• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Våga flyga!

    Ett tryck över bröstet, tunnelseende och huvudet sprängfyllt med katastroftankar. En fjärdedel av svenskarna är flygrädda. Men det finns hjälp.

    Våga flyga!

    5 handfasta tips

    1. Ta reda på fakta om flygning.

    Ju mer flygplanskunskap du har, desto bättre. Gå in på Transportstyrelsens hemsida och läs på.

    2. Kom i tid till flygplatsen.

    Onödig stress kommer att förvärra din ­flygrädsla.

    3. Prata med kabinpersonalen.

    De är kunniga och hjälper dig gärna. Fråga om du får hälsa på i cockpiten.

    4. Distraherande sysselsättning.

    Uppehåll dig med en bra bok eller musik. Alternativet är att prata med någon. Sitt inte tyst och stäng inte in dig själv.

    5. Andas.

    Försök att behålla lugnet och slappna av. Lär dig olika avslappningsövningar som du kan använda dig av.

    Hennes värsta rädsla är att flyga. Och rädslan börjar begränsa hennes liv. Det är därför Benita Nilsson nu har bestämt sig för att göra något åt den. I cockpiten står hon och pratar med planets piloter i ett försök att bli lugn. Flygresan ner till Malmö är hennes sista steg i processen att komma över sin flygfobi.
    – Jag vill inte leva inskränkt. Jag är för nyfiken och har en stor längtan till sol och värme, säger Benita Nilsson.

    Det var först i början av 1990-talet som Benita Nilssons flygrädsla satte igång på riktigt. Hon och hennes man reste runt i USA i några veckor och flög en del inrikes. Benita Nilsson minns framförallt en gång då de flög igenom ett fruktansvärt åskväder.
    – Det blixtrade och dundrade runt planet och det var då det triggades igång. Jag tänkte att bara jag kommer hem igen ska jag aldrig mer flyga.

    Det är onsdag förmiddag och en svag dimma har lagt sig över Bromma flygplats startbanor. Solen försöker tappert pressa sig igenom. Enligt Tom Johansson är det perfekt flygväder. Tom Johansson är samtalsterapeut, privatpilot och expert på flygrädsla och flygfobi. I snart tio år har han hjälpt människor att övervinna sina rädslor för att flyga.
    – Det är kul att det ger snabba resultat och är därför ett väldigt tacksamt jobb. Det känns meningsfullt, säger han.

    Flygrädsla är inte medfött, utan ett inlärt beteende. Rädslan är individuell och finns i olika grader. Många väljer att ta till alkohol eller lugnande medel för att ens våga sätta sig i ett flygplan. Rädslan yttrar sig ofta genom att personen får svårt att andas, hyperventilerar, får hjärtklappning och sitter på helspänn under hela resan. När reaktionen blir densamma om och om igen hamnar man i en ond cirkel. De främsta orsakerna till flygrädsla är kontrollbehov, brist på tillit och att man är rädd för sina egna känslor.

    Benita Nilsson flyger med stöd av sin terapeut Tom Johansson.

    Tom Johansson beskriver det som yttre och inre faktorer.
    – Antingen litar man inte på planet som sådant och är rädd att det kommer krascha. Eller så litar man inte på sig själv och är osäker på vad man klarar av.

    Benita Nilsson har träffat sin terapeut Tom Johansson en gång i veckan i fem veckor. Tillsammans med den avslutande flygningen kostar behandling uppåt 10 000 kronor. Ungefär lika mycket kostar välrenommerade Avia­safes kurser ute på Arlanda. Det finns en uppsjö av olika alternativa kurser och behandlingar mot flygfobi, men de flesta bygger på liknande metoder. Kognitiv beteendeterapi har visat sig vara effektivt, och det gäller att den flygrädda personen själv lägger ned tid och möda. Det finns ett förhållandevis billigt alternativ som helt bygger på egenbehandling. Fritidsresor och TUIfly Nordic har gett ut den interaktiva kursen Flygtrygg som man får hem i brevlådan och som består av en dvd med övningar till.

    Planet börjar nu accelerera, snabbare och snabbare. ­Passagerarna trycks bak i sätet och Benita Nilsson håller händerna hårt knäppta i knät. I vilken sekund som helst lyfter hjulen från marken. Nu. Bullret från motorerna överröstar allt annat och lufttrycket gör ont i öronen. Benita Nilsson håller en hand framför ansiktet och tittar med sänkt blick ner i knät. Hon lyssnar på vartenda ljud, iakttar flygvärdinnornas rörelser och försöker tolka deras minspråk. När planet har kommit upp på rätt höjd och rätats upp igen lutar Tom Johansson sig tillbaka i stolen.
    – Det där var en perfekt start, säger han nöjt.

