Lyxhotellens underligaste önskemål från rika skidturister
Har man pengar kan man få det mesta. Foto: Istock.

Lyxhotellens underligaste önskemål från rika skidturister

Det går faktiskt att köpa allt för pengar, i alla fall nästan. Från en gäst som ville rida på en elefant till liften till att bygga om en hel svit till en av gästernas hundar. Här är sex bisarra förfrågningar från stenrika turister på skidsemester.

Tidingen MailOnline har listat de sjukaste förfrågningar som olika skidhotell har fått av superrika turister.

– Det finns ingen mat du inte kan leverera, det finns inga extra aktiviteter som du inte kan organisera. Så länge någon är villig att betala för det, finns det ingenting du inte kan göra, säger Hamish Gordon-Lennox, försäljningschef på Peli-Ski till MailOnline Travel.

Vid ett tillfälle ringde en gäst till Peli-Ski, som anordnar extra lyxiga skidresor, en dag innan familjen skulle anlända till Verbier och bad personalen använda hans kreditkort för att köpa ett tiotal julklappar till var och en av hans barn, slå in dem och lägga dem under julgranen. I Verbier finns bara en leksaksaffär, men personalen lyckades fixa alla julklappar och barnen fick allt ifrån nya skidor till en trehjuling.

Ett annat företag som anordnar lyxskidresor fick hjälpa en pojkbandsmedlem att välja kläder som han kunde ha i skidbacken. Han ville inte gå till den lokala klädaffären eftersom han var rädd för att bli anfallen. I stället tog de affären till honom genom att ta med hela deras kollektion till hans rum. På sin egen svit kunde han sedan i lugn och ro välja kläder till sin vistelse.

Samma företag fick även förvandla ett vanligt gästrum till hundsovrum. Hundsovrummet blev komplett med både en konstgräsmatta, vitt staket och hundmatskålar fyllda med kylda mineralvattenflaskor. Vid ett tillfälle fick en chaufför till och med skjutsa hunden till en lyxrestaurang – där matte och husse avnjöt sin lunch. När paret hade ätit klart begav de sig åter ut i backarna, och chauffören skjutsade tillbaka hunden till sitt rum.

Personalen på Consensio, ett företag som hyr ut lyxstugor i de franska Alperna, har även de varit med om en rad speciella förfrågningar.

En grupp gäster hade bett om att få sin bar på rummet fylld med ett speciellt vodkamärke. Vid halv tre på natten bestämde de sig dock för att märket inte längre dög. Efter ett samtal till hotellet fick personalen snällt fixa fram ett nytt exklusivt vodkamärke –en tjänst som kostade gästerna strax under 50 000 kronor.

Vid ett annat tillfälle fick personalen skjuta upp raketer för nära en halv miljon kronor. Detta efter att en gäst i Val d'Isere ville ha sin partners namn upplyst av raketer i pisten.

En gäst beställde en kärlekshyllning till sin partner för nästan en halv miljon kronor. Foto: Istock.

Det var dock en förfrågan som inte ordnas med pengar. En gästs dotter firade sin födelsedag under sin vistelse på Peli-Ski. Hon ville rida elefant från deras stuga och ner till skidbackarna. Men med respekt för djurens välmående, tog man beslutet att man inte skulle tillmötesgå kundens önskemål, oavsett hur mycket pengar de var beredda att betala.

De ovanstående exemplen är bara en liten del alla överdrivna önskemål och förfrågningar som hotellen får från täta turister. För enligt Ceri Tinley, VD på Consensio, är ingen förfrågan orimlig och ingen önskan för stor, så länge man har de ekonomiska medlen det vill säga.

– Så länge det är lagligt är allting möjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid, säger hon till MailOnline Travel.