Annons
Annons

Visit Sweden och Vagabond ska locka fler tyska turister till Sverige med exklusiv Readly-utgåva. Foto: Marcus Westberg (t.h.)

Restips

Vagabond och Visit Sweden ska locka tyska turister till Sverige

Två års coronabegränsat resande tycks inte ha påverkat tyskarnas förkärlek till Sverige. Nästan nio av tio tyska resenärer är intresserade av Sverige och Tyskland är alltjämt den snabbast växande marknaden för Sverige som resmål. Detta vill Visit Sweden ta fasta på och har därför tillsammans med Vagabond tagit fram den tyskspråkiga Readly-utgåvan ”Reisen in Schweden”.

Text: Redaktionen • 2022-04-15 Uppdaterad 2022-04-15

Med den digitala specialtidningen ”Reisen in Schweden” vill Visit Sweden få ännu fler tyska turister att välja Sverige som semesterresmål.

– Tyskland är en viktig marknad för Visit Sweden och i samarbetet med Vagabond vill vi med matnyttiga och engagerande reportage berätta om vad Sverige har att erbjuda och inspirera inför kommande Sverigesemester, säger Nils Persson, CMO på Visit Sweden.

Statistik från Visit Sweden visar att tyskarnas drömmar om Sverige innefattar såväl stad som landsbygd, samt att den främsta drivkraften till att vilja tillbringa semestern i Sverige är att uppleva naturen, koppla av och känna sig fri.

Allt detta återspeglas i ”Reisen in Schweden”, som är fullmatat med inspirerande reportage, artiklar och tips för en upplevelserik Sverige-semester. Innehållet är noggrant utvalt av Vagabond-redaktionen och specialpaketerat för tyska läsare och resenärer.

Den exklusiva Readly-utgåvan innefattar bland annat:

· Cykla längs Kattegattleden

· Safari i Sverige

· Guide till bilsemester i Sverige

· 50 tips till Stockholm

· Sveriges bästa glamping

· Gastroguide till Göteborg

· Malmös bästa krogar

· Vandra i fjällen – guide för nybörjaren

– Vi vet att det finns ett stort intresse för Sverige bland många tyskar och det känns fantastiskt kul att genomföra detta projekt tillsammans med Visit Sweden. Förhoppningsvis kan vi få fler att upptäcka Sverige som semesterdestination, säger Fredrik Brändström, chefredaktör på Vagabond.

En person som läser Vagabonds specialutgåva om Sverige på tyska i Readly.
Digital utgåva för tysktalande resenärer som drömmer om Sverige.

Specialutgåva på Readly

För Vagabond är det första gången någonsin som en specialutgåva av tidningen ges ut utanför Sverige, vilket skapat möjlighet att nå ut med varumärket på en ny, stor och spännande marknad via Readly. Samtidigt kan ”Reisen in Schweden” ses som ett resultat av Story House Egmonts satsning på att utveckla nya intäktsben, såsom digitalt innehåll och redaktionella uppdragspublikationer.

– Vi ser detta projekt både som ett sätt att vara mer snabbfotade i vår utgivning riktad mot nya digitala kanaler och som en del i vår ambition att göra fler läsarintressanta samarbetsprojekt, både kopplat till Vagabond och våra andra starka varumärken inom olika nischer och intresseområden, säger Nicolas Jändel, förlagsredaktör på Story House Egmont, Stockholm.

”Reisen in Schweden” kommer att finnas tillgängliga på Readly från den 12 april. Utgåvan kommer att marknadsföras mot den tyska målgruppen via digitala och sociala kanaler under våren.

– Lanseringen av Vagabond i Tyskland är ett bra exempel på hur vi kan förlänga livstiden för innehåll och rikta det till nya geografiska målgrupper. Då en stor del av våra läsare finns i Tyskland blir det även en möjlighet för ett svenskt magasin att nå en ny och stor marknad, säger Daniel Hamrin, nordisk innehållschef, Readly.


Text: Redaktionen • 2022-04-15
Restips

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top