Annons
Annons
Redaktionen

Redaktionen

Restips

Så slipper du att bli lurad när du köper resa på nätet!

Så undviker du att bli lurad när du köper en resa på nätet.

Text: Redaktionen • 2010-03-09 Uppdaterad 2010-03-09

1. Kolla vem som ligger bakom sajten

Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer utsatta på webbplatsen? Om inte, bli misstänksam!

2. Kundmottagning

Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundmottagning som är lätt att få kontakt med och lämnar tydlig information.

3. Fantastiska erbjudanden

Var misstänksam mot extremt billiga resor. De kan vara bluff.

4. Betalning

Lämna inte ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag. Skulle du råka ut för att någon använder ditt kontonummer, ska du omedelbart kontakta din kortutgivare. Betalar du med kreditkort, kan du vid en eventuell reklamation välja att antingen reklamera till företaget eller till kortutgivaren.

5. Skriv ut och spara

För att kunna bevisa vad du har beställt bör du alltid skriva ut och spara marknadsföringen, din beställning (innan du skickar iväg den) och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig. Spara även all e-post du får från företaget.

6. Märkning av webbplatser

Vissa e-handlare är anslutna till ett märkningssystem (trustmark, tillitsmärkning) där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Det syns genom ett märke eller en symbol på handlarens webbplats. Kontrollera med trustmark-organisationen att återförsäljaren verkligen är ansluten.

Råden är något modifierade tips från Konsument Europas
checklista för e-handel. Mer info på http://www.konsumenteuropa.se.

Kan man lita på resebyrån?

1. Tydlig information

Kolla att reseföretaget ger tydlig information om resans innehåll, pris och resevillkor. Om något av detta saknas kan det bli svårt att klaga.
Var noga med att läsa all information från reseföretaget.

När du köper flyg, hotell, restaurangbesök och biljetter till kulturevenemang med mera har du ingen ångerrätt.
Om det förekommer felstavningar på hemsidan kan det tyda på att det inte är en professionell företagare som står bakom den.

2. Dubbelkolla

Ett enkelt sätt att kontrollera om researrangören eller rese­byrån är seriös är att kontakta de flygbolag och hotell som arrangören påstår sig samarbeta med och fråga om uppgifterna stämmer. Om du ska flyga från en svensk flygplats kan du även gå in på Luftfartsverkets hemsida och kontrollera att uppgifter om flygningar stämmer.

3. Fråga ARN

Kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – http://www.arn.se – och kolla om företaget har fått många anmälningar från missnöjda resenärer. Tidningen Råd och Rön – http://www.radron.se – publicerar en svart lista på företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.


Text: Redaktionen • 2010-03-09
RestipsInför resan

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top