12 tips för att ta bättre reseporträtt

Att fota människor under resan kan vara svårt. Vagabonds fotograf Jens Lennartsson delar med sig av sina bästa tips.

1. En tredjedel från toppen

Du har förmodligen redan hört talas om den, tredjedelsregeln. Den visar vart inom ramen man bör placera sitt huvudmotiv, enkelt förklarat en tredjedel från kanten.

Det mänskliga ögat finner denna uppdelning väldigt harmonisk – det finns många exempel i naturen och inte minst på människokroppen där relationen mellan två objekt är uppdelade på samma sätt. Låt ögonen på ett nära porträtt placeras precis en tredjedel från toppen av bildramen så är du redan ett steg närmare förstavinsten i nästa resefototävling!

Surfare i Barbados. Ta bättre resefoton tips 1.

"Jonatan är en av Barbados bästa surfare. När han ställde sig under duschen hade jag god tid att komponera bilden. Jag tog till den gamla klassiska tredjedelsregeln vilket gav bilden en harmonisk komposition."

2. Håll koll på bakgrunden

Eftersom människan ser tredimensionellt störs vi vanligtvis inte av en lyktstolpe eller trädgren någonstans bakom en person som vi pratar med. Vår hjärna förstår att de inte har med varandra att göra och skiljer dem åt.

En kamera tar dock vår tredimensionella värld och trycker ihop den till två dimensioner. Helt plötsligt ser det ut som att det växer grenar och gatubelysning ur huvudet på bilden!

Ta för vana att alltid kontrollera vad som finns i bakgrunden innan du knäpper av. En bra tumregel är att inte låta något bryta av konturerna på den du plåtar, låt det alltid finnas tom yta runt om personens huvud. 

Kock i Havanna. Så blir du bättre resefotograf tips 2.

"Jag ville behålla en ren bakgrund bakom kocken i Havanna men om det varit helt vitt så hade man tappat greppet om miljön. Därför tog jag ett litet steg till vänster för att få med en strimma av vad som fanns bakom huset han satt mot."

3. Placera personen i skuggan ...

Som resefotograf spenderar man ofta dagens varmaste timmar i skuggan. Det är inte för att vi ogillar sommar och värme. Solljuset mitt på dagen ger väldigt hårda och skarpa skuggor vilket är ett extremt osmickrande ljus när det gäller porträtt. Varenda rynka, por och ärr syns och ögonen blir till två svarta hål.

Nästan var du än befinner dig när du porträtterar någon finns det någonstans att stega bort till för att skydda sig mot solen. Be din "modell" att ställa sig i skuggan – det kommer att förbättra ditt porträtt.

Jag har aldrig fått ett nej när jag frågat någon att flytta sig några meter för att få en bättre bild. Förklara bara att det kommer att ge ett mycket snyggare resultat så kommer det att gå på ett kick. Vem vill inte ta chansen att se bättre ut på bild? 

Apulien, Italien. Resefototips nummer 3.

"Apulien, Italien. Kvinnan serverade på ett matställe längs vägen. Under trädet på uteserveringen kom vi undan solen. Solstrålarna som trängde igenom bladverket gav liv till väggen bakom."

4 … eller bredvid ett fönster

Om du befinner dig inomhus så finns den bästa "ljussättningen" närmast ett stort fönster. Precis som när studiofotografer använder stora vita dukar för att lätta upp en annars hård och skarp blixt, så ger fönsterljus ett mjukt och behagligt sken.

Om ljuset faller rakt från sidan blir det lätt att ena ansiktshalvan blir väldigt mörk. Om det träffar rakt framifrån kan porträttet kännas platt och tråkigt. Bäst resultat får du oftast när fönstret är snett bakom dig.

Fixa ljuset inomhus. Så blir du en bättre resefotograf tips 4.

"Brian Talma mötte jag på hans surfskola på Barbados. Det var en enkel träbyggnad och genom ett av de glaslösa fönstren sken ett mjukt ljus in, trots att solljuset utanför var väldigt skarpt. Jag väntade tills han vände ansiktet mot fönstret innan jag tryckte av."

5. Ge dig ut för att träffa – inte fota – människor

När man lämnar hotellet för att gå på en fotorunda på närmsta basar är det lätt att vara superfokuserad på att hitta rätt person att fotografera. En erfaren resefotograf måste vara öppen för alla intryck och möjligheter, att låsa sitt sinne på ett specifikt mål försämrar dina möjligheter att hitta rätt.

