Annons
Annons
Krönika

20 år av mord, knark och fest

Ibland, bara ibland, lyckas jag förtränga jantelagen och allehanda komplex. I dag är en sådan dag. Ni vet en sådan då man kan ställa sig naken framför spegeln, dra in magen och förnöjt ge sin kropp verbala komplimanger, trots att den i sin bleka formlöshet egentligen borde skylas i heltäckande sparkdräkt. Riktigt så yttrar sig

Text: • 2007-03-14 Uppdaterad 2021-09-14

Ibland, bara ibland, lyckas jag förtränga jantelagen och allehanda komplex. I dag är en sådan dag. Ni vet en sådan då man kan ställa sig naken framför spegeln, dra in magen och förnöjt ge sin kropp verbala komplimanger, trots att den i sin bleka formlöshet egentligen borde skylas i heltäckande sparkdräkt.
Riktigt så yttrar sig inte min exalterade glädje i dag. Jag står inte näck framför spegeln här på redaktionen, jag sitter framför datorn. Prydligt påklädd ska kanske tilläggas. På skärmen ligger, i digital form, den tidning du nu håller i handen. Den är färdig att gå till tryck. Och det är den som gör att jag förtränger jantelagen och talar stolt ur skägget: “Detta numret är det snyggaste vi gjort!” Och trots att tidningen är rekordtjock om magen (156 sidor!) så är den till skillnad från mycket annat i mars månad långt ifrån blek och formlös. Tvärtom. Formen är helt ny. Det finns mer plats för färg, för bilder, för prylar, för guider, för notiser, ja, kort och gott mer plats för i stort sett allt.
Vagabond har bytt kostym, innehållet har vi slipat, putsat och förbättrat.
Det som vi alltid varit bra på är förstås orört: de högkvalitativa resereportagen, granskningarna, de sköna tipsen, kunnandet och oberoendet gentemot resebranschen.

Den nya kostymen är vår 20-årspresent till oss själva. 1987 fick en ung Christian Nyreröd idén att starta en oberoende resetidning. I dag är vi Sveriges största resemagasin. En fantastisk resa, minst sagt. Mycket har hänt på vägen. Exakt hur mycket kan du läsa om i reportaget “Vagabond 20 år”, där du kan följa såväl vilda fester och grannosämja som knepiga reportagevinklar (“Höns-Gulag”, om en kycklingfabrik på Island) och knarksmuggelanklagade och mordmisstänkta chefredaktörer.
Mognad kommer med åren sägs det. Så också för Vagabond. Det var länge sedan våra grannar klagade på våra fester. Och chefredaktören står väldigt sällan anklagad för att ha smugglat knark eller mördat någon numera. Men knepiga reportagevinklar kommer du hitta i fortsättningen också (kanske inte just “Höns-Gulag”). Liksom roliga, djupa, enkla, spännande och berörande vinklar. Det är bredden som är styrkan.
Vi gör den tidning vi själva vill läsa – och som ett stort antal läsenärer också vill njuta av hemma i soffan eller på resan. Vi vet att ni är kräsna. Minsta lilla fel i tidningen studsar tillbaka i form av ett mejl. Att ha så engagerade läsare är få förunnat. Vi ska göra allt för att hålla er nöjda, även i framtiden.

Men låt mig inte ta upp mer av er tid nu. Ni har en massa sidor härlig läsning framför er. Själv har jag massor av sidor av läsning bakom mig. Så nu väntar för min del en hejdundrade 20-årsfest. Ni vet en sådan där som gör grannarna fly förbannade och hamnar i något jubileumsnummer om sisådär tio år. Skål!

Tobias tummar

20 år av mord, knark och festFirst StopChartern har en rad fördelar. Det är prisvärt, tryggt och det går direkt dit man vill. Fler och fler spännande resmål har också letat sig in i katalogerna, bland annat Kap Verde och Kambodja. Många gånger har jag lockats av charterns förträfflighet när det gäller pris och tillgänglighet, men inte riktigt tilltalats av att bo en eller två veckor på samma ort. Nu kommer Fritidsresor med lösningen för mig: First Stop. Charterresa plus första natten är bokad, sedan väntar en, två, eller tre veckor på egen hand. Perfekt!

20 år av mord, knark och festStarbucks
Sugen på rättvisemärkt kaffe? Glöm Starbucks! Den amerikanska kaffejätten har nämligen, enligt rättviseorganisationen Oxfam, patentskyddat namnet på tre etiopiska kaffesorter. Enligt beräkningar gör detta att Etiopien hindras från inkomster på uppemot 650 miljoner kronor om året. Den etiopiska regeringen har nu vädjat till Starbucks (som har en årsomsättning som motsvarar tre fjärdedelar av Etiopiens totala BNP) att de ska låta det etiopiska folket få namnrättigheterna till sina kaffesorter. Svaret är från Starbucks sida nej.
Som vanligt vill den som har mycket bara ha mer.


Text: • 2007-03-14
KrönikaRestips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top