Billigare att flyga

Priset är viktigt när vi reser. Helt avgörande om man ska tro våra charterarrangörer, som letar sig till lågprisländerna österut. Men vart går den allra billigaste resan?

För 43 år sedan kostade en SAS-biljett i turistklass Stockholm–Bangkok 5 456 kronor. I dag kostar den ungefär lika mycket räknat i nominella priser. Men om man räknar om priset på Bangkokbiljetten från 1960 i dagens penningvärde får man reda på vad den egentligen kostade i förhållande till den tidens löner och konsumentpriser. Då visar det sig att Bangkokbiljetten 1960 kostade 52 000 kronor.
Att flyga reguljärt 1960 var helt enkelt inte möjligt för andra än affärsresenärer och överklassturister.

Flygpriserna Stockholm–Paris har också sjunkit dramatiskt. En tur och retur Stockholm–Paris kostade 866 kronor för 43 år sedan, vilket i dagens penningvärde är cirka 8 200 kronor. Fast du kunde komma billigare undan. På den tiden kunde du välja "nattjeten" och komma undan med 654 kronor, vilket är cirka 6 200 kronor omräknat till dagens penningvärde.
I dag kan du flyga reguljärt Stockholm–Paris med Ryanair för mindre än en tiondel, cirka 500 kronor.

Charterresorna har däremot inte blivit så mycket billigare. 1960 kostade åtta dagar på Mallorca med helpension i Vingresors regi 595 kronor (cirka 5 600 kronor i dagens penningvärde), vilket är ett pris som skulle vara konkurrenskraftigt även i dag.
Varför har resandet med flyg blivit så mycket billigare under de senaste 40 åren? Det finns flera förklaringar, men här är de viktigaste:

  • Volymerna är mycket större i dag. Då var flyg en lyx för ett fåtal. I dag är det en industri med mördande konkurrens där det gäller att inte bara locka affärsresenärer. Flyget har blivit folkligt.
  • Tekniken har gått framåt. Trots stigande bränslepriser har flygbolagens kostnader blivit lägre, eftersom moderna flygplan drar mindre bränsle och dessutom är snabbare och har större bränsletankar. Planet behöver inte mellanlanda lika ofta för att tanka.
  • Det finns fler biljettyper i dag. Med undantag för att det 1960 ibland fanns rabatter om man valde "nattjet" fanns det inga billiga biljetter med bokningsrestriktioner. Så sent som 1980 hade SAS inga billiga biljetter med bokningsrestriktioner. Det var normalprisbiljetter som gällde och ville du flyga billigare fick du välja Aeroflot eller något annat lågprisflygbolag.

Dyrt och långsamt

SAS linje Stockholm–Bangkok trafikerades 1960 av en DC-6B, det vill säga ett propellerflygplan, som var tvungen att mellanlanda sex gånger på sin resa till Thailand. Så här såg tidtabellen ut:
Avg Köpenhamn: 10.00 fredag
Ank Düsseldorf: 11.50
Avg Düsseldorf: 12.20
Ank Wien: 14.40
Avg Wien: 19.20
Ank Aten: 23.20
Avg Aten: 00.05 lördag
Ank Teheran: 07.40
Avg Teheran: 08.40
Ank Karachi: 14.45
Avg Karachi: 15.35
Ank Calcutta: 21.20
Avg Calcutta: 22.00
Ank Bangkok: 03.35 söndag