• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Från Singapore till Hongkong med lyxkryssare

    Kryssning är en reseform på frammarch. Medelhavet och Karibien brukar vara de vanligaste farvattnen, men Vagabond vidgade sina vyer, och mönstrade på en lyxkryssare mellan Singapore och Hongkong.

    Från Singapore till Hongkong med lyxkryssare

    Vi går ombord på Silver Shadow i Singapore, som ska segla längs hela Vietnamkusten och slutligen lägga till i Hongkong. De flesta gäster har kombinerat sin kryssning med några dagar i Singapore eller Kambodja, eller kommit med Orientexpressen. Jag och fotografen Kalle kommer raka vägen från flygplatsen, tar en taxi till Raffles legendariska hotell i Singapore, sveper en Singapore Sling i Long Bar och tar därefter en taxi till fartyget. Vi är bland de sista som går ombord.
    Första dygnet ombord består av en dag till havs. De rutinerade kryssningspassagerarna ombord har redan tillbringat några dygn i samma tidszon och lider inte nämnvärt av jetlag. Vi ingår inte i den kategorin. Första kvällen ombord är lite som första dagen i en ny skola. Alla gäster granskar varandra i smyg och väger varandra på våg för att se vilka som man bör slänga sig i slang med. Kommer vi att bli vänner? Vem är du?

    En Singapore Sling på Raffles, perfekt start på resan.

    Men det ska påpekas att trots den saftiga prislappen på biljetten, så råder ingen snobbism ombord. Att vara trevlig är kutym och man hälsar på alla man möter. Medelåldern bland passagerarna ligger någonstans över 65, men alla åldrar finns representerade och framförallt handlar det inte om en siffra, utan om en vilja att leva det goda livet och njuta. Det är vad alla passagerare har gemensamt.
    Vi blir snart inbjudna att slå ihop vårt bord på pooldäck med ett gäng från Luxemburg. Vi tar först för givet att de alla känner varandra, men det visar sig vara fyra konstellationer av par som just träffats. Luxemburggänget blir vår familj för resten av resan.
    Vi är ett brokigt gäng som bland annat består av Henry, en professor som ser ut som Woody Allen. Han är på resa med frun Annelie, dottern Anne och hennes livliga flickvän Katja från Tyskland. Jean Claude arbetar för Luxemburgs regering och är en glad skrävlare med ett stort hjärta och ett högt skratt.  

    Fartygets löparspår på våning nio kan även användas för lugnare aktiviteter.

    Klädkoder är viktiga ombord. Det finns tre kategorier – casual, informal och formal.
    – Det är så hemskt trist att det bara är en formal night, säger Trish från England första kvällen. Hela bordet håller med. Man gillar helt enkelt att hålla stilen på kryssning. På vår niodagarskryssning består två kvällar av casual, det vill säga ledig klädsel, resten är informal, vilket innebär att män måste ha kavaj, jeans är förbjudet. På formal night kommer aftonklänningarna fram och visst är det är läckert att se alla tjusiga damer glida omkring på fartyget.

     

    Alla resenärer har en egen butler.
    Roland är förmodligen den bästa av dem.

    Silver Shadow är ett femstjärnigt fartyg och allt, precis allt, ingår. Det heter inte hytt, det heter svit, och varje svit har en butler. Det kostar ingenting att använda sig av butlerns tjänster, och min butler Roland från Indien blir besviken på mig om jag inte ringer och ber honom att göra något för mig. Jag trodde att det skulle kännas svårt att bli uppassad, men det vore lögn att säga att jag inte vande mig snabbt.
    Roland har frack på sig varje dag efter klockan sex på kvällen och kan fixa vad som helst. Frukost på rummet, lite kanapéer på eftermiddagen dyker upp oavsett om jag ber om det eller ej. Han håller koll på mina åtaganden och dyker ibland upp en dryg halvtimme innan min väckarklocka ringer för att dubbelkolla att jag inte försovit mig.

    Man har inte sparat på lyxen. Bara lakanen kostar 15 000 kronor.

    Fiskare i skymningen, en vanlig syn i de vietnamesiska vattnen.

