Annons
Annons
Krönika

Resebyrån i konkurs

Go International gick i konken. Johan Tell blev 39 200 kronor fattigare.

Text: Johan Tell • 2007-12-18 Uppdaterad 2007-12-18

Lördagen den 24 mars tassar jag ut till brevlådan i morgonrock och flip-flops. Det är kallt, snöigt, mörkt och allt annat som gör mig glad över att veta att om tre dagar går resan till Afrika, till Senegal.
Plockar ut DN men får samtidigt med mig ett brev med klisterlappen “lördagsutdelning” fastsatt på snedden. Plötsligt känns inget längre bra.
Brevet är från resebyrån Go International, undertecknat av Ulf Berg och inleds: “På grund av betydande problem med myndigheterna och turistministeriet i Dhakar har vi fått förhinder att lyfta från Dakars flygplats den 6 och 13 mars. Vi kan därför inte ta på vårt ansvar att flyga ner den 27 februari såsom planerat. För att hålla er skadelösa ber vi er via post eller e-mail skicka oss uppgifter om vilken bank ni har, ett kontonummer, så vi kan återbetala resan samt vem som är kontohavare.”

Jag mejlar Go international och kräver mina pengar tillbaka. Efter ett drygt dygn får jag ett svar från Ulf Berg där han ber om ursäkt och bifogar ett elektroniskt överföringsbevis från sin bank vilket visar att jag om två dagar ska få våra pengar, drygt 40 000 kronor, tillbaka.
Således köper vi nya flygbiljetter till Singapore.
Dagarna går. Jag kollar mitt bankkonto i Singapore och på hotellet i Malaysia. Inga pengar från Ulf Berg som uppenbarligen valt att dra tillbaka utbetalningen och blåsa oss totalt.
Sen, på den paradisiska ön Tioman nås vi av beskedet att Go International har gått i konkurs och inställt alla sina betalningar. Det är otroligt irriterande men, eftersom vi för en gångs skull köpt en charterresa och därmed omfattas av den statliga resegarantin, förväntar vi oss att få tillbaka de pengar som Ulf Berg missbrukat.
Men så blir inte fallet.
När Kammarkollegiet väl räknat samman alla krav som ställts på Go International inser de att den summa som betalats in av Ulf Berg inte på långa vägar räcker. Vi resenärer som aldrig kom iväg får beskedet att vi i värsta fall kommer att få tillbaka två procent. TVÅ PROCENT!
Två procent av 40 000 kronor blir 800 kronor.
På Kammarkollegiets hemsida kunde man när vi köpte vår resa läsa: “Resenären får ersättning för de tjänster som arrangören utlovat men inte utfört. Om en resa blir inställd, ersätts det belopp som resenären betalat in till arrangören.”
Att förlora 40 000 och få tillbaka 800 tycker inte jag är att få ersättning. Att få tillbaka två procent av det man förlorat tycker inte jag är en garanti överhuvudtaget.
Vad som gör saken än värre är att få veta att Kammarkollegiet länge krävt att Go International skulle betala in mer pengar till sin resegaranti.
– De har inte löst ut våra rekommenderade brev sedan i november, säger Elin Thorp på Kammarkollegiet till Helsingborgs Dagblad.
Okej? Kammarkollegiet visste att Go International under hela hösten 2006 betalat in för lite pengar, de visste att Ulf Berg inte löste ut deras rekommenderade brev, de visste att han hade tre resekonkurser bakom sig. Ändå varnade de inte för Go International.
Elin Thorp försvarar detta med att den som gått in på deras hemsida har kunnat se att Go International inte uppfyllde de krav som ställts på dem.
– För den erfarne resenären ska det räcka som information. Det betyder att företaget inte är seriöst, säger Elin Thorp.
För det första är Thorps svar dumt eftersom just charterresenärer inte sällan är just oerfarna. För det andra är svaret oriktigt eftersom det under perioden 3/11 till 15/12 (när bland annat vi betalade vår resa) på Kammarkollegiets hemsida verkligen såg ut som om Go International uppfyllde de uppsatta villkoren – trots att breven med krav på högre inbetalningar då redan var ivägskickade.
Kammarkollegiets agerande genomsyras av lika delar nonchalans som handlingsförlamning. Vilket i det här fallet kan kosta lurade resenärer över två miljoner kronor.

Johan Tell listar tre saker som måste förbättras

Låt konkursregistret bli offentligt

Resenärer måste själva få välja om de vill köpa en resa av en man som Ulf Berg som tidigare försatt tre resebolag i konkurs: Asia Booking Center, Ut&Res, och Skånska stugbokningscentralen.

Modernisera betalningsvillkoren

Det finns ingen anledning att slutbetala hela summan månader i förväg. Utresan ska betalas när man checkar in, hotellet när man bott klart och hemresan när man åter checkar in.

Lägg ned resegarantin

En garanti som i slutändan inte garanterar något ät enbart kontraproduktiv. Kammarkollegiets resegaranti invaggar resenärerna i en falsk trygghet som lurar oss att köpa resor av skojare.


Text: Johan Tell • 2007-12-18
KrönikaRestips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top