    Under den timslånga flygresan är Benita Nilsson fåordig. Tom Johansson försöker distrahera henne och talar om annat. Det skakar till ibland, men överlag går flygningen smidigt.
    – Turbulens i luften är precis som vågor på havet eller gropar på vägen. Det är helt naturligt, menar Tom Johansson.

    Han har svar på alla Benita Nilssons tekniska frågor, kan identifiera minsta lilla ljud och förhör Benita som själv läst på en hel del. Varför låter planet så? Varför åker vi såhär? Fungerar planet bra?
    – Om inte Tom skulle tjata så mycket i mitt öra skulle jag säkert ha tunnelseende och tänka katastrof­tankar, säger Benita Nilsson.

    Nu börjar flygpersonalen göra sig redo för landning. Sätesbältslampan lyser och planet har börjat sjunka ner över det skånska landskapet.
    När planet till slut har landat och Benita Nilsson står stadigt på marken igen känner hon att hon vill komma upp i luften igen. Hon menar att hon borde passa på medan hon fortfarande har samma känsla i kroppen.
    – Jag är så stolt över mig själv! Visst började det slå i bröstet ibland, men jag var inte hysterisk.
    Det är svårt att se direkt efteråt vad resultatet blir av Benita Nilssons flygresa och av kursen. Det märker hon först nästa gång hon flyger själv, menar hon.

    Det finns inga garantier att man blir av med sin rädsla efter avslutad behandling. Men Tom Johansson säger att ungefär 85 procent av dem som går hans kurser kan flyga på ett komfortabelt sätt efteråt, utan att rädslan tar överhanden. Själv är Benita Nilsson positiv.
    – Det har varit ett uppvaknande. Jag har förstått att ­det inte handlar om flygrädsla, utan vem jag är som person. Det jag hoppas på nu är att komma till acceptans och att kunna se fram emot att resa igen. Men jag ska inte kämpa efter att bli en flygentusiast, för det kommer jag aldrig bli.

    Illustration: Thomas Molén.

    Bota din flygrädsla

    Det finns en mängd olika kurser och terapier för att behandla och hantera flygrädsla. Här är några av de största aktörerna på marknaden. 

    Avia Safe
    Kursen Ökad flygtrygghet pågår i tre dagar och avslutas med en flygresa inrikes. Genomförs på Flygskolan CAE Flight Academy, Arlanda.
    Pris: 9 900 kr, aviasafe.se

    Fritidsresor och flygbolaget TUIfly Nordic
    Med Flygtrygg – en interaktiv egenbehandling mot flygrädsla kan du själv ­bearbeta din flygrädsla. Du får hem ett film­material som kompletteras med ­KBT-inspirerade praktiska ­övningar.
    Pris: 485 kr + frakt 29 kr, fritidsresor.se/inspiration/flyg-trygg/

    Flygfobi.se
    Kognitiva metoder och samtalsterapi en gång i veckan i fem veckor som av­slutas med en flygning tillsammans med terapeuten Tom Johansson. Finns i Stockholm och i Skåne.
    Pris: 5 875 kr + drygt 4 200 kr för en flygning (frivilligt). flygfobi.se

    Flygfobi.com
    Kognitiv beteendeterapi vid 3–5 tillfällen med hemuppgifter och en flygning. Avslutas med ett möte en eller två veckor efter flygresan. Finns i Stockholm.
    Pris: 1 300 kr/per gång, flygfobi.com

    MR – Mental Rekreation
    Mental träning för att lära dig hantera din flygrädsla med bland annat avslappningstekniker, andningsövningar, samtal och diskussioner. En gång i veckan i tre veckor.
    Pris: 3 900 kr inkl kursbok, mentalrekreation.se

    Cady Training Academy
    Kurs i den tekniska biten av en flygning och hur du själv ska hantera din rädsla. Pågår under en dag och om intresse finns i gruppen ordnas en gemensam flygning. Finns i Göteborg, Malmö och Stockholm.
    Pris: 2 500 kr, cady.se

    Böcker om flygrädsla

    Våga flyga: Det enkla sättet att bemästra din flygrädsla, Paula Kinnunen (2003) Forum 

    En flygvärdinnas hemligheter och sanningar, Mia Regnér miaifickan.blogspot.se/

    Läs mer:

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!