• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 13 tips – så undviker du jetlag

    Jetlag kan vara resenärens värsta ovän! En oönskad bieffekt du helst lämnar hemma. Men det finns knep. Skippa flygplanswhiskeyn, ställ om klockan, kör en yoga-session i flygplansgången eller bada i dagsljus. Vi listar våra bästa tips för att du ska slippa bli ett vrak på resan.

    13 tips – så undviker du jetlag
    13 tips till att slippa trötthet och jetlag. Foto: Thinkstock.

    Innan avresa

     

    1. Boka smart!

    Du kan faktiskt minska risken för jetlag redan när du bokar din flygbiljett! Flyger du västerut (åt USA) är det lättast att anlända senare på kvällen. Efter en lång resdag kan du då sova gott och vakna utvilad nästa dag. Flyger du istället österut (åt Asien) är det ofta lite knepigare med tidsomställningen eftersom du flyger "mot klockan" och kanske landar samma tidpunkt som du flög iväg. Är du den som däckar på planet? I så fall landar du med fördel på morgonen i Asien och kan lättare hoppa rakt in i semesterns första dag. Sitter du däremot sömnlös under flygturen så välj ett plan som landar på kvällen.

    2. Anpassa dig till den nya tidszonen

    Anpassa dig efter den nya tiden redan innan du reser iväg genom att gå i säng en timme tidigare eller senare varje dag. Successivt vänjer du då kroppen och påfrestningen av tidsomställningen vid din resa blir mindre.

    3. Långflygning? – mellanlanda för en natt

    Om möjligt planera in en mellanlandning vid långa flygturer för en övernattning. Att vara snäll mot sin kropp så den hinner anpassa sig efter nya rutiner lönar sig i längden.

    4. Se till att vara i god form

    Människor i gott fysiskt skick har större chans att slippa jetlag än andra! Tränar, vilar och äter du bra innan resan förebygger du risken för jetlag och får det lättare att anpassa dig efter den nya tidszonen.

    5. Fuktigare luft i nya flygplan

    Uttorkning orsakar ofta svår jetlag. I nyare plansom Boeing Dreamliner och Airbus superjumbo är luften både syrerikare och fuktigare, något som minskar påfrestningen på kroppen. Att välja rätt plan kan alltså vara ett knep för mindre jetlag på din resa!

    På flygplanet

     

    6. Skippa alkohol och kaffe

    Det kan tyckas lockande med den där flaskan vin eller hutten whiskey då du sjunker ner i flygplansstolen. Men för att undvika jet-lag på bästa sätt bör du undvika alkohol och kaffe eftersom det påverkar din sömn och gör dig uttorkad. Nästa tips blir därför…

    7. Drick mycket vatten på planet

    Att dricka massor med vatten! Den torra luften i flygplan leder under längre flygningar till att kroppen torkar ut och jetlagen förvärras. Drick därför ordentligt med vatten under resan så känner du dig mindre risig när du kommer fram.

    8. Strunta i mirakelmedicinerna, de funkar ändå inte

    Det finns en uppsjö preparat och mediciner som säger sig kunna motverka jetlag. Vissa tar också sömnmedel för att garanterat få sig lite sömn på planet. Det som alla dessa preparat har gemensamt är att deras effekt mot jetlag är omtvistad. Försök att prova våra andra råd innan du lägger ut pengar på mediciner.

    9. Rör på dig under flygresan

    Vid långa flygturer är det lätt att bli stillasittande i många timmar i sträck. Se till att hoppa upp i gången och rör på dig ibland. Kör några yogaövningar med stolsgrannen eller ta en promenad i gångarna. Sträck, stretcha och rotera. Att få igång blodcirkulationen får kroppen att må bättre och risken för jetlag blir mindre.

    10. Ställ om klockan

    Att ställa om klockan efter den nya tiden redan på planet kan hjälpa dig att mentalt bli redo för den nya tiden!

    Försök att röra på dig med jämna mellanrum.

    Försök att röra på dig med jämna mellanrum. Vrid på fot- och handleder, gå ut i gången och sträck på dig ibland.

    Framme

     

    11. Utsätt dig för dagsljus!

    Nyckeln till minskad jetlag kan vara att få så mycket dagsljus som möjligt vid väl valda tidpunkter på dygnet! Genom att utsätta dig för dagsljus på den nya destinationen hjälper du din kroppsklocka att ställa in sig efter den nya dygnsrytmen betydligt fortare.

    Ut i ljuset!

    12. Mat- och sov-klockan

    Att äta och sova på de tider som gäller i landet hjälper kroppen att anpassa sig efter de nya rutinerna. Dessa hållpunkter hjälper din inre klocka och risken för långvarig jetlag minskar. Detta är inte alltid lätt, men försök att härda ut. Det lönar sig redan efter någon dag!

    13. Ligg inte vaken

    Kan du trots detta inte sova om natten när du väl är på plats? Ligg inte vaken och vrid och vänd dig i sängen utan gå upp och gör något en liten stund. Det kan räcka med att ta ett varv i rummet, läsa lite i en bok eller ta en nypa luft. Var noga med att det är mörkt i rummet så att kroppen inte tror att det har blivit dag. Blev du aningen tröttare? Ge sängen ett nytt försök! 

    Kan du inte sova? Ta en nypa färsk luft eller gör några upphopp bredvid sängen.

    Text: Karin Wimark.

    Missa inte: