Annons
Annons

1356273.jpg

Restips

Fräck turismkampanj från Australien i blåsväder – här är varför

En något okonventionell reklamannons för Northern Territory (NT) har skapat uppmärksamhet i traditionella och sociala medier under den senaste tiden. Med slogan "CU in the NT" vill man få turister att upptäcka det australienska territoriet.

Text: Johanna Jackson • 2016-11-09 Uppdaterad 2021-06-23

Anledningen till att orden skapat en kontrovers är rätt uppenbar, men de som trodde att den vågade kampanjen kommer från en officiell myndighet blir dock besvikna, eller lättade, beroende på vad man tycker om den. 

Istället är det ett fristående företag som tycks ha skapat loggan som en form av publicitetsjippo. Bakom påhittet står gruppen NT Official som säljer souvenirer från delstaten och som beskriver det hela som en “fristående ‘gerillakampanj’ riktad mot ungdomar” enligt Mashable. 

På Twitter är de flesta av kommentarerna positiva, med många som kallar marknadsföringen för genialisk och humoristisk. 

Men den grova tonen uppskattas av uppenbara skäl inte av alla. Den officiella turistmyndigheten NT Tourism har tagit avstånd från budskapet och meddelar även att man överväger att vidta rättsliga åtgärder mot företaget. Dock inte med anledning av den fräcka slogan utan på grund av upphovsrättsintrång då NT Official har använt turismorganisationens bilder i sin marknadsföring, rapporterar den lokala tidningen NT News.  

Northern Territory täcker Australiens nordspets och rymmer kända sevärdheter som Uluru och Alice Springs. 

Gilla Vagabond på Facebook för mer resenyheter i ditt flöde.

Australisk dialekt – "Ett resultat av berusade nybyggare"

Här är nationaliteten som är bäst på engelska

16 bilder som visar varför du borde akta dig för djuren i Australien


Text: Johanna Jackson • 2016-11-09
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top