• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Elflygets framtid är osäker

    Ska elmotorer förvandla flygplanen från ett klimatförödande till ett klimatsmart transportmedel? Nu har flygbolaget SAS och flygplanstillverkaren Airbus startat ett gemensamt forskningsprojekt för att undersöka den saken. Men det är långt kvar innan vi kan ta elflyget till utlandssemestern.

    Elflygets framtid är osäker
    En futuristisk vision av hur framtidens elflygplan skulle kunna se ut.

    Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har flera utvecklingsprojekt för att ta fram ett eldrivet passagerarflygplan. Hittills har man bara lyckats att lyfta och flyga kortare sträckor med helt eldrivna motorer på små plan för max fyra personer.

    Där har det tagit stopp. Airbus har haft svårt att komma vidare, bland annat för att batterier som kan lagra tillräckligt med energi för längre sträckor fortfarande väger för mycket. 

    Först 2030 hoppas Airbus kunna testa de första kommersiella planen för över hundra passagerare. Fram till dess ska flygplanstillverkaren tillsammans med SAS forska i hur man förändrar infrastruktren med flygplatser och service så att man en dag i framtiden ska kunna ställa om. 

    Största problemet att lösa är att dagens batterier är enormt tunga. När Öresundsfärjorna anpassades för eldrift ökade vikten med hela 280 ton. Sådant fungerar så länge man inte behöver ta sig upp i luften. Flygbränsle innehåller många tiotals gånger mer energi än de mest moderna batterierna, räknat per kilo. 

    – Även om man ökar tätheten fem gånger om, vilket är mer än vad man tror kommer kunna ske i framtiden, skulle du behöva 180 ton batterier för att flyga en A320 mer än 3 000 sjömil (motsvarande cirka 556 mil eller avståndet Stockholm–New Delhi), säger Stéphane Cueille, innovationschef på den franska flygmotortillverkaren Safran, till Financial Times.

    Men Jonas Åkerman som forskare inom hållbarhetsstudier på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) är skeptisk. Man bedrar sig om man sätter för stor tilltro till elektrifiering av flyget, tycker han. Åkerman anser att det finns en "hajp som gör att det är helt klart överskattat". Elflygplan kan bli en nisch, men det är inte sannolikt att det kommer göra någon större skillnad för klimatutsläppen. Åtminstone inte före år 2050, enligt KTH-forskaren.

    – Jag är inte negativ till att man satsar på elflyg, det kanske kan utgöra fem–tio procent av trafiken om några decennier. Om batteriernas densitet tredubblas kan det bli möjligt att flyga omkring 500 kilometer. Men de långväga resorna kanske man aldrig kommer kunna göra med el, säger han till Dagens Nyheter.

    Läs mer

    Intresserad av elflyg? Läs mer på Airbus elflygprojekt.

    Se Airbus video som förklarar tekniken

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!