Flygrädsla – möt psykologen som botade sig själv

Erik Matton är psykolog – och livrädd för att flyga. Här berättar han hur han blev av med sin ångest för vrålande jetmotorer och vådliga luftgropar – utan att bedöva sig med sprit eller piller.

Flygrädsla – möt psykologen som botade sig själv
När Erik Matton kände att flygrädslan blev för svår behandlade han sig själv och skrev en bok om det. Foto: Istock/Mia Carlsson.

Psykologen Erik Matton var flygrädd och insåg att han var tvungen att ta itu med sitt handikapp. Vad skulle han göra? Stanna kvar nere på marken? Gå i terapi hos en kollega? Varken eller, bestämde han. 

När Erik Matton satsade på ett tredje alternativ hade han en skarp deadline. Han hade gått med på att ett halvår senare ta med sig barnen och flyga till Tokyo för att hälsa på sin fru som jobbade där. En flygresa på över tolv timmar. Tolv timmars psykisk tortyr, om du frågade Erik Matton. Han visste att det var praktiskt taget omöjligt, i och med den flygrädsla som började härja i honom så fort han närmade sig en flygplats. 

Så det var väl bara att hålla sig hemma. Eller ta Transsibiriska järnvägen till Vladivostok och båten därifrån. Men knappast med barnen … Samtidigt var han arg på att flygfobin begränsade honom i livet.

Då bestämde sig den flygrädda psykologen för att behandla sig själv.

Men det är lätt att fuska när man är sin egen terapeut. Att runda hörn, inte göra övningarna ordentligt och ibland strunta i hemläxan. Då tänkte han: om jag minutiöst dokumenterar min väg mot bot och bättring så lägger jag ett krav på mig själv att göra det jag bestämt mig för.

Och om han ändå gjorde det kunde han ju lika gärna skriva en bok. Han mejlade ett förlag och fick tummen upp. Han fick till och med en deadline.

Om han klarade examensprovet och tidsfristen skulle han kunna bli fri från sin flygplansångest och på köpet debutera som författare. 

Illustration: Thomas Molén

Varför är så många människor orealistiskt rädda för att flyga, där risken att råka ut för en olycka är liten, men dåraktigt orädda för att köra bil, där risken är många gånger större? Erik Matton, själv ett offer, vet hur den irrationella känslan känns och har benat upp vad den handlar om.

Flygrädsla är ofta många olika saker – och dessutom en kombination av dem. Det kan handla om klaustrofobi, alltså skräcken för att vara instängd i en hermetiskt försluten stålkokong. För en del är det höjdrädsla. För andra handlar det dessutom om social fobi, det vill säga skräcken för att visa sig liten, ömklig och rädd inför andra människor. Flygrädda kan också lida av agorafobi, som betyder att man känner rädsla för att vistas i folksamlingar som det är omöjligt att fly från. Och slutligen är förstås de allra flesta flygrädda skräckslagna inför tanken att planet kan krascha och att de själva kan dö. För det där sista finns en psykologisk fackterm, GAD, generalized anxiety disorder, alltså ångest för att till synes vardagliga situationer ska urarta i en katastrof.

Erik Matton plågades av att han inte litade på säkerheten. Han misstrodde såväl tekniken som dem som skötte den.

– Jag tänkte att piloten kanske var bakfull just idag och att teknikerna glömt att skruva åt någon skruv. Och så tänkte jag: hur kan de veta att flygmotorn ska hålla i precis tolv timmar? Jag var också rädd för terrorattentat. Efter 9/11 kom en ny oro: tänk om de har en plastkniv i skosulan? säger Erik Matton och tillägger:

– Och under den rädslan fanns en oro med agorafobiska inslag om att tappa kontrollen. Motsatsen, som kändes lika obehaglig, var att bita ihop och lida något fruktan­svärt under hela flygresan. Hade jag vetat att jag närsomhelst hade kunnat säga till flygvärdinnan att nej, hörrödu, nu landar vi och gör en liten paus, så kan vi fortsätta sedan … ja, då hade jag känt mig mycket lugnare.

Flygrädda brukar syssla med undanmanövrar för att slippa ta tjuren vid hornen. De tar några rejäla drinkar redan på flygplatsen och spetsar kanske med lugnande medicin. Eller så ägnar de sig åt magiskt tänkande, som att de innan de åker ut till flygplatsen måste ta i väggen därhemma och säga "hej vägg, vi ses igen". Gör de inte det störtar flygplanet. Terapin som Erik Matton ordinerade sig själv gick ut på att inte fly från rädslan med droger eller tvångshandlingar, utan att fri från krum­bukter exponera sig för faran, det vill säga flygresan.

– Jag ville så naken som möjligt möta den där situationen. Först då kan man bli av med fobin. Knepet för en flygrädd är inte att flyga en massa, utan att flyga utan att bete sig.

Var tionde svensk lider av så kraftig flygrädsla att det har blivit ett problem i livet.

Global statistik visar sam­tidigt att så många som var fjärde människa känner oro i samband med flygningar. Varför är så många rädda för något som är så säkert?

– Att flyga är så definitivt. Du kan inte kliva av. Du har ingen kontroll. Då måste lita helt och fullt på andra. Dessutom finns det en viss genetisk predestinering för höjdrädsla. Det är gamla nedärvda rädslor som följt med människan sedan grottan.

I april 2014 började han egenbehandlingen och bok­skrivandet. Sakta men säkert skippade han alla undanmanövrar. Han började med att flyga korta sträckor. Till Luleå, London, Sardinien och Las Palmas. Maratonflygresan till frun i Tokyo i oktober samma år var examensexponeringen.

– Tidigare var förväntansoron nästan värst. Skräcken jag kände inför resan. Men sakta försvann den när jag utsatte mig och upptäckte att … det gick ju bra. Planet störtade inte. Jag dog inte. 

Den skräckslagne psykologen – botar sin flygrädsla med KBT blev titeln på Erik Mattons bok som blev klar kort efter Tokyoresan. 

– Det handlar om att lära oss själva att vi har fel. Senaste panikforskningen visar att flitig exponering, i det här fallet många flygresor, gör att glappet ökar mellan förväntan och verklighet. Till slut inser man att de katastrofbilder man har är absurda. 

3. knep för att bli av med flygrädsla

1. Youtube. Exponera dig gradvis för flygresor. Börja med att titta på flygresor på You Tube. Höj volymen rejält och upplev start, turbulens och landning med flera sinnen.

2. Flygplats. Besök en flygplats utan flygbiljett. Gå runt, titta, sug in atmosfären.

3. Kort flygresa med vän. Gör en första flygresa utan undanmanövrar i form av alkohol, droger och magiskt tänkande. Börja med en kort flygning, sedan en något längre. Första gången flyger du med någon du känner väl och litar på, sedan flyger du själv. Höj ribban gradvis.