Experten tipsar: Så fotar du vilda djur på resan

Att fota vilda djur är bland det mest utmanande man kan göra med en kamera. Ofta krävs enormt tålamod, men när det väl sker någonting har man kanske bara någon sekund på sig att reagera. Här är tio saker att tänka på för dig som drömmer om att fotografera djur på safari.

Experten tipsar: Så fotar du vilda djur på resan
Solnedgång över Luangwafloden i Zambia. Plötsligt föll allt på plats: härliga skymningsfärger, ett snyggt led med elefanter, bra kontraster och en ren komposition. Skillnaden mellan en fantastisk bild och ett missat tillfälle handlar ibland bara om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle – och att vara redo. Foto: Marcus Westberg

Marcus Westberg är frilansfotograf och varvar uppdrag för Vagabond, National Geographic och andra tidningar- med arbete för naturvårds- och biståndsprojekt och har sedan 2011 jobbat i ett trettiotal länder, framförallt i Asien och Afrika. Här listar han sina bästa tips för att lyckas med att fota vildliv på resan. 

1 Öva hemma

Det är sällan ett bra fototillfälle sträcker sig till mer än tio eller tjugo sekunder, och ibland handlar det rentav om något kort ögonblick. Då gäller det att ha koll på sin utrustning och inställningar. Lär känna din kameras styrkor och begränsningar innan du sätter dig i safari-jeepen. Hur hög ISO kan du använda innan bildkvaliteten sänks för mycket? Vilken slutarhastighet krävs för att bilden ska bli skarp? Hur snabbt kan du ställa om fokusläge?

Marcus Westberg-.

2. Läs på

Tur kommer förvisso alltid vara en stor del av djurfotografering, men du kan förbättra dina odds betydligt genom att lära dig så mycket som möjligt om hur olika djur brukar bete sig. En duktig guide är givetvis en ovärderlig resurs: fråga mycket och ofta. Även om djur kan vara frustrerande oberäkneliga finns det ändå gott om mönster som är värda att vara medveten om, och insparade sekunder kan bli nog så dyrbara.

Ögonkontakt.

3. Fotoregler

Det finns gott om regler att följa när man fotar, exempelvis vikten av ögonkontakt med objektet. I nio fall av tio är de säkerligen värda att tillämpa, men när du känner dig bekväm med konstens regler: bryt dem! Ibland är det bra att överraska. 

Rumpkontakt

4. Zooma in, zooma ut

Närbilder är givetvis en viktig del av djurfotografering, framförallt om vi kan fånga något av objektets karaktär. Men att bara ta närbilder blir inte heller bra – miljöbilder behövs också, dels för att visa var vi befinner oss och dels för att förmedla något av hur det känns att vara just där, just då. Vad vill du att dina bilder ska säga? En fördel med landskapsbilder är också att utrustningen som krävs blir både mindre och billigare.

Zooma in. Vackert ljus, ren bakgrund och ett intressant motiv – en snygg närbild (som dock krävde stor och tung utrustning).

Zooma ut, och bilden blir en helt annan. Den ena är inte nödvändigtvis bättre än den andra,
men man måste inte ha ett jätteobjektiv för att ta intressanta djurbilder.

5. Ljuset

Ljuset är om inte allt, så åtminstone väldigt viktigt. De gyllene timmarna när solen befinner sig nära horisonten bör man självklart inte missa, men med lite kreativitet går det alltid att hitta bra bilder. Motljus kan ge intressanta silhuetter, skugga eller moln är bra för närbilder och porträtt, och i värsta fall – om solen står högt på himlen och färgerna blir alltför tråkiga – kan man alltid konvertera till svartvitt senare.

Solnedgång: ljuset är gyllene, färgerna fantastiska.

Mitt på dagen. Det starka ljuset gjorde att det knappt fanns någon färg alls i bilden, därför valde jag att konvertera bilden till svartvitt i efterhand.

6. Små detaljer

Även om det är lejon och elefanter vi åker till Afrika för att fotografera är det värt att se sig om efter det oväntade. En groda i en vattenpöl, en ödla på en varm sten, eller en trollslända i busken intill picknickfilten; det finns värdiga fotomotiv överallt.

Tråkigt väder och punktering: då upptäckte vi den här lilla filuren mindre än två meter från bilen.

7. Action!

Det är ofta när två eller flera djur interagerar som bilderna verkligen berör, även om vackra porträtt på ensamma djur givetvis kan vara oerhört slagkraftiga också. Med fler djur kan också en helt annan balans och dynamik uppstå i bilden, och intressanta beteenden blir ofta mer spännande både för oss som fotografer och för de som senare ser våra bilder. Unga rovdjur busar ofta med varandra, och även icke-fotografer brukar tycka det är kul att spendera lite extra tid med en kull lejonungar.

Lejonungar. Kan man någonsin få nog av dem? De är förvisso söta även när de sover, men kan du fånga ett ögonblick av lek och bus blir bilden betydligt mer intressant. Glöm inte att det finns mycket annat som kan göra bilden mer eller mindre lyckad: försök till exempel att positionera dig så bakgrunden inte blir alltför distraherande.

8. Tid och tålamod

Visst, ibland har man tur – men de flesta bra djurbilder är resultatet av oräkneliga timmars tålmodigt väntande. Ibland går spelet hem, ibland inte, och det är givetvis en balansgång om man är på en kortare resa eller om ens medresenärer inte är intresserade av fotografering. Men räkna med tidiga morgnar och långa dagar: sova kan man göra när man kommer hem!

Klockan hade hunnit bli tre på eftermiddagen när den här leopardhanen äntligen bestämde sig för att återvända till sin tidigare avbrutna måltid uppe i trädet – nästan sju timmar efter att jag parkerat bilen och gjort mig redo. När han väl kom var det helt utan förvarning; hans välkamouflerade kropp doldes av det långa gräset in i det sista. Bilden gjorde det värt väntan, men hur hade jag känt om jag hade misslyckats? Att vänta in en potentiell fotomöjlighet innebär alltid en risk att man får återvända hem tomhänt.

9. Perspektiv och komposition

Visst kan det kännas som om man är väldigt begränsad i sina val på safari – för det mesta sitter man trots allt fast i sin bil. Men ett par meter framåt eller bakåt kan göra en stor skillnad för din komposition (satsa exempelvis på att hålla området precis bakom objektet så "rent" som möjligt för att undvika distraktioner), och ibland är det möjligt att lämna bilen. En bild som tas liggande på marken eller från en luftballong skiljer sig markant från det vanligare bilperspektivet. Tänk också på kompositionen – ibland passar det att ha huvudmotivet mitt i bilden, men ofta blir det snyggare att flytta det närmare ett av hörnen. 

Genom att själv ligga på marken får både jag och senare betraktare av bilden en helt annan kontakt med vårtsvinet; vi känner hur dåsig han är. Dessutom blir bakgrunden mindre distraherande från det här perspektivet.

10. Upplev och njut!

Bra bilder i all ära, men vi får inte glömma att existera i nuet och njuta av de fantastiska ögonblicken vi har ynnesten att få uppleva. Mycket kan givetvis upplevas även genom kameran, men risken finns att vi blir så fokuserade på tekniska detaljer att vi glömmer bort helheten. Lyft på huvudet och se dig omkring emellanåt: du kanske till och med upptäcker en bättre bild i en annan riktning.

Fåglar – framförallt små fåglar – blir ofta bortglömda i vår jakt på leoparder och elefanter, men kan vara både fascinerande att betrakta och vackra att fota. På andra sidan bilen hade vi en hel flock lejon, men det här blev dagens (och kanske rentav resans) överlägset bästa bild.