• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Lågprisflyget lägger Europa under sina vingar

    Lågprisflyget vinner mark. Resmålen man inte når med en billig flygbiljett blir allt färre. Vagabond har tittat närmare på trenderna inom Europas lågprisflyg.

    Lågprisflyget lägger Europa under sina vingar
    Det som i Sverige började för tio år sedan med Ryanairs första landning på Skavsta flygplats, har i dag vuxit till att nästan vara det enda sättet vi flyger på inom Europa. Det handlar förstås om lågprisflyget. Riktig fart har det tagit de senaste åren då antalet lågprisdestinationer från Sverige ökat kraftigt.

    Lågprisflygbolag som Sterling, Fly Nordic, Germanwings och – förstås – Ryanair har tävlat i att erbjuda billiga resor, samtidigt som de traditionella flygbolagen haft stora problem att kunna konkurrera. När SAS gick på knäna efter den 11 september 2001, gjorde Ryanair rekordvinst. Inget verkar kunna stoppa lågprisflyget, som fortsätter att vinna ny mark.

    I HÖST LANSERAR RYANAIR nya Medelhavsdestinationer från Skavsta flygplats. I oktober lyfter bolagets första plan till Alicante och i december till Sicilien. I våras lanserade Ryanair dessutom flyg från Skavsta till Marseille, Sardinien och Venedig.

    Lägg till detta att Fly Nordic i våras började flyga till Hyéres nära St Tropez vid Frankrikes Medelhavskust, och att Sterling som sedan tidigare flugit till Alicante från Stockholm, i december börjar med flyg dit även från Göteborg, och du har nästa trend inom lågprisflyget.
    – Det stämmer. Bland lågprisbolagen var Sterling tidigare ganska ensamt om att satsa på sol- och baddestinationer från Sverige. De andra höll sig till storstäderna. Men nu sneglar allt fler mot orterna kring Medelhavet. Jag är övertygad om att lågprisflyg till badsemestern kommer starkt framöver, säger Dan Lundvall, marknadsdirektör på Luftfartsverket.

    DET FINNS TVÅ ANLEDNINGAR till detta enligt Dan Lundvall. Den första är att resenärerna sätter i allt större utsträckning ihop sin paketresa på egen hand. Man hittar ett billigt flyg och ett billigt hotell på nätet och bokar. Det gynnar lågprisflyget.

    Den andra är att konkurrensen om storstäderna har hårdnat. Detta illustreras väl av att Ryanair lägger ner sina linjer från Skavsta till Gdansk, Kaunas och Bryssel, samtidigt som Medelhavslinjerna drar igång.
    – Lågprisbolagen måste hitta nya marknader. Trenden har gått från storstäder i väst via megaattraktioner som Disneyworld utanför Paris till storstäder i öst. Nu väntar stränderna vid Medelhavet, säger Dan Lundvall.

    PARALLELLT MED LÅGPRISFLYGETS EXPANSION har de traditionella så kallade flaggbolagen (de stora nationella flygbolagen) kastat sig in i priskonkurrensen och presenterat egna lågpriskoncept. Gränserna blir suddiga, och som resenär gör man därför klokt att jämföra lågprisbolagens priser med flaggbolagens.
    Ryanairs biljett till London som ena dagen kostar 158 kronor inklusive alla skatter och avgifter, kan nästa dag gå loss på 1 574 kronor. Om flaggbolagen SAS och British Airways samtidigt säljer motsvarande biljett för 650 kronor, vilket bolag är då lågprisbolag? Vad är ett lågprisbolag?

    Det finns ingen definition, men generellt gäller att lågprisbolagen genom att pressa sina kostnader till lägsta möjliga nivå, kan hålla ett betydligt lägre snittpris än de traditionella bolagen mäktar med. Kostnader pressas genom att lågprisflyget saknar nätverksstruktur. Affärsmodellen innebär i stället att planen flyger fram och tillbaka mellan två flygplatser under dagen, och att de alltid befinner sig på hemmabasen över natten. På så vis blir det inga traktamenten eller hotellkostnader för besättningen.

    LÅGPRISFLYGBOLAGEN HAR OCKSÅ SKALAT bort all gratis service såväl på flygplatsen som ombord på planet. Resenären måste boka sin biljett själv på nätet eftersom lågprisbolagen ofta saknar fysiska försäljningsställen.
    – Men eftersom priset är avgörande för resenären är det ofrånkomligt att de flaggbolagen närmar sig lågprisflyget. Det har redan skett, och vi kommer att få se mer av det, säger Dan Lundvall.

    I Europa har främst SAS och British Airways närmat sig lågprisflyget. I SAS koncept Nya Europaflyget", kostar de billigaste enkelbiljetterna inom Europa alltid mellan 650 och 2 000 kronor. Då ingår ingen mat eller dryck ombord, helt i linje med lågprisflygets grundidé.
    – På Europalinjerna närmar sig SAS lågprisflyget, säger Niklas Hårdänge, director European Routes på SAS.

    MEN HAN MEDGER samtidigt att det är ytterst få biljetter som säljs för 650 kronor.
    – På attraktiva flygningar, det vill säga när vi fyller planen med affärsresenärer, är de allra billigaste biljetterna väldigt få. Men vid helgerna är det fler. Totalt säljer vi 20 till 30 procent av biljetterna för under tusen kronor.
    Hur ser då lågprisflyget ut om fem år? Majoriteten av branschens bedömare tror på en fortsatt expansion. Dan Lundvall tillhör dem.
    – Bolagen blir inte fler, men linjerna kommer att fortsätta öka.
    Har vi lågprisflyg på långdistanslinjer 2012?
    – Det tror jag inte. Långdistansflygningar passar inte ihop med lågprisflygets affärsidé. Personalen och flygplanen kan inte återvända till hemmabasen samma dag och passagerarna måste ha mat.


    Sex bokningstips


    • Ta inte för givet att lågprisflygbolagen alltid är billigast. Jämför alltid med traditionella flygbolag.
    • Ha tålamod. Sök runt på nätet och jämför priser på resebyråernas sajter. Tänk på att lågprisflygbolagen inte finns med på alla sajter.
    • Tänk på var du landar. Försök ta reda på vad det kostar att ta sig från flygplatsen in till stan. Flygbussen kan vara dyrare än du tror.
    • Funderar du på en dyr storstad som till exempel London kan det löna sig att jämföra flygpriset med charterarrangörernas paketresor. Chartern har ofta förhandlat ner sina hotellpriser så att du kan göra en bättre affär om du köper ett paket. Kontrollera också om ditt flygbolag erbjuder billiga hotell.
    • Glöm inte att charterarrangörerna säljer enbart flygstolar till hyggliga priser.
    • Om du inte vill boka på nätet, så försök ändå göra dina efterforskningar hemma vid datorn. Det är en fördel att vara påläst och veta vad de billigaste resorna kan kosta när du kommer till resesäljaren.
  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!