Annons
Annons

701226.jpg

Restips

De svartlistade flygbolagen

Att flyga är säkert. Men det finns bolag och länder där säkerheten är sämre. EU har svartlistat de osäkra flygbolagen – varav de flesta finns i Afrika och Asien. Vagabond har hela listan.

Text: Per J Andersson • 2007-10-22 Uppdaterad 2007-10-22

Ladda hem EU:s svarta lista som pdf-fil (uppdaterad hösten 2007)

Efter flera spektakulära olyckor – bland annat en där ett cypriotiskt flygplan störtade utanför Aten i augusti 2005 – valde EU att svartlista flygbolag som inte ansågs vara tillräckligt säkra. Listan uppdateras senast i mitten av september.

Av de svartlistade flygbolagen – som nu inte ens får landa på EU:s flygplatser – finns samtliga av de över 100 kommersiella flygbolag som är registrerade i Indonesien och Kongo-Kinshasa, samtliga 25 kirgizistanska bolag, Ariana Afghan Airlines, iranska Mahan Air, angolanska bolaget taag Angola Airlines samt Ukrainian Mediterranean Airlines och Volare Aviation, båda från Ukraina.

ETT AV DE MEST KÄNDA svartlistade bolagen – med tidigare gott rykte – är Garuda Indonesia Airlines, som sedan april i år heller inte får landa i usa. Garuda var förut ett populärt flygbolag för turister på väg från Europa till framför allt Bali, idag får inget av bolagets flygplan landa i eu. Det indonesiska flygbolaget får nöja sig med att flyga till destinationer i Asien och Australien.
Även Pakistan International Airlines står på svarta listan, även om man har gjort undantag för några av bolagets flygplan, som därmed anses säkra, bland annat bolagets Boeing 777-plan.
– Europeiska medborgare bör undvika att flyga med de svartlistade flygbolagen. De är verkligen osäkra, sa nyligen en anonym EU-tjänsteman till bbc.
EU har också svartlistat hela länder vars flygbolag inte accepteras att flyga till eu. Indonesien, Kongo-Kinshasa och Kirgizistan är alltså tre av dessa länder, de andra är Ekvatorialguinea, Liberia, Sierra Leone och Swaziland.

ATT DE HÄR FLYGBOLAGEN och länderna hamnat på svarta listan innebär inte nödvändigtvis att deras olycksstatistik är extremt hög, men det innebär att de inte följer de säkerhetsregler som fastställts av International Civil Aviation Organization (icao) – regler som bland annat säger att länderna ska ha fungerande luftfartsmyndigheter som utfärdar nationella regler och kontrollerar att de följs.
Tittar man på statistiken över var olyckorna inträffar blir bilden dock snarlik EU:s svarta lista. I topp på listan över var de flesta olyckorna med dödsfall inträffar finns – precis som på eu:s svarta lista – Afrika, följt av Asien, Sydamerika och Mellanöstern.
Världens två osäkraste flygbolag – räknat i antalet olyckor med dödsfall per miljon passagerare – är Cubana och Air Zimbabwe. Cubana har dock inte haft någon dödsolycka sedan 1999, vilket antyder att bolagets säkerhetsrutiner på sistone förbättrats.

SÄKRAST ÄR DET ATT FLYGA i Australien, Nordamerika och Europa. För att statistiskt sett ha oturen att planet kraschar och passagerare dör när du flyger i Nordamerika, måste du flyga varje dag i över 5 500 år – och då är ändå de fyra plan som medvetet flögs mot katastrof 11 september 2001 medräknade i statistiken.
Flera flygbolag har inte haft någon dödsolycka det senaste decenniet, däribland Finnair, Icelandair och australiska Qantas.
SAS drabbades hårt när ett av bolagets plan krockade med ett privatflygplan i samband med start från Linateflygplatsen i Milano 2001 – då 118 människor omkom – en olycka som den italienska flygledningen fick hela skulden för. Men trots att sas är fri från skuld innebär den olyckan att sas inte hamnar på den attraktiva listan över flygbolag med en nolla i statistiken över dödskrascher.

Ladda hem EU:s svarta lista som pdf-fil (uppdaterad hösten 2007)


Text: Per J Andersson • 2007-10-22
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top