• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så avbokar du Airbnb och får pengarna tillbaka

    Det finns många anledningar varför man skulle behöva eller vilja avboka ett Airbnb-boende. Vi reder ut vad som gäller, vilka olika regler som finns och vilka dina rättigheter är som resenär.

    Så avbokar du Airbnb och får pengarna tillbaka
    Många väljer att boka boende via Airbnb - men vad gäller vid avbokning? Foto: GettyImages/Carl Court

    Den 11 mars deklarerade Världshälsoorganisationen (WHO) att coronavirusutbrottet, känt som COVID-19, är en global pandemi. Sedan dess har utbrottet utvecklats snabbt och regeringar runtom i världen har vidtagit snabba åtgärder för att bromsa spridningen av COVID-19.

    Som svar tillhandahåller Airbnb följande täckning för COVID-19 enligt deras policy gällande förmildrande omständigheter.

    Bokningar som gjorts senast den 14 mars 2020

    Bokningar av boenden och Airbnb-upplevelser som gjorts senast den 14 mars 2020 med incheckningsdatum mellan den 14 mars 2020 och den 31 juli 2020 kan avbokas före incheckning. Detta innebär att gäster som avbokar enligt policyn får en fullständig kontantåterbetalning eller resekredit motsvarande det belopp de betalat (där resekredit finns tillgänglig), värdar kan avboka enligt policyn utan kostnad eller påverkan på sin Superhost-status och Airbnb kommer antingen att återbetala eller utfärda resekredit motsvarande ett belopp som inkluderar alla serviceavgifter.

    Bokningar av boenden och Airbnb-upplevelser som gjorts senast den 14 mars 2020 med incheckningsdatum efter den 31 juli 2020 omfattas för närvarande inte av förmildrande omständigheter relaterade till COVID-19. Värdens avbokningspolicy gäller som vanligt.

    Om en bokning redan har påbörjats (incheckningen har passerat) gäller inte denna förmildrande omständighet.

    Bokningar som gjorts efter den 14 mars 2020

    Bokningar av boenden och Airbnb-upplevelser som gjorts efter den 14 mars 2020 omfattas inte av vår policy gällande förmildrande omständigheter, utom när gästen eller värden för närvarande är sjuk i COVID-19. Omständigheter relaterade till COVID-19 som inte omfattas inkluderar: transportstörningar och inställda avgångar; reserådgivningar och restriktioner; hälsorådgivningar och karantäner; ändringar av tillämplig lag; och andra myndighetsmandat – såsom evakueringsorder, stängning av gränser, förbud mot korttidsuthyrning och krav på självkarantän. Värdens avbokningspolicy gäller som vanligt.

    Vår policy gällande förmildrande omständigheter är avsedd att skydda gäster och värdar från oförutsedda omständigheter som uppstår efter bokning. Efter Världshälsoorganisationens deklaration om att COVID-19 är en global pandemi gäller inte längre policyn gällande förmildrande omständigheter, eftersom COVID-19 och dess konsekvenser inte längre är oförutsedda eller oväntade. Vänligen kom ihåg att noggrant granska värdens avbokningspolicy när du bokar och överväg att välja ett alternativ som ger flexibilitet.

    Avbokningar generellt

    Det finns såklart andra tillfällen då man vill eller måste avboka. Det kan handla om omständigheter som kräver dokumentation som t ex dödsfall, oväntad allvarlig sjukdom eller skada eller offentliga skyldigheter. 

    Det kan också handla om omständigheter som inte kräver någon dokumentation, men då Airbnb själva kommer granska varje ärende för att bekräfta att du är direkt påverkad. Dessa är bland annat naturkatastrofer, terroristverksamhet och civila/politiska oroligheter, epedemier, reserestriktioner.

    Om det kan du läsa mer här!

    Vagabond råder resenärer att alltid ändå ha dokumentationen redo för att styrka sin rätt att få avboka!

    Olika värdar på Airbnb har olika strikta regler för att avboka. Foto: GettyImages

    Airbnb:s olika regler för avbokning

    Flexibel

    • Gratis avbokning fram till 14 dagar före incheckning (tiden visas i bokningsbekräftelsen du fått via e-post). Om bokning görs mindre än 14 dagar före incheckning kan du avboka gratis i 48 timmar.

    • Efter det kan gäster avboka upp till 24 timmar före incheckning och få en återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    Måttlig

    • Gratis avbokning fram till 14 dagar före incheckning (tiden visas i bokningsbekräftelsen du fått via e-post). Om bokning görs mindre än 14 dagar före incheckning kan du avboka gratis i 48 timmar efter bokning, upp till 5 dagar före incheckning.

    • Efter det kan gäster avboka upp till fem dagar före incheckning och få en återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    Strikt

    • Gratis avbokning i 48 timmar, så länge som gästen avbokar minst 14 dagar före incheckning (tiden visas i e-postbekräftelsen).

    • Efter det kan gäster avboka upp till sju dagar före incheckning och få en återbetalning på 50 % av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften

    Långsiktig

    • Tillämpas automatiskt för bokningar på 28 nätter eller längre.

    • Gäster kan avboka före incheckning (15.00 lokal tid på destinationen om inget anges) och få en full återbetalning, minus de första 30 dagarna och serviceavgiften. Dvs: Om gästen bokar en långtidsbokning, men bestämmer sig för att annullera före startdatumet, utbetalas avgiften för bokningens första månad i sin helhet till värden och återbetalas inte till gästen.

    Super-strikt 30 dagar

    • Gäster kan avboka minst 30 dagar före incheckning och få 50 % återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    • Airbnbs serviceavgift återbetalas ej.

    • Denna policy är endast tillgänglig via inbjudan för vissa värdar under särskilda omständigheter.

    Super-strikt 60 dagar

    • Gäster kan avboka minst 60 dagar före incheckning och få 50 % återbetalning av priset per natt och städavgiften, men inte serviceavgiften.

    • Airbnbs serviceavgift återbetalas ej.

    • Denna policy är endast tillgänglig via inbjudan för vissa värdar under särskilda omständigheter.

    Läs mer om reglerna här!

    Kontakta Airbnb:

    Behöver du hjälp med en bokning? Ring till hjälpcentrat: +46 8 446 812 34.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!