Flygresenär – här är dina rättigheter

Det har blivit lättare för resenärer som drabbats av försenade flyg att få ersättning. Tidigare slapp flygbolagen betala ersättning för förseningar som orsakades av oförutsedda tekniska fel. Hädanefter måste de betala.

Flygresenär – här är dina rättigheter
Ny dom kan göra det lättare för försenade flygresenärer att få sin ersättning. Foto: Thinkstock.

Förra sommaren dömde en brittisk domstol lågprisflygbolaget Jet2.com att betala ersättning till en brittisk familj som blivit 27 timmar försenad på en resa från Malaga på spanska Solkusten till Manchester. Men det brittiska lågprisflygbolaget vägrade, eftersom man ansåg att man drabbats av ett tekniskt­ fel­ som var "extraordinärt" och därmed omöjligt att förutse. 

Vad som hade hänt var att en varningslampa i cockpit tänts när planet flögs in till Malaga. Lampan varnade för att bränsleventilen till planets vänstra motor gått sönder. Planet som skulle ha lastats ur och lastas i och därefter snabbt flyga tillbaka till Manchester blev kvar på marken, medan teknikerna försökte laga felet. Först nästa dag lyckades man lösa problemet sedan en ny reservdel skickats från flygbolagets verkstad i Storbritannien.

Mer än ett dygn försenat kunde planet äntligen lyfta och flyga hemåt med de tålmodigt väntande semesterfirarna.

Men Ronald Huzar och hans familj nöjde sig inte med lågprisbolagets ursäkter, utan krävde också ekonomisk ersättning, enligt EU:s förordning 261/2004 som ger passagerare som är mer än 3 timmar försenade rätt till upp till 5 800 kronor i kompensation. Men Jet2.com vägrade som sagt att betala.

– Fallet överklagades i höstas till brittiska Court of appeal, som motsvarar vår svenska hovrätt, som dömde till Ronald Huzars fördel. Brittiska högsta domstolen tog därefter inte upp fallet. Det innebär att domen gäller som praxis, inte bara i Storbritannien, utan också i hela EU och därmed även i svenska domstolar, säger flygrättsadvoken Stephan Eriksson, som drivit flera fall i svenska domstolar där försenade passagerare krävt ersättning av motvilliga flygbolag.

Den brittiska domen var dåliga nyheter för alla Europas flygbolag, som hittills har kunnat komma undan med att skylla på oförutsedda tekniska fel, och goda nyheter för miljoner flygpassagerare, som snällt fått vänta på försenade flyg och nöja sig med kompensation i form av kaffe och smörgåsar.

Enligt den brittiska konsumentorganisationen Bott & Co innebär domen att minst ytterligare ett par miljoner brittiska passagerare om året hädanefter har rätt till ekonomisk­ ersättning för försenade flyg. Räknar vi med passagerare inom hela EU rör det sig troligtvis om tiofalt fler. Eftersom man har rätt att kräva ersättning för händelser som skett sex år tillbaka i tiden innebär det att Europas flygresenärer skulle kunna kräva många miljarder i kompensation för försenade flighter från flygbolag som inte längre kan skylla på "extraordinära omständigheter".

Detsamma gäller för kollisioner mellan flygplan och fåglar, som är ganska vanligt i samband med start och landning. Om flygplan blivit försenade på grund av fågelkrockar har man tidigare kunnat skylla på att också det är en extraordinär händelse. 

– Enligt två domar, också de i Storbritannien, inträffar så många krockar mellan flygplan och fåglar att det får anses som så vanligt att det knappast kan anses vara extraordinärt. Får passagerarna vänta för länge ska de alltså också då få ekonomisk ersättning, säger Stephan Eriksson.

I takt med att allt fler lågprisbolag startar och Europas flygplatser blivit hårdare trafikerade har också problem med förseningar och inställda flyg ökat. För att stärka resenärernas rättigheter gentemot flygbolagen har därför EU-kommissionen föreslagit att resenärernas rättigheter förbättras. Flygpassagerare bör inte bara få ersättning för försenade flyg, utan också när de av olika skäl – exempelvis inställda flighter – blir ombokade till andra flyg. Kundundersökningar i Danmark, Storbritannien och Tyskland visar att mindre än hälften av resenärerna i samband med ombokningar erbjuds mat och logi, medan bara 2–4 procent får den ekonomiska kompensation de har rätt till.

