Annons
Annons
Nyhet

Kanarieöarna gör comeback

Researrangörerna säljer resor till KanarieÙ�arna som smör i solsken. Vings kampanj för att putsa öarnas rykte kan ha påverkat även de övriga arrangörernas försäljning.

Text: Redaktionen • 2007-10-02 Uppdaterad 2007-10-02

Säsongen på Kanarieöarna har just sparkat igång. Semesteröarna, med Gran Canaria i spetsen, har länge varit ett populärt resmål, men den senaste tiden har försäljningen av resor hit ökat rejält.

Förra veckan sålde Ving 66 procent fler resor till Kanarieöarna än motsvarande vecka förra året. Beläggningen på Vings hotell för vintersäsongen är just nu 25 procent högre än beläggningen var vid samma tid förra året.

Hos Fritidsresor har antalet sålda resor till Kanarieöarna ökat med 25 procent jämfört med samma tid förra året. Till Gran Canaria är ökningen 36 procent.

Även Apollo har ökat sin försäljning till Kanarieöarna – med 23 procent fler sålda resor än vid samma tidpunkt förra året för vintersäsongen. De öar som ökat mest Ù?r Gran Canaria (+44 procent) och Lanzarote (+22 procent).

Lisa Lenneman, informatör på Ving, tror att ökningen till viss del kan bero på den stora kampanj som Ving just har haft om Kanarieöarna. Hon tror att den även kan ha spillt över på andra arrangörers försäljning.
– Detta är den kampanj som vi har fått bästa resultatet på någonsin, säger hon.

Syftet med kampanjen (som gått under namnet “Adjö grisfest”) har varit att bättra på öarnas image.
– Vi vill visa att det har hänt något de senaste åren. Många har en skamfilad bild av öarna, som inte längre stämmer.

Enligt Lisa Lenneman har nya målgrupper börjat hitta till Kanarieöarna. Man har byggt lyxigare hotell, och på öarna finns även mer pittoreska och genuina delar.

– Självfallet kan även andra faktorer än kampanjen påverka försäljningen, säger hon. Allt fler svenskar väljer att resa vid andra tidpunkter på året än sommaren är en sådan faktor. Gran Canaria har bra klimat under vintersäsongen, och ligger på behagligt avstånd från Sverige.

Alexandra Jerselius, informatör på Apollo, tror att ökningen i första hand beror på det ökande resandet i stort.
– Om försäljningsökningen beror på Vings kampanj är omöjligt att säga, menar hon.

Text: Barbro Janson


Text: Redaktionen • 2007-10-02
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top