Tänk istället att du är ute för att lära känna alla intressanta ansikten du möter. Kanske leder det till att du efter tjugo minuter känner dig helt och hållet bekväm med att fråga efter att få ta ett porträtt. Kanske får du reda på vägen till en helt makalös plats som ingen turist skulle hittat till. Kanske blir du hembjuden på en äkta lokal middagsbjudning. Den där vinnarbilden kan finnas en bit ifrån där du står, var öppen för alla möjligheter! 

Dans i Havanna. Bli en bättre resefotograf. Tips 5.

"Jag skulle egentligen träffa ägarinnan av det äldsta huset i Vedado, Havanna. Väl där blev jag visad runt av hennes man. Strax därefter dök en av hans vänner upp. Det visade sig att han var koreograf på Kubas största balettkompani som låg vägg i vägg. Innan jag visste ordet av satt jag och tittade på en av de mest fantastiska dansuppvisningar jag sett."

6. Du är vad du äger

Ett porträtt behöver inte innehålla ett ansikte. På gott och ont så definierar vi ofta oss själva genom prylarna vi äger. Vår bil, våra smycken eller kanske det som behövs för att utföra favorithobbyn.

Vad finns runt personen som visar vem den är? Vad håller hon i händerna, vad sticker upp ur bröstfickan? Anledningen till att den här sortens bilder blir så intressanta är att man vanligtvis inte lägger märke till detaljer hos dem vi möter.

När du som fotograf uppmärksammar en vacker ring eller ett konstigt cigarettpaket så visar du bildbetraktaren något som är helt nytt, trots att det troligtvis funnits mitt under näsan på denne.

Taxibil i Havanna. Bli en bättre resefotograf tips 6.

"Jag älskade att åka taxi i Havanna. Det kändes nästan som om några av förarna bodde i de gamla amerikanarna. En bild på Ché och ett paket cigaretter är förmodligen standardutrustning för varje bil."

7. Gå nära

En bild är en liten del av verkligheten. Den ska inte berätta allt, bara det viktiga. Fall därför inte för misstaget att försöka få med för mycket i en och samma ruta.

Det kvittar vad du än fotograferar; ju närmare du går, desto bättre kommer det med allra största sannolikhet att bli. Om en persons fötter inte tillför något till bilden, lämna dem utanför ramen. Kanske sitter där en skylt på väggen som tar uppmärksamheten från huvudobjektet? Ta ett steg framåt för att få den att försvinna ut ur bild.

Ju närmre du kommer, desto mer kommer betraktaren av fotografiet kunna koncentrera sig på huvudmotivet.

Venice Beach, Kalifornien. Ta bättre bilder på resan tips 7.

"Venice Beach, Kalifornien. Varje kväll samlades hundratals ungdomar på stranden för att spela musik och dansa. Jag ville komma nära, för att fånga känslan av hur det kändes att vara med. Väl inne så var det ingen som brydde sig om att jag fotograferade, alla var fullt upptagna med att dansa."

8. Vad är det där?

Vissa gånger vill du inte att personen i fråga ska veta att det är just den du fotograferar – du vill ha en mer dokumentär känsla. Tyvärr brukar du behöva mer än ett klick för att fånga bilden du är ute efter men en högljudd kamera avslöjar dig lätt när du tagit första fotot.

Det finns dock ett fenomenalt trick som aldrig har svikit mig. Så fort ditt fotoobjekt tittar på dig för att se vad du håller på med, fäst blicken på en punkt bakom henne. Stirra ordentligt, som om det vore den mest underliga punkt du sett.

Låtsas som om du inte ens vet om att din smygmodell finns. Inom några sekunder kommer hon eller han att förstå att det inte är henne du fotograferar och återgå till sitt. Du kan fortsätta att komponera din bild. Upprepa vid behov.

Ta bättre bilder på resan tips 8.

"Jag var tvungen att fånga solfjädern i exakt rätt tillfälle. Om den var för långt åt vänster så hindrade den ljuset att träffa mannens ansikte. Han tittade upp mer än en gång men trodde hela tiden att mitt objekt befann sig bakom honom."

9. Ta porträtt utan leende

Innan vi ens har lärt oss att gå, får vi förklarat för oss att det är en synd att inte skratta när någon riktar en kamera mot oss.

