• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Charterns historia – så såg solresor ut på 50-talet

    För prick 61 år sedan landade det första svenska charterflyget på Mallorca. I sin bok Charter till solen gör Göran Willis en nostalgisk djupdykning i charterns historia.

    Charterns historia – så såg solresor ut på 50-talet
    För 60 år sedan arrangerades den första charterresan med flyg till solen.

    Göran Willis var ena halvan av K-spanarna som gjorde tv-programmet K-märkt. Hans senaste bok Charter till solen är en populärkulturell nostalgitripp till charterns begynnelse, guldår, fläskiga grisfester och solstänkta stränder. Önskan att skriva boken bottnar i Göran Willis intresse för det folkliga.

    – Jag är allmänt intresserad av populärkulturella fenomen. Det fascinerande med chartern är den folkliga aspekten. Före chartern var det nästan uteslutande rika som reste iväg på semester – om man ens hade semester – men med chartern kunde fler åka utomlands, säger Göran Willis.

    Chartern, med hel- och halvpension, var på ett sätt en självklarhet. För många fanns det inte på kartan att resa på egen hand. De ytterst få guideböcker som fanns var dåliga, vi svenskar var inte resvana och att boka boende eller transfer själv var enormt krävande. Men först och främst saknade många svenskar tid och pengar för resor före chartern.

    Åkte man på utlandssemester med Transair på 1950-talet var man finklädd.

    Åkte man på utlandssemester med Transair på 1950-talet var man finklädd.

    Efter andra världskriget var Sveriges ekonomi och tillväxt mycket stabilare än i resten av Europa. 1951 införde Sverige lagstadgad rätt till tre veckors semester vilket betydde att fler fick möjligheten att resa utomlands.

    Innan flygchartern kom igång på 1950-talet arrangerades busscharter av bland annat Knut-Oskar Gustavsson, även kallad Buss-Gustavsson. En resa till Paris på 1940-talet tog fyra dagar, men vägen dit var kantad av krigets ruiner. Mat och bensin tog man med sig från Sverige. En resa till Mallorca med buss tog fyra dagar i vardera riktningen och det var bara välsituerade turister som hade tid och pengar för sådana resor.

    Ur Kerstin Glas och Marianne Lejdströms semesteralbum från Mallorca 1974

    Ur Kerstin Glas och Marianne Lejdströms semesteralbum från Mallorca 1974

    Vintern 1951 flög piloten Göte Rosén, anställd på flygbolaget Transair, en skadad svensk hem från det relativt okända Palma de Mallorca. Han inser att han hittat den perfekta semesterön, och vill satsa på flygcharter hit. Han har själv beskrivit sina upplevelser i boken Vägen till Palma – 25 års luft­affärer (1970):

    "Jag satte mig i solen och lät den bränna mitt bleka skinn och beundrade den vackra utsikten över Palma. Jag njöt, slöt ögonen och tänkte att detta skulle kunna bli semesterparadiset för stressade svenskar att flyga till såväl sommar som vinter. Jag kände att jag funnit målet för de charterresor jag i många år planerat för."

    Några år senare var det dags för Göte Rosén att tillsammans med Buss-Gustavsson börja med kombinationsresor där resenärerna först flög ner till kontinenten och därifrån fortsatte med buss.

    Det allra första svenska charterflyget till Mallorca landade 23 april 1955. Resan arrangerades av Svensk Bussresetjänst. 26 resenärer gjorde fyra mellanlandningar och betalade 1 095 kronor för resan, vilket idag motsvarar ungefär 12 000 kronor. 

    Göran Willis boardingpass för hans första Ibizaresa.

    Göran Willis boardingpass för hans första Ibizaresa.

    När fler resebolag etablerades under slutet av 1950- och början av 1960-talet pressades priserna ner och under en tid kunde de vara skamligt låga, enligt Göran Willis som ser tillbaka på sin egen charterresa 1969, då han var 19 år. 

    – Min sista-minuten-biljett med arrangören Spies med halvpension kostade 195 kronor, vilket idag är runt 2 000 kronor. Vi kunde kanske ha fått biljetterna ännu billigare om vi väntat längre, men det vågade vi inte. 

    Taxfreeförsäljningen hade allt och lite till för solsökande svenskar.

    Kvällen före resan var Göran Willis ute på partaj, men för att inte missa morgondagens utlandsresa med kompisgänget hade han en skylt om sin hals med texten "Väck mig senast 05.30 – ska flyga till Mallorca".

    – Mallis var det självklara valet. Att hotellet ingick i priset gjorde allt extremt enkelt och att min säng stod i ett fönsterlöst källarrum gjorde inget. Vi sov ändå inte så mycket. Jag och mina kamrater var väl inga klockrena charterresenärer som deltog i alla arrangemang. Vid välkomstsangrian hörde vi vad Spies hade att erbjuda, men det blev bara en bussutflykt till Valdemossa, berättar han och menar att det på den tiden var vanligare än idag att man åkte på många utflykter. 

