• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Mer pengar till nattågstrafiken: "Vi vill öppna dörren för hållbara resor"

    I höstbudgeten har regeringen plussat på stödmiljonerna till nattågstrafiken för att försäkra sig om att en linje till kontinenten får en rejäl skjuts i ryggen. Vagabond ringde finansmarknadsminister Per Bolund och bad honom ge oss sin vision av det framtida resandet.

    Mer pengar till nattågstrafiken: "Vi vill öppna dörren för hållbara resor"
    Regeringen föreslår fler stödmiljoner till ett nattåg från Sverige till kontinenten. Foto: : Albrecht Schlotter/Getty Images

    – Jag vill att man ska kunna sätta sig i restaurangvagnen med vita dukar och sedan gå och lägga sig och sova på tåget söderut i Europa, säger Per Bolund på telefon till Vagabond.

    Och hur ska det gå till? I våras anslog regeringen 50 miljoner kronor för att upphandla en nattågslinje från Sverige, troligtvis Stockholm, till flera städer i Europa, rimligtvis Hamburg och kanske också Berlin, Bryssel och Amsterdam.

    – Det har rått en förvirring om de pengarna ska räcka. Det finns olika sätt att handla upp. Man kan bara handla upp själva trafiken eller också material, lok och vagnar. Nu har Trafikverket friare händer att välja hur man ska göra det, säger finansmarknadsministern och miljöpartisten Per Bolund.

    Det måste inte bli SJ som antar utmaningen. Det kan lika gärna vara ett utländskt tågbolag. Österrikiska statliga ÖBB, som idag kör flest nattåg i Europa, sa efter den svenska regeringens besked i våras att de kunde tänka sig starta en nattågslinje Malmö–Wien.

    Kanske håller ÖBB och svenska Trafikverket just nu på och förhandlar en sådan linje bakom lyckta dörrar. 

    Dagens nyhet är att regeringen i höstbudgeten fyller på i säcken med tågpengar. 50 miljoner kronor om året fram till 2022 är det nya budet. Alltså sammanlagt 200 miljoner kronor till en nattågslinje söderut.

    – Jag är övertygad om att det finns efterfrågan för nattågstrafik och det är viktigt för oss att inte begränsa tågbolagens möjligheter att komma gång.

    Men efter 2022 då?

    –  Då tar mandatperioden slut, men det är inget fastslaget slutdatum. Stödet kan fortsätta långt därefter. 

    Även nattågen norrut kommer att få statliga stödpengar framöver. Foto: Per J Andersson

    Men varför statliga stödpengar överhuvudtaget?

     – När vi satt igång nattågslinjer ser vi att efterfrågan ökar. Det är som att öppna dörren för trafikanterna. Det vi vill är att tågbolagen kan köra utan upphandling i framtiden. Slutmålet är att trafiken ska gå på kommersiell grund utan statlig stöd. Det blir stabilare.

    Samtidigt satsar regeingen också på att förlänga de statliga stödmiljonerna till nattågen till Jämtland (slutstation Duved) respektive övre Norrland (slutstation Narvik).

    – Det är viktigt för de som bor i norra Sverige kunna välja att ta sig södra Sverige på ett hållbart sätt. Men nattågen är också viktiga för turism i norr. När natur- och ekoturismen ökar måste man också räkna in transporten dit. Det måste finnas ett hållbart sätt att transportera sig. 

    I februari ska Trafikverket rapportera en första gång till regeingen och berätta hur långt man kommit. Och i april är det dags för slutrapporten.

    – Då finns förutsättning att sätta igång upphandling. Det är viktigt komma igång snabbt, tycker Per Bolund.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!