    Vår första anhalt är Ho Chi Minh-staden, före detta Saigon. För att vara helt ärlig så är det ingen skönhet. Stadskärnan är visserligen uppiffad, ren och full av neonljus och höga byggnader, men strax utanför centrum ligger de fattiga områdena med rangliga hus med plåttak och ounderhållna vägar.
    Men staden är intressant. Alla vespaförare och passagerare bär munskydd, och det gör även många fotgängare. Att korsa en gata är något av en utmaning för en besökare som är van vid herr Gåman och att vänta på grön gubbe. Här finns inga gröna gubbar. Vill man korsa gatan gäller det bara att kasta sig ut med bestämda steg och hoppas att bilar och vespor väjer. Och det gör de, även om det känns som ett tilltag med livet som insats. Ett tips är att ta rygg på någon stadsbo som kan sin sak och helt enkelt passera gatan ihop med denna.

    Det lär inte vara lätt att vara trafikpolis i Ho Chi Minh-staden.

    Kryssningsfartyget arrangerar flera utflykter i varje hamn, men vi väljer att utforska staden på egen hand. Efter ett par timmars flanerande och fascination över att varje varuhus erbjuder en helt egen avdelning för designade munskydd, tar vi hissen upp till takterrassen på Rex Hotel som har utsikt över en enorm gatukorsning med en rondell i mitten.
    Här slår vi oss ner och inväntar skymningen som lägger sig över staden i samma takt som stadens neonljus tänds ett efter ett. När vi framåt kvällen lämnar staden vandrar vi mot fartyget i en skog av upplysta skyskrapor, matstånd och familjer som äter middag på trottoaren, sittandes i en cirkel med ett stormkök i mitten.
    Vi passerar även två bröllopsfester och i båda fallen är vigselförrättaren i full färd med att presentera brudparens föräldrar på ett manér som mest påminner om en tv-show, med röd matta, blinkande lysrör och applåderande publik.

     

    Den lilla staden Hoi An är ett ypperligt utflyktsmål.

    Strövtåg på en av Hongkongs marknader.

    Jean är en kändis ombord ska det visa sig. Hon är den rika australiska damen som kryssar minst tre gånger per år, ofta fler och ofta över en månad åt gången.
    Hon är närmare 90 år gammal, förlorade sin make för tre år sedan, men fortsätter att kryssa ensam. Hon är den passagerare ombord som har flest kryssningsdagar, vilket skapar stor vördnad bland personalen.
    Jean har för vana att ringa fartygets hotelldirektör Flavio, en parant man i 50-årsåldern som ser ut som en kopia av Prins Charles av England. Jean kontrollerar alltid Flavios arbetsschema innan hon bokar en kryssning, för att få veta vilka kryssningar han kommer att vara på.

    De äter ofta middag ihop. Första gången vi får syn på Jean ombord är i fartygets lyxrestaurang Le Champagne. Le Champagne har bara sju bord och man måste se till att reservera sitt bord så snart man har klivit ombord – det är inte möjligt att göra det tidigare – för att få möjlighet att dinera här.
    Jean har läderartad, välsolad hy, och en frisyr som består av ett lager vitt hår och ett lager orange. På hennes krokiga fingrar dinglar tunga diamantringar.
    Jean är van att få som hon vill. Flavio retar henne på skoj så smycket som hon önskar, men håller sig på vördnadsfullt avstånd från alla övertramp i konversationen. Jean älskar Le Champagne, särskilt eftersom cigarrummet ligger vägg i vägg.

     

     

    Att äta gott är en viktig del av kryssningsupplevelsen.

    Vår andra anhalt på kryssningen blir inställd. Det stormar för mycket och kaptenen bedömer att det är en säkerhetsrisk att lägga till i Na Trang, en stopp känt för sina fina stränder.
    Kaptenen, som heter Cataldo De Stefano och kommer från Italien, har även ställt in alla besök på bryggan för offentligheten på den här kryssningen. Vi lyckas få dispens och han visar stolt upp alla navigationsinstrument. Vi för kryssningsolyckan Costa Concordia på tal och hans uppsyn mörknar.
    – Den kaptenen är en skam för alla italienska kaptener, han har gett oss dåligt rykte..
    I och med att Na Trang blev inställt ger det passagerarna ytterligare ett dygn till sjöss, något som de flesta tar med ro. Det blir mer tid att umgås, och umgås, det gillar man ombord.

    Kryssningar passar inte alla, det ska sägas direkt. Att det passar amerikaner är uppenbart. Statistiken säger sitt – USA har markant flest kryssare i världen – men de är även begåvade med det lättsamma och sociala kynne som passar så väl in på vår kryssning. Att umgås är nyckeln till allt. Jag säger det igen – du ska umgås för att få ut det mesta av din kryssning.