    Att bara stanna på hotellet och ligga still i solen var ännu inte på modet.

    Göran Willis minns hur fantastiskt det var att uppleva den sydeuropeiska kulturen, besöka en tapasbodega sent på kvällen där alla generationerna umgicks med varandra och att inte behöva snåla. Bara att klubben var öppen till klockan 03.00 eller senare var en verklighet som ännu inte fanns i Sverige.

    Göran Willis på stranden i Las Palmas 1973.

    Charterns okrönte kung, dansken Simon Spies, insåg tidigt att man kunde tjäna pengar på skandinavernas längtan efter sol och värme. 1956 startar han Spies Rejser med tydlig lågbudgetprofil och framgångskonceptet sista-minuten-biljetter. Han skördade stora framgångar under sin tid i charterbranschen, men skapade också mängder av skandaler genom sin utsvävande livsstil. 

    – Jag skulle inte gå så långt som att kalla honom för skicklig företagare. Han var väldigt skoningslös och köpte upp konkurshotade bolag, sålde dem vidare och var på ett sätt brutal, säger Göran Willis och bläddrar fram en artikelbild från danska Se og Hör där Simon Spies, i helskägg och utan kläder, syns bredvid rubriken "Spies til sex-party".

    Människor i hans närhet menar att Spies galna livsstil var ett PR-trick. Det Marx-inspirerade skägget, leopardhatten, pälsen och knarket var provokationer som samtidigt resulterade i gratis annonsering i medierna. 

    Bolaget fanns kvar fram till 2003 då det sista charter­flyget lyfte från Arlanda. Men sloganen "Rejs og vaer glad "finns kvar på gamla dekaler på hotell runtom Medelhavet.

    Simon Spies, lyx-hippie och charterkung, klädde många förstasidor på skvallerpressen för sitt utsvävande liv.

    Simon Spies, lyx-hippie och charterkung, klädde många förstasidor på skvallerpressen för sitt utsvävande liv.

    "Nästan ingen åker till Mallorca utan att be lite om ursäkt", skrev Jan-Olof "Jolo" Olsson i ett kåseri i Dagens Nyheter 1966, men det kunde lika gärna vara skrivet idag.

    I början hade chartern låg status i finare kretsar. I Social­medicinsk Tidskrift från 1958 står det att charter inte lämpar sig för alla:

    "Kvalificerade yrkesutövare, för vilka det är angeläget att uppnå en effektiv semestervila och en god avspänning, bör undvika grupp- och charterresa med deras blandade klientel, kollektiva service och absoluta tidsschema".

    Reklam från Transair.

    Trots det blev chartern enormt populär. Den låga statusen började skifta från att vara en klassfråga till att handla om resvana. När fler började resa på egen hand ansågs inte chartern lika spännande längre. 

    Men under 1980-talet fick resformen ändå allt fler resenärer, i kölvattnet av det turbulenta 1970-talet med sina oljekriser, konflikten på Cypern och införandet av skatt på charterresor. I Sverige hade filmen Sällskapsresan premiär med Lasse Åberg i huvudrollen och chartern klev rakt in i de svenska hjärtana via tv-rutan.

    Guiden Mimmi Prage tar emot charterturister på Las Palmas flygplats 1970.

    Guiden Mimmi Prage tar emot charterturister på Las Palmas flygplats 1970.

    Från att ha riktat sig mest till unga resenärer eller par började charterbolagen nu även satsa på familjer, och startar barnklubbar. Horisonten vidgades och Thailand, Bali och Vietnam blev några av de nya exotiska destinationerna. Men på 1990-talet hamnade resebranschen återigen i ekonomisk kris och konkursskandaler. Tsunamikatastrofen 2004 var en fruktansvärd händelse som skakade om charterbranschen rejält.

    – Det är naturligt att charter idag inte är vad det var på 1950-talet. Idag är det inte "den enda möjligheten" för svenskar att komma utomlands, vi är mer resvana och klassiska charterorter är mer exploaterade. Turismens akilleshäl är massturismen, men jag tror ändå att charter kommer bestå vad som än händer. I grund och botten är det solen och värmen som vi nordbor vill åt, säger Göran Willis.

    Missa inte:

    Charterns historia i årtal

    Från busscharter till långflygningar. Från två veckors semester till fem. Innovationer, politiska reformer och stora världshändelser har påverkat våra resmönster genom åren.

    1937 Folkrörelsernas Reseorganisation, Reso, bildas och ägs av bland andra Kooperativa förbundet och Arbetarnas Bildningsförbund. Billiga resor skulle ordnas åt arbetarfamiljer och husmödrar. Reso var på ett sätt Sveriges första resebyrå med inriktning på privatresor. Buss var det dominerande transportsättet.  

    1938 Ett förslag om två veckors semester utarbetas av socialdemokraterna. Reformen genomförs trots oro för att svenskarnas moral skulle "försämras" om den lediga tiden inte användes på "rätt" sätt    

    ‪1950 Första semesterbyn byggs på Mallorca av belgaren Gérard Blitz. Målgruppen är singlar och unga par.

