• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Krönika: Gråt inte över höjda flygpriser!

    Kanske blir det färre flyglinjer och dubbelt så dyra flygbiljetter när pandemin är över. Men det vore ohistoriskt att förfasa sig alltför mycket. Flygpriserna har ju de senaste årtiondena varit sjukt låga. Dagens kris innebär i värsta fall en återgång till normalläget med dyrare reguljärflyg och billigare charter, skriver Vagabonds krönikör.

    Krönika: Gråt inte över höjda flygpriser!
    Gråt inte över att vi snart kanske får dubbelt så dyra flygbiljetter. Betänk att priserna senaste åren varit sjukt låga. Foto: Getty Images och Johan Marklund

    Kommer det att bli dyrare att resa i framtiden? Rese- och turismforskare spår att flygbolagen inte repar sig i första taget och att vi kan räkna med färre flygbolag och färre flyglinjer. Varför pratar ingen om framtidsutsikterna för det internationella tågresandet? Tystnaden är inte så konstig eftersom praktiskt taget allt semesterresandet till utlandet sker med flyg och bara 3 procent väljer tåget, enligt Vagabonds senaste Resebarometer.

    Så låt oss kolla på farhågan att flygpriserna kommer att skjuta i höjden på grund av pandemins efterbörd.

    – Mycket kommer att bli kostsamt en tid framöver och det ökar kostnaden för varje passagerarkilometer. Det tar man igen genom att höja enhetsintäkterna – alltså högre biljettpriser och sämre ruttutbud, sa flygreseanalytikern Hans Jörgen Elnäs till Dagens Nyheter häromdagen.

    På frågan hur mycket dyrare kan det bli svarade han:

    – Det är vanskligt att ge sig på en gissning. Vissa säger 50 procent, någon annan talar om en fördubbling. Jag tror man ska ha med sig att om flygbiljetterna blir för dyra vill färre flyga. Då stannar marknaden och det är ett ännu värre problem för flygbolagen än vad små marginaler är.

    Förvisso vore ju ett minskat semesterresande önskvärt med tanke på klimatet, så på ett sätt är ju flyganalytikerns spådom väldigt ljus. Men kommer vi verkligen att flyga så mycket mindre?

    ***

    Det låter ju alarmerande med högre biljettpriser.  Men i själva verket vore ju till och med en fördubbling av alla flygbiljettpriser bara en återgång hur det var före lågprisflygrevolutionen på nittiotalet. Och vi reste ju även då, förvisso inte lika flitigt som idag, men under de första åren med Vagabond från 1987 förekom aldrig någonsin upprörda konsumentkrönikor i denna tidning eller på dagstidningarnas ekonomi- och resesidor om hur dyrt det var att flyga. Aldrig!

    Att flyga kostade. Hade man inte råd tog man tåget eller bussen. Eller bokade en prispressad charterresa. Helst i sista minuten. På den tiden var nästan alltid chartern, det vill säga charterflyg med transferbuss och hotell, ett riktigt lågprisalternativ jämfört med att köpa en dyr reguljärflygbilejtt med SAS, Air France eller Lufthansa och boka hotellet på egen hand.

    Så för att påminna oss om att flygpriserna var historiskt låga innan det internationella flyget havererade i mars i år tänkte jag börja med att backa bandet till tidigt sextiotal. Då, för snart sextio år sedan, kostade en tur och retur-biljett med SAS Stockholm–Bangkok i ekonomiklass cirka 60 000 kr, om man räknar om priset till dagens penningvärde, enligt SCB:s historiska Konsumentprisindex (KPI).

    Vi gör ett jämfotahopp på tjugo år framåt i tiden till runt 1980. Då flög jag själv till Indien. Min biljett kostade 5 200 kr. Det var jättebilligt, eftersom jag valde sovjetiska Aeroflot som höll 30–40 procent lägre priser än de västerländska flygbolagen. Lite skruttigare plan, lång väntan i Moskva, trist smaklös rysk kalops till middag. Men man kom ju fram, vilket var huvudsaken.

    I början av åttiotalet fick Vagabonds krönikör betala drygt 13 000 kronor för den allra billigaste flygbiljetten som fanns att få tag på Stockholm–New Delhi tur och retur. Foto: Getty Images.

    Men vad är då 5 200 kr i dagens penningvärde? Jo, drygt 13 000 kronor. Och det kostar det ju inte att ta sig till Asien idag. I januari i år (2020) flög jag Stockholm–New Delhi tur och retur för 4 600 kr. Med andra ord: priset för biljetten har på fyrtio år minskat med 65 procent.

    Så tar vi ett sista hopp och landar 1990, alltså strax före avregleringen av flyget i Europa (och så småningom också i Asien och resten av världen). Då kostade en tur och retur-biljett från Sverige till valfri stad i Europa i regel runt 3 000 kr.  Idag vet vi att det med viss planering är lätt att hitta tur och retur-biljetter till en mängd europeiska destinationer för under 1 000 kr. Ska du till London – en extra konkurrensutsatt destination – hittar du med några veckors framförhållning lätt biljetter för under 300 kr.

    Visserligen är den sträckan extra billigt, eftersom konkurrensen varit mördande mellan SAS, British Airways, Norwegian och Ryanair. Det sistnämnda har ofta varit billigast med tur och retur-priser på typ 272 kronor. Men även de gamla traditionella bolagen har tvingats följa efter. Därför kunde jag i fjol flyga med SAS tur och retur till London för bara 700 kronor. Och vad den konkurrensen inneburit för flygbolagen vet vi. Den har lett till upprepade företagsekonomiska kriser. 

    Så du som gråter över att det kanske kommer att bli dyrare att flyga bör torka dina tårar och betänka att det ändå kommer att vara mycket billigare än vad det var för inte så många år sedan. 

    ***

    En annan analytiker, turism- och klimatforskaren Stefan Gössling, sa för övrigt i samma DN-artikel att han tror att medan reguljärflyget blir dyrare så kommer charresorna åter att bli lika billiga som för trettio år sedan. 

    – Destinationerna kommer att föra en kamp om att locka till sig de få turister som kan eller vill resa. Du kommer nästan kunna välja fritt fram mot sensommaren vart du vill resa utan att betala särskilt mycket, sa Stefan Gössling till Dagens Nyheter.

    Så även i det avseendet blir framtiden som dåtiden: dyrare reguljärflyg, billigare charterresor.

    Egentligen borde väl politiker världen runt sett till att de rekordlåga priserna försvann, som inte bara ökade flygandet exponentiellt och därmed skyndade på klimatuppvärmningen, utan också drabbade kabinpersonalen som fick allt sämre arbetsvillkor i desperata försöka att hänga med i prisracet mot botten.

    Nu blev det istället ett oförutsett virus som såg till att flygbiljetterna inte längre kommer att vara sjukt billiga, som Flygresor.se ifjol rubricerade en av sina reklamkampanjer.

    Lyssna på Vagabonds podd!

    Öluffa i Karibien, lifta i Europa, åk på Svemester, tågluffa med din hund, ta tåget till Rivieran … Lyssna på Vagabonds podd. Massor av avsnitt om allt mellan himmel och jord – bara det handlar om resor:

    Resor med Vagabond, podcast
  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!