Annons
Annons
Krönika

Nu väntar vi på action i Köpenhamn

Är turismen om 20 år ren och energieffektiv? Eller har den då blivit världens värsta miljöbov? Eftersom få vågar ta radikala miljöbeslut på egen hand är ett globalt miljökrispaket enda utvägen.

Text: Per J Andersson • 2009-09-22 Uppdaterad 2009-09-22

Är turismen om 20 år ren och energieffektiv? Eller har den då blivit världens värsta miljöbov? Eftersom få vågar ta radikala miljöbeslut på egen hand är ett globalt miljökrispaket enda utvägen.

– Ett globalt grönt miljökrispaket skulle gynna världsekonomin, minska kol- och oljeberoendet och hejda förödandet av jordens ekosystem, säger Nicolas Bertrand på FN:s miljöprogram UNEP.
En grön “New Deal” borde enligt FN-organisationen innehålla stimulanspaket för investeringar som leder till mindre energiförbrukning och därmed mindre utsläpp. Nästa år ska man lägga fram en rapport om grön ekonomi som föreslår just det.
Nicolas Bertrand är en av världens toppbyråkrater som tillsammans med europeiska och amerikanska branschföreträdare och politiker reser världen runt och träffar likasinnade. Jag lyssnade på honom när han pratade på senaste mötet, det som arrangerades av FN och EU i Göteborg i mitten av september, där man diskuterade hur turismen kan skära ner utsläpp av växthusgaser.
Flera av de här proffstyckarna har diskuterat en global överenskommelse för minskade utsläpp i många år. Möten har hållits i Cartagena och Poznan, på Djerba och Bali, i Davos och Oxford … bara för att nämna några. Just nu hålls ett möte i New York och 7–18 december träffas man i Köpenhamn.
Risken är bara att alla dessa möten och alla dessa rapporter förblir intressanta diskussioner – och inget mer. För att något ska hända – vilket är möjligt – måste beslut tas. Och för det måste världens stormakter komma överens om radikala beslut som kommer att svida och kosta för det egna näringslivet.
Ytterst handlar det om USA. President Obama har förespeglat en radikalare miljöpolitik än den försiktiga och fega som företrädaren Bush hade. Men kanske måste han först fixa USA:s vårdreform – och sumpar därmed chansen att få till ett globalt klimatavtal i Köpenhamn.
Men än finns hopp.

Turismen bidrar med 5–10 procent till världens samlade klimatpåverkan och lika mycket till världens samlade BNP. Turismen är alltså varken bättre eller sämre än de genomsnittliga ekonomiska verksamheterna på jorden.
Men det fråntar inte turistföretagen ansvar.
Två saker talar för att turistbranschen har större ansvar än alla andra:
1. Internationell turism bygger ofta på flyg. Samma mängd utsläpp från flyg 10 000 meter upp i luften är enligt forskarna mycket värre än utsläpp från fordon på marken.
2. Framtidsutsikterna för världsturismen är lysande. Eftersom den ökar snabbt och inom några årtionden kommer att ha ersatt industrier, jordbruk, jakt och andra näringar i många länder, måste den ta täten när det gäller utsläppsminskningar.
Turism är inte bara rekreation för i-världens medelklass, den är också rekreation för utvecklingsländernas snabbt växande medelklass. Den största anledningen till att turismens utsläpp växer så snabbt är inte alla européer som flyger till Thailand, utan alla kineser, indier och brasilianare som flyger på semester inom sina egna länder och regioner. Turismen inom Kina och Indien omsätter idag tio till tjugo gånger mer än internationell turism till länderna.

Samtidigt är turistföretag i många länder de viktigaste arbetsgivarna. I Frankrike drar turismen in mer stålar och sysselsätter fler människor än både bilindustrin och jordbruket. I Nepal är turism viktigaste inkomstkällan. I stora delar av Thailand är den avgörande för ekonomin och jobben.
Jean-Claude Baumgarten – ordförande i branschorganisationen World Travel and Tourism Council – anser att turismen betyder så mycket för världsekonomin att den inte bör eller kan hejdas. Men turismen bör ta ett större miljöansvar, anser han.
– Enskilda företag har ett ansvar att skaffa ny miljövänlig teknik, och dessutom hjälpa till att den sprids till den fattiga världen, säger han och tillägger:
– Regeringarna har å sin sida ansvar för att skapa effektiva miljölagar och att utbilda turisterna, företagen och investerarna om nödvändigheten av gröna åtgärder.
Det låter som en bra ansvarsfördelning.
Kruxet är bara att de flesta reseföretag gnäller och hotar med nedläggning så fort just deras politiker inför bränsleskatt eller andra miljöavgifter.
Alla vill att reglerna ska vara internationella. Kort sagt: att världens länder ska komma överens på klimatkonferensen i Köpenhamn.
Gör de inte det är risken stor att resebranschen hittar ursäkter för fortsatt miljönonchalans.

Klimatavtal-fakta

      • Världens länder undertecknade 1997 ett avtal i japanska Kyoto – ett avtal som innebar utsläppsminskningar.
      • Problemet var att de stora utsläpparna inte undertecknade: Kina, Indien och USA. På så sätt var Kyotoavtalet ett fiasko.
      • I Köpenhamn 7-18 december ska man komma överens om ett nytt klimatavtal.
      • Denna gång hoppas man få alla länder med sig – och därmed få till verkliga utsläppsminksningar.
      • Avtalet ska börja gälla 2012.
      • För att jordens uppvärming ska begränsas till max två grader måste utsläppen av växthusgaser minska med 25-40 procent fram till 2020 och med minst 70 till 2050.

Läs mer

Nyhet

Köpenhamnsmötet
Seal the deal
World Travel and Tourism Council


Text: Per J Andersson • 2009-09-22
KrönikaRestips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top