Annons
Annons
Foto: Istock.

Foto: Istock.

Restips

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen

Här är företagen som inte kompenserar sina resenärer trots att de är skyldiga att göra det. Värst av de värsta är lågpris­bolaget Wizz Air och på andra plats på den föga smickrande svarta listan hittar vi Solresors charterflygbolag Primera Air.

Text: Per J Andersson • 2016-09-21 Uppdaterad 2021-06-23

Reseföretagens svarta lista, som Vagabond presenterar en gång om året i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön, handlar om resebolagen som vägrar kompensera sina kunder, trots att Allmänna reklamationsnämnden (ARN) råder dem att göra det. 17 av de 21 reseföretagen på svarta listan är flygbolag och i år, precis som ifjol, handlar de flesta ärendena om förseningar, en effekt av den ökande trängseln i luften över Europa och det faktum att lågprisbolagen flyger med tajta scheman och har få eller inga ersättningsplan att sätta in när något gått sönder.

När Vagabond publicerade svarta listan för två år sedan var Ryanair värst av de värsta. Men sedan dess har de skärpt sig. Ifjol var de inte ens med på listan och i år har det irländska lågprisflygbolaget endast två fall där man vägrar kompensera kunderna. Förra årets svarta lista var istället Norwegian värst, framförallt på grund av tekniska problem med sitt nya Boeing 787 Dreamliner-plan som flyger på långdistanslinjerna.

Men nu har det norska flygbolaget fått ordning på sina förseningar. Värst bland de värsta i år är ett annat lågprisbolag, ungerska Wizz Air, som flyger från Stockholm Skavsta, Göteborg, Malmö och Köpenhamn till flera olika destinationer i östra Europa.

I 31 ärenden som berör sammanlagt 53 resenaärer, som alla drabbats av kraftiga förseningar, vägrar det ungerska lågprisflygbolaget att följa ARN:s rekommendationer. Om man räknar ihop de svenska resenärernas krav på det ungerska flygbolaget ser man att det uppgår till sammanlagt 164  000 kronor.

Varför Wizz Air vägrar att ersätta kunderna vet vi inte, eftersom de också vägrar att kommentera de aktuella fallen. Bolagets kontaktperson säger dock att man i vissa ärenden har kompenserat sina resenärer. Att man inte betalat kompensation i resten av fallen beror, enligt bolaget, på att förseningarna orsakats av “extraordinära omständigheter”.  

Enligt EU:s förordning 261/2004 har passagerare som är mer än 3 timmar försenade rätt till upp till 5 800 kronor per resenär i kompensation. Många flygbolag försöker slippa betala genom att skylla på extraordinära omständigheter, precis som Wizz Air gör nu. Men en dom i en brittisk domstol för ett par år sedan innebär att flygbolagen hädanefter måste kompensera passagerarna ekonomiskt även när förseningen beror på plötsliga fel som måste repareras innan man kan lyfta.

Näst värst på listan efter Wizz Air är Primera Air, som flyger åt Solresor. Det danska charterflygbolaget har åtta ärenden som berör tjugo resenÙ?rer. Även här handlar det uteslutande om förseningar. Två konsumenter har drivit sina ärenden vidare via flygadvokater och ett av ärendena har tagits upp i tingsrätten, där flygbolaget inte dök upp till förhandlingarna, men ändå dömdes att betala. 

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen

Svarta Listan 2016: Värst bland de värsta

1. Wizz Air Hungary Airlines Ltd, Ungern*

31 ärenden med flygförseningar och samman-lagt 53 resenärer. ARN rekommenderar Wizz Air Hungary att betala sammanlagt 15  750 euro (cirka 157  500 kr), samt 4 987 danska kronor. Wizz Air Hungary svarar att de inte kommenterar enskilda fall, men att de i vissa ärenden har kompenserat resenärerna. I de fall där det har förekommit extraordinära omständigheter har de inte kompenserat resenärerna.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Foto: Istock.

2. Primera Air, Danmark*

8 ärenden med flygförseningar och sammanlagt 20 resenärer. ARN rekommenderar Primera att betala sammanlagt 8   000 euro (cirka 80  000 kr), med avdrag för de 500 euro som flygbolaget redan har betalat i två av ärendena. Ett av ärendena togs vidare till tingsrätt där det blev tredskodom (dom som avkunnas mot part som inte infunnit sig till förhandlingen), och Primera Air dömdes att betala. Två konsumenter har drivit sina ärenden vidare via flygadvokater.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Primera Air. Foto: Scott Wright via Flickr/Creative Commons.

3. Norwegian Air Shuttle ASA, Norge*

6 ärenden med flygförseningar och sammanlagt 9 resenärer. ARN rekommenderar Norwegian Air Shuttle att betala sammanlagt 2 950 euro plus 2 379 kr samt 156,78 pund (sammanlagt knappt 33 000 kr).

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Norwegian. Foto: Istock.

4. Nextjet AB, Stockholm-Arlanda 

4 ärenden med flygförseningar och sammanlagt 5 resenärer. ARN rekommenderar Nextjet att betala sammanlagt 1 250 euro (cirka 12 500 kr).

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Nextjet. Foto: Anna Zverera via Flickr/Creative Commons.

5. British Airways, Tyskland*

4 ärenden med flygförseningar och skadat bagage och sammanlagt 9 resenärer. ARN rekommenderar British Airways att betala sammanlagt 5 400 euro (cirka 54 000 kr) för förseningarna samt 10  000 kr för skadat bagage, med ett avdrag pÙ? 8 064 kr, som flygbolaget redan har betalat.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
British Airways. Foto: Istock.