Det tar vi med oss upp i vuxen ålder, en bild utan leende är en misslyckad bild. Men när du börjar experimentera med "allvarliga" uttryck märker du snabbt att de säger så mycket mer. En bild med en leende person berättar att hon är glad, inte så mycket mer.Även om ett skratt kan ge en härlig känsla så suddar det effektivt ut alla små subtila miner och känslor i ett ansikte. När du å andra sidan ber en person att hålla ett neutralt uttryck finns där plötsligt massvis att upptäcka. Små spänningar kring ögonen, en mungipa som är på väg upp eller ett nyss bildat veck mellan ögonen.

Titta fram bakom kameran, håll själv en neutral min och be din modell att slappna av och att hon inte behöver tänka på att försöka le. Var inte rädd för att slopa leendet!

Pushkar, Indien. Ta bättre porträtt på resan. Tips 9.

"I en by några mil utanför Pushkar i Indien. Pojkens kroppsspråk var bestämt och jag ville behålla den känslan och ta en bild utan ett skratt."

10. Låt ett öga vara upplyst

Titta på några av dina favoritporträtt från resefotografer. Förmodligen kommer du att upptäcka att minst ett öga syns tydligt på nästan alla bilder. Vi människor vill kunna se ögonen på en person för att kunna läsa av denne, om de är dolda eller inte syns kan det kännas väldigt olustigt. Ögonen är en av de delarna på kroppen som säger mest om en person, framförallt när hon är fryst mitt i ett ögonblick, som är fallet med ett fotografi.

Håll koll på hur ljuset faller på din modell, be honom eller henne vinkla huvudet något upp eller åt sidan – det behövs inte många millimetrar för att ljuset helt ska ändras. 

Ubud, Bali. Ta bättre bilder på resan. Porträtt. Tips nummer 10.

"Ubud, Bali. Jag lade märke till den bildsköne snubben som satt på restaurangen bredvid. Ovanför fanns ett tak som skyddade mot solen men även skapade mörka fält runt ögonen, vilket gjorde att jag var tvungen att be honom vinkla huvudet något uppåt och åt sidan."

11. Min gyllene regel

Vet du hur man lättast skiljer en bra resefotograf från en sämre? Den senare saknar klockrena porträtt i sin portfolio.

Anledningen är enkel; det kan vara riktigt skrämmande att gå fram till en vilt främmande person och be om att få ta dennes bild. Plötsligt hittar hjärnan på massvis med anledningar till varför du ska fortsätta gå, varför den här personen inte var så intressant som du först tänkte. Men vad är egentligen det värsta som kan hända? Att du får ett nej?

Jag gav mig själv en regel för länge sedan; om någon person fångar mitt intresse på gatan så MÅSTE jag gå fram och fråga om jag får ta en bild. Jag får inte gå vidare om jag inte försöker. Jag vet att jag kommer att gräma mig resten av dagen om jag bryter mitt löfte till mig själv, därför fungerar den enkla regeln. 

Jens Lennartssons gyllene regel för resefotografi. Bli en bättre resefotograf tips 11.

"Han såg rätt hård ut. Så bestämd att till och med jag funderade för en kort stund på om jag inte bara skulle gå vidare. Men bilens och väggens makalösa färgkoordination hade varit en skam att inte få med på bild."

12. En liten men kraftfull gest

För oss västerlänningar, som varje dag överröses med bilder, är ett fotografi inte längre något speciellt. Men du kommer att bli förvånad av vilken fantastisk gåva ett porträtt på en själv kan betyda i många delar av världen.

Jag är inget fan av att bära runt på mer prylar än jag verkligen behöver, men jag har aldrig ångrat att jag köpte på mig en liten billig Polaroidkamera som skriver ut passbildsstora bilder på plats. När jag träffar någon som jag finner intressant, som jag vill lära känna bättre, knäpper jag ett porträtt som jag skriver ut och ger bort.

Det kan tyckas som en banal gest men det bygger nästan alltid en mer avslappnad och vänskaplig stämning. Du har inte bara bett att få TA en bild, du har faktiskt GETT en bild först. 

Risfält, Bali. Ta bättre resefoton tips 12.

"Jag kröp runt på risfältet utanför Ubud på Bali, för att hitta en vinkel som var så låg som möjligt, för att få med mannens ansikte som var dolt under hatten. Efteråt gav jag en utskrift till honom. När jag körde iväg på min vespa stod han fortfarande kvar och studerade bilden."

Fler resefototips från Jens Lennartsson finns i boken Hide in Plain Sight. Finns att beställa på hideinplainsightbook.com.