    Kapten Cataldo De Stefano är fartygets allsmäktige ledare.

    Ha Long Bay är för oss och många andra passagerare den hägrande höjdpunkten på kryssningen. Den mytomspunna bukten ligger för jämnan inbäddad i en mjuk dimma och de 1 969 öarna som sticker upp likt sockertoppar i havet ska enligt legenden tillhöra ryggen på en förstelnad drake. Ha Long Bay betyder "den nedstigande drakens bukt".
    Havet är lugnt, dimman är konstant och det är spöklikt tyst. Vi lämnar kryssningsfartyget för att åka ut på en långtur i en djonk. Förut syntes dessa båtar på karakteristiska vykort från bukten, där de med sitt röda skrov och röda segel utgjorde en vacker färgklick mot den vitgråa kulissen.
    Nu har regeringen bestämt att båtarna ska vara vita och fotografer världen över sörjer. Oavsett färg är det en förtrollande miljö att glida runt i. I Ha Long Bay lever många av invånarna på vattnet, bokstavligen. Här finns hela städer av husbåtar och pontoner och man har till och med husdjur, hundar och katter i sina mobila, flytande hem. Familjen som tar oss ut på vår djonk bor också ombord. I aktern står en tandborstmugg och tvätt hänger på tork.

     

    Ha Long Bay betyder "Den nedstigande drakens bukt" och är döpt efter de många sockertoppar till berg som sticker upp ovanför vattenytan.

    När vi återvänder till fartyget är det partydags. Besättningen har förberett en stor grillkväll vid pooldäck, en fest under stjärnorna. Vårt blandade gäng som numera består av tolv personer, lägger beslag på ett bord närmast dansgolvet och det tar inte lång tid efter att den sista grillade fisken slunkit ner i strupen förrän dansen är i full gång.
    Till tonerna av Village Peoples hit "YMCA" studsar återfödda dansstjärnor i alla åldrar, men de flesta över 60, runt på dansgolvet. Jag blir totalt utklassad av dessa erfarna stuffare. Det känns ungefär som när man var liten och skämdes när mamma dansade, men om någon ska skämmas är det jag för att jag ger upp så snabbt.
    Vi stannar i Ha Long Bay två dygn. Även om vårt kryssningsfartyg är av det mindre slaget så kan vi inte lägga till i hamnen. Vill man in till staden, eller städerna, som man fortfarande säger i folkmun, trots att de sedan flera år tillbaka räknas som en, så får man åka med en mindre båt mellan fartyg och hamn. 

    Det finns ingen åldersgräns för att ha roligt.

    Ha Long Bay är vårt näst sista stopp, innan vi ankommer till Hongkong ett dygn senare. Sista kvällen vill jag arrangera en cocktailbjudning i min svit för våra vänner från Luxemburg, och min butler Roland blir överförtjust.
    Han dyker upp en och en halv timme före utsatt klockslag och arrangerar en buffé av snittar, ost, choklad och tilltugg samt hink efter hink med champagne. Under själva mottagningen agerar han servitör. Jag har inte bett honom att stanna. Han vill stanna. Han får gärna stanna. Kalaset kostar – absolut ingenting. Alla gäster tackar mig för arrangemanget och jag skäms lite. Man kan ta svensken ur Sverige, men inte Sverige ur svensken.

    Färgglada drakbåtar välkomnar till Hongkongs hamn.

    Många av Hongkongs bästa restauranger ligger på skyskrapornas tak.

    FAKTA: Kryssning i Asien

    Det finns många rutter i Asien att välja mellan och rutterna ändras något för varje år och säsong. Även om prislappen är saftig, så får du väldigt mycket för pengarna. Förutom flyg och frivilliga utflykter, så ingår precis allting ombord, inklusive ­alkoholhaltiga drycker och dricks.

    Fartyg: Silver Shadow.
    Rederi: Silversea.
    Maxkapacitet: 382 passagerare.
    Besättning: 302 ombord.
    Längd/bredd: 186 meter/24,9 meter.
    Vikt: 28,258 ton.
    Prislapp: den billigaste hytten/sviten kostar cirka 30 000 kr per person.

    Du som läste det här är kanske också intresserad av:

    Nyheter:
    Kryssa till Kuba
    Kryssa från New York till Shanghai med sprillans nytt fartyg

    Resepodd:Kryssningar