Flygbolagen upplyser inte gärna sina resenärer om deras rättigheter. Det skulle bli alldeles för dyrt om alla hävdade sin rätt. EU-kommissionen konstaterar lakoniskt: "Huvudproblemet är att passagerarna, trots omfattande rättigheter enligt EU:s lagar, har svårigheter att hävda sin rätt, och att de känner sig frustrerade när flygbolagen inte vill tillämpa lagarna."

Kommissionen vill också införa nya rättigheter. Bland annat föreslår man att flygresenärerna ska ha rätt att utan avgift få ändra stavningen om man vid bokningstillfället av misstag skrivit fel. Idag kräver en del flygbolag att du ska betala för att ändra. Hos exempelvis Ryanair får du ändra i namnet i ett dygn efter bokningen, därefter kostar det 1 020 kronor. Men ibland tvingas resenärer som sluntit på tangentbordet att köpa en helt ny biljett.

EU-politikerna föreslår också att du ska ha rätt att använda återresan även om du inte utnyttjat utresan, vilket inte är fallet idag. 

Men kommissionen vill också gå flygbolagen till mötes och föreslår därför att resenärens rättigheter i vissa fall inskränks. Ett sådant fall är att passagerare vid lång­variga flygförseningar inte längre ska ha rätt till mat och logi hur länge som helst, utan max tre nätter.

– Den förändringen bygger på erfarenheterna från askmolnet från vulkanen Eyjafjallajökull på Island våren 2010 som stoppade flygtrafiken i Europa i flera veckor. Med nuvarande rätt till assistans blir sådana händelser orimligt dyra för flygbolagen, säger Stephan Eriksson.

EU-politikerna tycker också att ersättningsnivåerna vid flygförseningar på upp till 5 800 kronor (600 euro) för 3 timmars försening, oavsett vad flygbiljetten kostat, är i högsta laget. Ersättningsnivåerna har å andra sidan inte höjts sedan de infördes för 11 år sedan. En trolig lösning på problemet med för höga ersättningsnivåer blir troligtvis att man behåller nivåerna och struntar i att räkna upp dem med inflationen. På så sätt kommer ersättningarna om några år automatiskt att vara nere på rimligare nivåer.

Men än så länge är det goda tider för försenade flygresenärer som utnyttjar rättigheterna i EU:s förordning 261/2004.

Så söker du ekonomisk ersättning 

1. Formulär på flygbolagets sajt. En del flygbolag har färdiga formulär på sina sajter där du kan kräva ersättning enligt EU-förordningen 261/2004.

2. Formulär på EU-kommissionens sajt. Det finns också ett formulär (Air passenger rights EU complaint form) på EU-kommissions sajt, ec.europa.eu.

3. Ring eller mejla flygbolaget. Du kan förstås också ringa eller mejla till flygbolagets kundtjänst och lämna uppgifter om namn, flightnummer, datum och hur många timmar du var försenad.

4. Ta hjälp av Vagabond och TRS Travelright. Om du vill ha hjälp att söka ersättning från motvilliga flygbolag kan du gå in på vagabond.se/flygforsening och i två steg testa om du är berättigad till ersättning. Om du är det, kan du fylla i Vagabonds och konsumenträttsföretagets TRS Travelrights formulär. Mot provision på eventuell ersättning driver vi därefter ditt ärende, ända upp i domstol om så behövs.

Glöm inte reseförsäkringen

1. Kortförsäkring. Har du betalt resan med kort, kolla då försäkring- -som är kopplat till kortet. Kortförsäkringarna är olika beroende- på vilken bank betalkortet är kopplat till.

2. Reseskydd i hemförsäkring. Kolla med ditt hemförsäkringsbolag. Har du hemförsäkring ingår reseskydd med någon form av ersättning vid försenad resa. 

3. Reseförsäkring. Kanske har du dessutom tecknat en separat reseförsäkring. Kolla också den (förstås)! 

4. Grädde på moset. Kom ihåg att om du får ersättning från en reseförsäkring kan du ändå kräva att flygbolaget dessutom betalar ut ersättning i enlighet med EU-förordning 261/2004. 

Läs även: