Annons
Annons

1540324.jpg

Restips

Glöm inte: Låga flygbiljettpriser betyder låga flygvärdinnelöner

Primera Air toppade Vagabonds svarta lista för en veckan sedan. Det betyder att de är sämst i landet på att kompensera resenärer vid förseningar och annat strul. Nu har flygbolaget gått i konkurs. "Kanske vore det bäst för alla inblandade om flyget åter blev det lyxiga dyra alternativet det en gång var", skriver Vagabonds redaktör Per J Andersson i en kommentar.

Text: Per J Andersson • 2018-10-02 Uppdaterad 2021-06-22

Glöm inte: Låga flygbiljettpriser betyder låga flygvärdinnelöner
Måndagen 1 oktober resulterade den mördande konkurrensen i ännu en flygbolagskonkurs. Foto: Primera Air/Solresor

Sedan flyget avreglerades på 1990-talet har det varit glada dagar för flygresenärerna.

De gamla nationella flygbolagen som SAS, Lufthansa och British Airways har utmanats av lågprisuppstickare som Ryanair, Easyjet och Norwegian.

Konkurrensen har resulterat i att både de nationella flygbolagen och lågprisuppstickarna sänkt sina biljettpriser. Man skulle kunna säga att det varit en 25 år lång fest för resenärerna. Aldrig tidigare i historien har det varit så billigt att ta sig så långt bort i världen så snabbt.

Men konkurrensen har också lett till att flygbolagen tvingats att se över arbets- och lönevillkoren för sina anställda. För att inte gå under med de allt lägre biljettpriserna har man tvingats sänka löner och hitta på en massa kreativa kostnadssänkande åtgärder, som att avskeda sin inhemska personal och anlita bemanningsföretag i låglöneländer.

Allt detta gjorde charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor, Sveriges fjärde största charterarrangör.

För redan 2015 hade flygbolaget sagt upp sin svenska personal som vägrade gå med på en lönesänkning med 23 procent (till lettisk nivå) samt ökat arbetstiden från 47,5 timmar/vecka (vilket är gängse för flygande personal) till 60 timmar/vecka.

För en vecka sedan publicerade Vagabond årets svarta lista över reseföretag som vägrar följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) råd att ersätta resenärer som blivit försenade eller drabbats av annat strul på resan. De senaste åren har svarta listan toppats av lågprisflygbolag som Ryanair, Norwegian och Wizz Air.

Årets lista toppades av Primera Air. I ett försök att hålla nere sina kostnader ytterligare lite till satsade man på att inte bara ha dåliga löner och arbetsvillkor, utan också på att bli sämst på att ersätta kunder enligt de EU-regler som finns för kompensation vid förseningar.

Svarta listan visade att Primera Air 2017 vägrade följa ARN:s rekommendationer i 12 fall som rörde inställda och försenade flyg. Totalt ville ARN att företaget skulle betala totalt 108 579 kr till de drabbade resenärerna. Men flygbolaget vägrade.

ARN-anmälningarna var bara toppen på ett isberg.

– Primera Air har drabbats av förseningar som man skyllt på tekniska fel som man anser att man inte behöver kompensera kunden för. Det har varit tusentals fall i Sverige och  Danmark, sa flygrättsadvokaten Stephan Eriksson till Vagabond för några veckor sedan.

Stephan har själv har haft hand om flera av fallen som slutat med förlikning.

När Vagabond publicerade listan och SVT, Sveriges Radio, SvD, DN, TT med flera medier rapporterade om den lovade flygbolaget att snart betala tillbaka allt som de var skyldiga. Man hade inte bara hunnit med, sa man.

Nu förstår vi att det svaret bara var dimridåer. För idag drogs rullgardinen ner för gott. På måndagen gick bolaget i konkurs.

1500 resenärer drabbas. 750 av Solresors resenärer som befinner sig på utländska destinationer blir strandsatta och ytterligare 750 som väntar på att resa ut från Sverige denna vecka kommer inte iväg. Solresor jobbar dock hårt på att hitta ersättningsflyg och alla resenärer kommer att flygas hem med andra flygbolag.

Frågan är förstås hur bra den avreglerade flygmarknaden med låga biljettpriser är för alla inblandade.

Sämre arbetsvillkor med ökad stress och lägre löner för personalen är bara en av effekterna. De låga priserna har också lett till att fler européer övergett tåget och börjat flyga. Man kan inte klandra dem. Om en flygbiljett kostar 500 kr och resan tar 2 timmar och motsvarande tågbiljett går på 2500 kr medan resan tar 16 timmar är det svårt att med miljöargument motivera den stora massan att välja det klimatsmarta alternativet.

Kanske vore det bäst för alla inblandade om flyget åter blev det lyxiga dyra alternativet det en gång var. Bäst för personalen, bäst för klimatet och på så sätt, på lång sikt, bäst för alla, även oss resenärer.

Resenär – här är dina rättigheter!

Konsument Europa upplyser om dina rättigheter vid en flygbolagskonkurs.


Text: Per J Andersson • 2018-10-02
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top