Annons
Annons
VAGABONDS RESEBAROMETER 2013

VAGABONDS RESEBAROMETER 2013

Nyhet

Så reser svenskarna

Den svenska genomsnittsresenären är till hälften man, till hälften kvinna, åker mest till Spanien, reser med en partner och ett halvt barn, väljer flyget hellre än bilen och tåget, är borta i nio dagar, kommer från ett hushåll som tjänar 50 procent mer än Medelsvensson och gör av med 7 800 kr/person på sin semester.

Text: Per J Andersson • 2013-05-28 Uppdaterad 2013-05-28

2012 gjorde svenskarna nästan 13 miljoner semesterresor utomlands. Det är en ökning med 6 procent jämfört med 2011, då vi gjorde 12,1 miljoner resor. Räknar man med dagsresorna, alltså resorna utan övernattning till våra grannländer Danmark, Norge och Finland, blir det totalt 17,8 miljoner resor.

Sedan andra världskrigets slut har utlandsresandet ökat stadigt. Hacken på den uppåtgående kurvan har kommit i samband med ekonomiska kriser här hemma, som 2001 och 2009. Däremot kan man i statistiken inte se något negativt utslag i resandet efter klimatdebatten eller rapporterna om ekonomisk oro i Sydeuropa. Ytterst styrs reseströmmarna av vår egen ekonomi och utbudet av resor – ökar svenskarnas disponibla inkomst och startar det en ny direktflyglinje från Sverige till en destination i ett land, ger det snabbt positivt utslag i resandestatistiken.

 

Spanien är kung

Trots all hype kring långväga resmål är och förblir Spanien kungen bland destinationerna. Också 2002 var Spanien störst. Det året gjorde vi 1,2 miljoner resor dit. 2012 gjorde vi 1,9 miljoner Spanienresor – en ökning med 70 procent.

– Glöm snacket om att Solkusten, Mallorca och Kanarieöarna är ute – ser man till antalet resor dominerar Spanien lika mycket idag som för 10 år sedan, säger Per J Andersson, redaktör på Resemagasinet Vagabond.

Men Spanienresandet har förändrats. Till Mallorca och Kanarieöarna dominerar fortfarande chartern, men till spanska fastlandet flyger i dagsläget bara ett charterbolag. Istället reser vi oftare dit med reguljärflyg och bokar boende på egen hand på nätet. Till Costa del Sol, Costa Blanca och andra fastlandskuster reser vi ofta för att stanna länge i eget eller släkt/vänners hus, medan vi till storstäderna, framför allt Barcelona, reser över en weekend och bor på hotell.

Medelhavsländerna går starkt framåt, en trend som pågått i flera år. Krisande ekonomier i Grekland, Italien, Spanien och Portugal verkar inte skrämma bort någon. Demonstrationer, strejker och brist på kontanter i bankomaterna hindra inte svenskarna att boka sina semestrar i Medelhavsområdet, visar Vagabonds Resebarometer.

Egypten (nu på 16:e plats) är på väg tillbaka efter nedgången i samband med arabiska våren.

 

Thailand backar

Thailand backar rejält (–25 procent), har halkat ner från topp-tio-listan och ligger nu på tolfte plats. De senaste 20 åren har Thailand varit en framgångssaga när det gäller turism. 1992 gjorde svenskarna drygt 100 000 resor dit, medan det 2002 blev dubbelt så många resor. 2010 peakade svenskarnas Thailandsresande med 443 000 resor, men 2011 sjönk antalet resor till 430 000 för att 2012 dyka rejält och hamna på 323 000 resor.

– Ett skäl är troligtvis en mättnad. Många svenskar har rest till Thailand i flera år och är nu nyfikna på annat, t ex Karibien och USA som resebolagen satsat stort på senaste åren. Ett annat skäl är att Thailand börjar kännas för exploaterat och “vanligt”, samma öde som drabbade Mallorca på 1990-talet innan den spanska ön uppgraderade standarden i sitt utbud för att förändra sin image, säger Per J Andersson.

USA ökar också starkt (+18 procent). Populäraste destinationen för svenskar är New York följd av Florida. Intresset för USA har ökat i flera år och har på sistone ökat ytterligare på grund av nya flyglinjer, billigare flygpriser och kanske fram för allt en stark krona och därmed en billig dollar, vilket gjort USA till ett shoppingparadis för svenskar.