    ‪1950 Flygbolaget Transair bildas medan Scandinavian Touring och Tjäreborg Rejser börjar med busscharter.

    ‪1951 Sverige inför lagstadgad rätt till 3 veckors semester för alla anställda.

    ‪1951 På flygbolaget Transair jobbar piloten Göte Rosén som flyger till Mallorca för att hämta hem en sjuk svensk och inser att han hittat den perfekta semesterön. Göte Rosén blir därefter vd för Transair och har kallats charterflygets fader.

    ‪1955 Det första svenska charterplanet landar på Mallorca med svenska Aeros Vicker Viking, efter att ha mellanlandat i Göteborg, Malmö, Stuttgart och Marseilles.

    Catalinaparken i Las Palmas 1963.

    Catalinaparken i Las Palmas 1963.

    1956 Dansken Simon Spies startar Spies Rejser med tydlig lågbudgetprofil och cirka 10 000 svenskar reser med charter.

    1958 Vingresor etableras som aktiebolag i Göteborg och börjar sälja flygcharter. 

    1960 Resos semesterby Riva del Sole i Toscana invigs av statsminister Tage Erlander.

    1961 SAS ger sig in i charterbranschen och startar Scanair. Bengt Bengtsson och kollegan Håkan Hellström bildar Fritidsresor.

    1962 Vings dotterbolag Club 33 Ungdomsresor börjar med resor "för dig mellan 18 och 33 år", och har 3 000 resenärer första året.

    1965 Vingresor lanserar Sunwing-konceptet med egenägda hotell och öppnar två år senare sin första Sunwinganläggning, Nueva Suecia, i San Augustin på Gran Canaria. 

    1973 Konflikten mellan Israel och en koalition av arabiska stater under ledning av Egypten och Syrien leder till oljekris, med ökade flygpriser som följd.

    1974 Cypernkrisen delar ön i en turkisk och en grekisk zon. Populära charter-orten Famagusta förvandlas till en spökstad och charterbolagen stoppar resor till östra Medelhavet.

    När allt fler barnfamiljer åkte på charter började diverse barnklubbar startas för att underlätta resandet och ge föräldrarna lite "egentid".

    1975 En bojkott mot Francos Spanien minskar efterfrågan på resor till landet.

    1977 Fem veckor semester införs.

    1978 1,2 miljoner svenskar reser på charter. Samtidigt växer kritiken mot chartersemesterns inslag av slapphet. Grisfesten blir symbolen för hedonism och massturism utan inslag av bildning.

    1980 Filmen Sällskapsresan eller Finns det svenskt kaffe på grisfesten som utspelar sig på Gran Canaria har premiär.

    1982 Resebyrån Apollo grundas av två greker bosatta i Sverige, Fotios Costoulas och Georgos Hadjis. De börjar sälja resor till fyra grekiska destinationer. 

    1994 Brittiska Airtours köper SLG, med bland annat Ving. Konkurrensen under 1990-talet för med sig flera konkurser och uppköp.

    Vykorten ger en bra inblick i charterhistorien, som det här från Gran Canaria, avsänt 12 april 1978: »Här är det sol och värme. Jag tycker livet är skönt. Det är bara kylskåpet som krånglar.«

    Vykorten ger en bra inblick i charterhistorien, som det här från Gran Canaria, avsänt 12 april 1978: "Här är det sol och värme. Jag tycker livet är skönt. Det är bara kylskåpet som krånglar."

    2001 Vikande konjunktur och terrorattacken i USA leder till att resandet minskar markant. 

    2002 Dåvarande moderbolaget My Travel meddelar att Ving förlorar sin exklusiva distributionsrätt, vilket betyder att ärkefienden Ticket samt STG kan sälja Vingresor utanför Vings egna butiker.

    2004 230 000–300 000 människor, varav 543 svenskar, mister livet i tsunamikatastrofen i Sydost-
    asien. Lottie Knutson, då informationschef på Fritidsresor, hyllas för sitt sätt att hantera katastrofen.

    2006 Onlineförsäljningen av charterresor ökar successivt. Resebyråerna börjar stänga sina kontor. 

    2007 My Travel och Thomas Cook går samman och blir Thomas Cook PLC, ett av världens största resebolag.

    2007 Den globala uppvärmningen är en stor fråga och flyget ses som den värsta miljöboven. Flera charterbolag börjar erbjuda resenärerna att klimatkompensera sina resor. 

    2010 Den arabiska våren ändrar svenskarnas resmönster och Egypten förlorar mängder av turister. Oroligheterna i området gör att svenskar lotsas till andra resmål, som Thailand och Kanarieöarna.

    2012 För första gången åker mer än en miljard människor utomlands som turister på ett år, enligt världsturismorganisationen UNWTO.

    Charter till solen – när utlandssemestern blev ett folknöje av Göran Willis är ut­­­­given av Trafiknostalgiska förlaget (2014).

    Mer läsning: 

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!