• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Noll ambition – bottennapp för resejournalistiken

    "Resejournalistiken i mainstreammedia har så länge jag minns varit slapp, okunnig och därmed ointressant" skriver Vagabonds krönikör Per J Andersson.

    Noll ambition – bottennapp för resejournalistiken
    Per j Andersson, redaktör. Just nu: På besök i ett vårljummet Barcelona där det känns som om det trängs fler turister på liten yta än vad som är hälsosamt.

    Visst görs det alltmer skitjournalistik med klickmonster och nätfiske. Men ser du förbi publikfrieriet och kollar in de seriösa medierna upptäcker du att journalistiken i Sverige faktiskt blivit bättre de senaste åren. Flera stora mediehus satsar på grävande journalistik, medan sport-, mat & vin- och musikjournalistiken – bara för att nämna tre populära genrer – har blivit kunnigare, djupare och därmed intressantare. 

    Allt färre vill betala för kalaset, vilket är tragiskt, eftersom kvalitet kostar pengar, men ändå kämpar allt färre journalister allt hårdare för att leverera ­läsvärda berättelser.

    Det finns egentligen bara ett undantag.

    Resejournalistiken.

    Resejournalistiken i mainstreammedia har så länge jag minns varit slapp, okunnig och därmed ointressant. Som om redaktörerna på Sveriges mediebolag ständigt drabbas av tillfälligt hjärnsläpp när de ska beställa researtiklar. Ingen reporter skulle randa ihop några rader om Greklands parlamentsval, budgetkris och flyktingmottagande när de ändå är där på semester med familjen. Men tyvärr är det så det alltför ofta går till när det handlar om att fylla tidningens resesidor.

    Resejournalistik ses som något man gör när man slutat jobba, något som man krafsar ihop på måfå efter några lata semester­dagar på stranden.

    Visst finns det undantag. Men de är fiskarna som simmar mot strömmen. Och den kritiska granskning av turismen som ändå finns, den görs sällan av resejournalister och publiceras aldrig på resesidorna.

    Public service har gett upp totalt. SVT och Sveriges Radio har inte ens dålig resejournalistik. De har ingen. Men TV4 stretar vidare. Nyligen återkom programserien När och Fjärran. Äntligen, tänkte jag innan första programmet sändes. Tyvärr, tänker jag när vårsäsongens tio avsnitt sänts klart.

    När programmet sändes för några år sedan var det knappast minnesvärd tv. Lite för hurtigt, stolpigt och ytligt. Men man fick åtminstone se tv-journalister göra det de är utbildade för: att skildra skeenden, människor och miljöer i text och bild.

    På tok för pretentiöst, måste programredaktörerna ha tänkt. För nu har man istället skickat iväg kändisar som får lulla runt på semesterdestinationen, oftast utan tydligt mål. Vi som pliktskyldigt inte stängde av efter fem minuter fick se ett mellanting mellan rese-tv utan ambitioner och realitysåpa utan dramatik. Platserna det handlar om fick vi knappt veta något om, vi fick se något annat. Pojkbandet The Foo Conspiracy spelade på gatan och skrev autografer i Barcelona. Lill Babs hälsade på sin dotter på Mallorca. Och kocken Edward Blom med fru och bebis åt, drack, tyckte att det var varmt och köpte en solfjäder på allt inkluderat-hotell i Mexiko. 

    Inget ont om de inblandade kändisarna. De är ju bra på det de är kända för. Det betyder inte att de automatiskt är bra reseskildrare, lika lite som bra reseskildrare automatiskt är bra på att spela, sjunga och laga mat i tv.

    3 x bra reseprogram 

     

    Simon Reeve i rutan. Foto: Wikimedia.

    Simon Reeve i rutan. Foto: Wikimedia.

    Jorden runt i SVT

    I den här program-serien, som sändes på nittiotalet, reste Janne Forsell jorden runt och reflekterade kring vad han såg i långa oklippta scener. Det låter inte kul, men tack vare Janne Forssells iakttagelseförmåga och svada blev det briljant rese-tv.

    Simon Reeve på BBC

    Britterna har en lång tradition av att ta resejournalistik på allvar. Under våren har BBC2 sänt en serie med tre program där Simon Reeve reser runt i Karibien och upplever en verklighet långt från kryssningsdäck och lyx-hotell.

    Lonely Planet på Youtube

    För 20 år sedan sände SVT en serie reseprogram producerade av Lonely Planet. För oss som var vana att ha det småtråkigt med Packat och klart var det rena julafton. Nyproducerade program finns på guideboks-förlagets Youtubekanal.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!