• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Hemligheterna flygbolagen inte berättar – men som du garanterat vill veta

    Hur skulle det låta om piloterna talade helt fritt och utan restriktioner? Vi vet.

    Hemligheterna flygbolagen inte berättar – men som du garanterat vill veta

    Vagabond har sammanställt vittnesmål från piloter över hela världen som avslöjar hemligheterna som du med största sannolikhet inte kommer att höra ropas ut i högtalarna efter det sedvanliga meddelandet om beräknad ankomsttid. 

    1. "Vi glömmer att stänga av sätesbältesknappen" 

    Har du någonsin undrat varför lampan för sätesbältet har varit tänd den senaste timmen trots att luftfärden gått lika smidig som en inoljad säl i vattnet?

    Det är antagligen för piloterna helt enkelt glömt att stänga av lampan, det uppger en anonym pilot till nätforumet Quora. Eller för att flygvärdinnorna vill ha lugn och ro och slippa spring i kabingången. 

    2. "Vi somnar när vi är i tjänst"

    I en brittisk pilotfacksundersökning från 2012 uppgav hälften av alla svarande att de någon gång hade somnat under en flygning. I ett uttalande från 2011 säger en talesperson för Svensk pilotförening att det inte alls är ovanligt att det händer.
    – Det här händer inte varje vecka, det händer varje dag, sa talespersonen till SvD då.

    I en artikel i Huffington Post avslöjar en kabinpersonal att det dessutom händer att personalen väntar lite extra länge med att servera maten vid nattflygningar.
    – Om fler hinner somna får vi mindre att göra.

    3. "Om en motor går sönder kommer vi inte att berätta det för dig"

    Det är mer troligt att du kommer att få höra att "en av våra motorer ger fel indikation." (Eller så berättar de inget alls för du kommer troligtvis ändå inte att märka någon skillnad. De flesta plan kan flyga utan problem med bara en motor). 

    Om en motor skulle haverera skulle du antagligen aldrig få reda på det.

    Om en motor skulle haverera skulle du antagligen aldrig få reda på det.

    4. "Ibland gör vi en skumpig landning med flit"

    Om det regnar eller om landningsbanan är blöt kan det hända att piloterna landar kraftigt med flit. Detta är för att planet inte ska vattenplana.

    5. "Det är mindre turbulent under morgonflyg"

    De flesta åskovädren sker på sena eftermiddagar och svala temperaturer är att föredra eftersom stigande varmluft kan vara en orsak till turbulens. Så välj tidiga avgångar om du är flygrädd.  

    Flygningar som sker tidigt på morgonen är oftast mindre turbulenta.

    6. "Flygbolag fuskar med statistiken"

    Istället för att ange den riktiga beräknade ankomsttiden anger man en längre flygtid. På så sätt får flygbolaget mindre förseningar i statistiken. Tänk efter, kom inte din senaste flight fram minst en kvart tidigare än vad som var sagt?
    – De säger kanske att att flighten tar två timmar fast den i själva verket bara tar en timme och 45 minuter, säger en pilot till Readers Digest.

    7. "Vi äter olika maträtter"

    För att minska risken för matförgiftning är det vanligt att piloterna äter olika rätter. Detta gäller dock inte på alla flygbolag. Och då pratar vi inte samma mikrouppvärmda fisklåda som serveras i ekonomiklass – oftast äter besättningen särskild tillagad mat eller mat som serveras i de finare klasserna.

    Ibland händer det även att piloter tar med sig egen mat ombord.

    Ibland händer det även att piloter tar med sig egen mat ombord.

    8. "Turbulens smurbulens"

    Visst finns det anledning till att lyda skylten för säkerhetsbältet när den väl tänds, men att turbulens skulle orsaka att flygplanet kraschar är inte troligt. Dessutom inträffar de flesta flygkrascher under start eller landning ­ – inte uppe i luften.
    – Vi undviker turbulens inte för att vi är rädda att vingen ska falla av, men eftersom det är irriterande, säger piloten Patrick Smith till Readers Digest.

     I stället är det kraftiga uppvindar som piloterna oroar sig för.
    – Det är som att köra på en enorm vägbula när du kör 800 km/h. Det kastar allt upp och ner i luften med en väldig kraft, säger en annan pilot. 

    9. "Många flygplan fraktar mänskliga kvarlevor" 

    Som organ, eller lik. Reser du i USA är det inte ovanligt att du får syn på avlång låda med ordet "Head" på ena änden och om du någonsin skulle höra namnet "Jim Wilson" när du reser med American Airlines vet du hädanefter att det är ett kodord för "kista" I Sverige får det dock inte framgå att det är en kista som fraktas utan förpackningen märks vanligtvis med orden "hanteras med varsamhet"

    10. "Kabinpersonalen är anledningen till att du fryser"

    – Vi bråkar ständigt med dem om temperaturen i flygplanet. De rör sig fram och tillbaka i gångarna och de ringer hela tiden och ber oss sänka temperaturen, medan jag vet att de flesta passagerarna fryser, säger en kapten som arbetar på ett större amerikanskt flygbolag.

    Syret räcker bara i cirka 15 minuter efter att de släpps ned i kabinen.

    11. "Syret i syrgasmaskerna tar slut efter 15 minuter"

    Om syrgasmaskerna släpps ner i kabinen tar det bara femton minuter innan det extra syret är slut.
    – Men detta räcker gott och väl för att piloten ska kunna ta ner planet på lägre altituder där man kan andas normalt, säger en pilot till tidningen Huffington Post. 

    12. "Det är vanligt att blixten slår ner i planet"

    De flesta piloter har någon gång varit med om att blixten slår ner i planet, men flygplan är byggda för att klara av blixtnedslag, så oroa dig inte.

    – Du hör ett högt bang och ser en stor blixt och det är det. Du kommer inte att ramla ner från himmelen, säger Charlotte från North Carolina. 

    Du som läste det här är kanske även intresserad av: 

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!