6. Turkish Airlines, Sigtuna*

3 ärenden med inställda eller försenade flyg för totalt 6 resenärer. ARN rekommenderar Turkish Airlines att betala totalt 2 000 euro (cirka 20 000 kr) samt 13 000 kr och motvärdet av 960 danska kr. Ett av ärendena gick vidare till tingsrätten. Bolaget valde då att betala innan förhandlingen påbörjades.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Turkish Airlines. Foto: Istock.

7. Vueling Airlines SA, Spanien*

3 ärenden där Vueling Airlines delvis har gett rättelse i ett av ärendena. Ärendena gäller flygförseningar med sammanlagt 6 resenärer. ARN rekommenderar Vueling Airlines att i ena ärendet betala 4  694 kr för hotell och parkering, i det andra 800 euro (cirka 8 000 kr) samt i det tredje att betala 5  996 kr som det kostade att köpa nya biljetter. 

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Fueling Airlines. Foto: Istock.

8. Höga Kusten Flyg, Örnsköldsvik

2 ärenden. Flyget till Arlanda ställdes in och resenärerna bokades om med en försening på 2,5 timmar. ARN rekommenderar flygbolaget att betala 250 euro (cirka  2 500 kr) till resenärerna.

Svarta listan 2016: Värst i resebranschen
Foto: Istock.

9. Ryanair LTD, Irland*

2 ärenden. I det ena ärendet blev flyget försenat till Bryssel med över 3 timmar. I det andra ärendet blev flyget inställt utan att resenärerna blev ombokade till annan flygning. ARN rekommenderar Ryanair LTD att betala 250 euro (cirka 2 500 kr) i första ärendet och 500 euro (cirka 5 000 kr) i det andra ärendet, samt 3 232 kr för nya biljetter.

Följande 12 resebolag har ett ärende var där de vägrar att kompensera kunden

Air Méditerranée, Frankrike*

Dagen före resan ställdes flyget in, och ingen ombokning erbjöds. ARN rekommenderar
Air Méditerranée att betala 400 euro.

Air Serbia, Serbien 

En del av bagaget saknades efter flygresan, men flygbolaget motsätter sig kravet på ersättning. ARN rekommenderar Air Serbia att ersätta förlusten enligt Montrealkonventionens regler.

Brussels Airlines, Landvetter 

Flyget till Portugal blev över 12 timmar försenat. ARN rekommenderar Brussels Airlines att betala 400 euro (cirka 4 000 kr).

Finnair ABP, Finland

Flyget till Phuket ställdes in och de tre rese-närerna bokades om med en försening på över 12 timmar. ARN rekommenderar Finnair ABP att betala totalt 1 800 euro (cirka 18 000 kr).

Iberia, Spanien 

Resan från Stockholm till Peru skulle gå via Köpenhamn och Madrid, men när ressällskapet kom till Köpenhamn menade flygbolaget att de checkat in för sent och att det nu endast fanns plats för en person. ARN rekommenderar Iberia att betala 29 287 kr.

Jet Airways, Indien

De tre resenärerna var på väg till Singapore, men missade anslutningsplanet i New Delhi på grund av en fÙ?rsening. ARN rekommenderar Jet Airways att betala totalt 16  400 kr för biljetterna som resenärerna inte kunde utnyttja.

Pegasus Airlines, Turkiet 

Flyget till Istanbul blev kraftigt försenat för de två resenärerna. ARN rekommenderar Pegasus Airlines att betala 800 euro (cirka 8 000 kr) samt drygt 6 000 kr för hotell, mat och transport.

Prague Week, Danmark

Fyra klasskompisar bokade en sportlovsvecka till Prag. När biljetten kom visade det sig att avresedatumet låg i “fel” sportlovsvecka. ARN rekommenderar Prague Week att betala tillbaka 11 631 kr. Företaget har kommit överens med anmälarna att betala halva beloppet.

Prinsgården Vandrarhem, Mora 

Lägenheten sällskapet hade hyrt överensstämde inte med det som avtalats utan var både ostädad och för trång. ARN rekommenderar Prinsgården Vandrarhem att betala tillbaka halva hyran, 5 625 kr.

Shelters i Kyrkesund, Tjörn

Den hyrda stugan var ostädad och delar av utrustningen saknades. Trots att gästerna påtalade felen flera gånger under vistelsen hände ingenting. ARN rekommenderar Shelters i Kyrkesund att betala 3 500 kr.

Svenska Jaktresor, Ärla 

Under jaktveckan till Tunisien blev två dagar inställda och resterande dagar levde inte upp till vad de sex resenärerna kunde förvänta sig. ARN rekommenderar Svenska Jaktresor att göra ett prisavdrag på 5 000 kronor per person.

Thomson Airways, England

Flyget till Dominikanska republiken blev för-senat och de två resenärerna kom fram ett dygn senare än beräknat. ARN rekommenderar Thomson Airways att betala 1 200 euro (cirka 12  000 kr).

Företag märkta med channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor har varit med på svarta listan tidigare under de senaste två åren.

Gilla Vagabond på Facebook för fler artiklar om resor i ditt flöde!

10 klassiska tågresor du måste göra innan du dör

Fail! – 31 översättningar som gått käpprätt åt skogen

Resebyrån avslöjar: De roligaste frågorna vi fått från våra kunder


Text: Per J Andersson • 2016-09-21
RestipsGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top