Foto: Istock.
De hemliga säkerhetskoderna du inte vill höra på resan
Att "mayday" betyder fara om du befinner dig på ett flygplan eller ett fartyg vet ju de flesta. Men här är några alarmerande koder som de flesta inte känner till – och som du inte vill stöta på under resan.
Den brittiska tidningen The Telegraph har sammanställt en lista med nödrop och koder som används på vissa flygplatser och kryssningsrederier. Koderna kan ropas ut i högtalarna och används ibland för att uppmärksamma personalen på att en nödsituation har uppstått utan att alarmera passagerarna.
De används dock inte av alla och kan variera beroende på olika företag, bolag och länder, men här är några av de vanligaste.
På kryssningen
Brand ombord – Alpha Team, Alpha Team, Alpha Team (Carnival Cruise Line), Bravo, Bravo, Bravo (kan även användas för annan nödsituation) eller Red Parties, Red Parties, Red Parties (Disney Cruise Lines).
Utbrott av sjukdom eller virus – Code Red
Starka vindar eller potentiell kollision – Echo, Echo, Echo
Säkerhetsrisk – Charlie, Charlie, Charlie
Man överbord – Oscar, Oscar, Oscar eller Mr Mob
Medicinsk nödsituation – Mr Skylight, Alpha, Alpha, Alpha, Code Blue eller Star Code, Star Code, Star Code
Läcka – Priority 2
Olika typer av nödsituationer – Pan-pan, Pan-pan, Pan-pan. Detta anrop liknar mayday men när situationen inte utgör en direkt fara för förlust av liv eller farkost.
Fartyg använder sig dessutom av alarmklockor och visselsignaler för att kommunicera eventuella säkerhetsrisker. En av de viktigaste att känna till som passagerare är sju eller flera korta signaler följt av en lång – på de flesta fartyg betyder detta att samtliga personer ska bege sig till sina tilldelade evakueringsplatser.
På flygplatsen eller under flygresan
Generell kod för säkerhetsrisker – Code Bravo, denna används på flygplatser i USA och innebär att det finns ett potentiellt hot mot säkerheten. Även Pan-pan används i lufttrafik.
Försvunnet barn – Code Adam
En annan kod som du dock inte kommer att höra i högtalarna är “7500”. Om ett plan har blivit kapat eller om det finns risk för kapning kan en pilot ändra planets fyrsiffriga transponderkod som sänds ut till flygledare till just 7500.
Här är kabinpersonalens hemliga språk
Hemligheterna flygbolagen inte berättar – men som du garanterat vill veta
15 sjuka grejer som folk glömt kvar på hotellrummet
Text: Johanna Jackson • 2016-11-21
Restips • Flyg • Listor