelbyxor med vadderad bak rekommenderas, liksom kläder i material som andas, som passar för varierande väder. Har du egen cykelhjälm som du trivs i så ta med den.

    Missa gärna!

    Sjöborrar. Finns både här och där. Ta gärna med badskor eller köp på plats så slipper du otrevliga taggar i foten när du badar.

    Läs fler reportage från Kroatien:

    Kroatiska guldkorn – vi jämför Split och Dubrovnik
    En kroatisk smakupplevelse
    Solig roadtrip i Istrien
    24 timmar i Split
    Segla i Kroatien
    Där Kroatien är som bäst