Resesajternas dolda avgifter – så undviker du extra kostnader

Den billigaste biljetten på nätet är inte alltid det fynd det ser ut att vara. Resan kan bli flera hundralappar dyrare om du köper alla extratjänster som resebyrån försöker sälja på dig. Vagabond berättar hur du undviker att gå vilse i avgiftsträsket.

Resesajternas dolda avgifter – så undviker du extra kostnader
Undvik onlinesajternas dolda avgifter – få mer pengar till reskassan. Foto: Istock.

Det finns många fördelar att boka din resa hos en online­resebyrå istället för att först boka flyget på flygbolagets sajt och sedan hotellet på en hotellbokningssajt. Om du bokat ett paket med flyg och hotell hos en resebyrå och om flygbolaget ­exempelvis hinner gå i konkurs innan du hunnit resa iväg får du pengarna tillbaka för hela resan, förutsatt att resebyrån omfattas av den statliga resegarantin. 

Men det finns många fällor att gå i för den som vill vara sparsam. Onlinerese­byråerna har blivit allt ivrigare på att erbjuda extratjänster till dig som bokar. Det kan vara ångestladdat att snabbt bestämma om du ska välja – eller välja bort, ­särskilt om resebyrån tjatar: "Är du säker på att du inte ska lägga till ett av­beställningsskydd?"

Vips är kanske resan som var billigast på prisjämförelsesajten inte längre billigast, visar Vagabonds kartläggning av extratjänster hos tio större online­resebyråer på den svenska marknaden. 

Här är två exempel: 

• Om du vill ha hjälp med din onlinebokning av en resesäljare på telefon är det gratis hos vissa resebyråer, medan du måste ha köpt ett "servicepaket" på runt 150 kronor för att få den här ­hjälpen hos andra.

• Betalar du resan med kort kostar det inget hos ett par onlineresebyråer, medan de flesta tar ut upp till 150 kronor för kortbetalning. 

Dessutom gäller det att ha tungan rätt i mun när du bokar Norwegian­biljetter hos en onlineresebyrå, eftersom biljett­priserna som visas på prisjämförelse- och rese­byrå­sajterna ibland inkluderar incheckat bagage, ibland inte. Det varierar från resebyrå till resebyrå. Om du under bokningsprocessen måste betala extra för bagage kan priset med Norwegian bli upp till 500 kronor dyrare för en tur- och returresa – bra mycket högre än den bagageavgift Norwegian själv tar ut på sin sajt. Och hos en resebyrå, Expedia, kan du överhuvudtaget inte boka incheckat bagage. Det får du göra i efterhand direkt på Norwegians sajt.

Varför då detta överflöd av extratjänster? Förklaringen är att det i princip är omöjligt för en resebyrå att tjäna pengar på att bara sälja flygbiljetter, eftersom priskonkurrensen är stenhård på nätet. Så det är extratjänsterna som ska ge klirr i kassan. Men det gör inte alltid livet lättare för resenären.

Förvirrande? Ja. Frustrerande? Absolut. Hopplöst att få koll på? Definitivt inte.

Använd Vagabonds guide (som du hittar här) nästa gång du bokar resa på nätet. Då riskerar du inte att gå vilse i avgiftsträsket

Vi jämförde kostnader för extratjänster hos 10 onlineresebyråer. Här är resultatet!

1) Namnbytt från Resecentrum. 

2) Ägs av samma koncern, Etraveli, och erbjuder samma extratjänster. Däremot kan flygpriserna skilja mellan deras sajter.

* Så gjordes kartläggningen

Vagabonds kartläggning omfattar tio stora onlineresebyråer som är aktiva på den svenska marknaden. Vi har utgått från en resa Stockholm–Prag tur och retur 22–25 januari 2016 (och för bagageavgifter även undersökt priserna för enkel-resor till Prag). Researchen skedde 20–24 november 2015.

När det gäller Norwegians bagageavgifter är priserna oberoende på destination inom Europa. Kostnaden för avbeställningsskydd, reseförsäkring och garanti-produkter avgörs av destination och/eller resans längd. Med reservation för att någon av resebyråerna ändrat avgifterna eller extratjänsterna efter att Vagabonds kartläggning genomfördes.