Störst ökning av alla länder på topp-femtio-listan står förvånansvärt nog Indien (26:e plats) för – dit gjorde vi dubbelt så många resor 2012 jämfört med 2011 (70 000 resor jämfört med 35 000).

– Bara en charterarrangör har resor till Indien, till Goa, de flesta reser istället antingen på egen hand eller i grupp på en arrangerad rundresa. En rundfrågning som Vagabond gjorde till arrangörer av rundresor bekräftar att intresset för Indien ökade stort 2012, medan intresset för t ex Kina avtog, säger Per J Andersson.

 

Resvana svenskar

Svenskarna blir mer och mer resvana. Att själv komponera sin resa är idag vanligare än att köpa en paketresa på en resebyrå. Svenskarna bokar på olika sajter på nätet och flyger därefter reguljärt, inte charter.

– Göra själv-trenden handlar om en kombination av å ena sidan internet som gör sökandet och bokande möjligt och enkelt och å andra sidan en stark ökning av billiga reguljära direktflyglinjer till en rad populära resmål, säger Per J Andersson.

Att de som reser bor i hushåll med 50 procent högre inkomst än genomsnittet är inte så konstigt.

– Även om det blivit billigare att resa kostar en sol-bad-vecka vid Medelhavet för en tvåbarnsfamilj minst 30 000 inklusive alla utgifter. Lever man på marginalerna, på sjukbidrag eller a-kassa får utlandssemestern förbli en dröm, säger Per J Andersson.

 

Mest omfattande undersökningen

Vagabonds Resebarometer är Sveriges mest omfattande resvaneundersökning. Andra undersökningar som görs bygger på frågor till en viss typ av resenärer. Vår statistik utgår från alla svenskars resande, oavsett hur de bokar (på egen hand eller på resebyrå) och hur reser (flyg, bil, tåg etc). Undersökningen omfattar charterresenärer, lågprisflygresenärer, familjer på bilsemester, tågluffare – kort sagt alla kategorier resenärer. Vagabonds Resebarometer bygger på 24 000 intervjuer som Rese- och Turistdatabasen (TDB) gör varje år – läs mer om undersökningen sist i rapporten.

 

Resebarometern i TV

Se Vagabonds redaktör Per J Andersson kommentera Resebarometern i SVT:s Gomorron Sverige.

Statistiken

Vart reser vi? Spanien i topp

Trender kommer och går, men solen i Spanien består. 2012 gjorde svenskarna nästan 1,9 miljoner resor till Spanien. Landet inte bara behåller sin topposition, landet ökar dessutom i popularitet: 16 procent fler resor gjorde vi dit 2012 jämfört med året före.

Land Antal resor 2012 Förändr jmf med 2011
1. Spanien 1,9 milj +16 %
2. Danmark 1,3 milj +14 %
3. Finland 1,1 milj -19 %
4. Tyskland 871 000 +9 %
5. Norge 786 000 -8 %
6. Storbritannien 767 000 +2 %
7. Italien 620 000 +13%
8. Turkiet 616 000 +14 %
9. Grekland 575 000 +8 %  
10. USA 547 000 +18 %  
11. Frankrike 541 000 + 10 %  
12. Thailand 323 000 -25 %  
13. Kroatien 223 000 +43 %
14. Österrike 184 000 -7 %
15. Polen 183 000 -6 %
16. Egypten 168 000 +30 %  
17. Cypern 137 000 +49 %  
18. Estland 124 000 -17 %
19. Tjeckien 123 000

+4%

20. Lettland 121 000 -19 %

 

Ökar mest på topp-20-listan

1. Cypern   +49 %  
2. Egypten +30 %
3. USA +18 %  
4. Spanien +16 %
5. Danmark +14 %  

 

Minskar mest på topp-20-listan

1. Thailand -25 %
2. Lettland -19 %
3. Finland -19 %
4. Estland -17 %
5. Norge -8 %

 

Hur reser vi? Vi flyger

En gång i tiden åkte de flesta tåg till utlandet. Därefter var det bilen som gällde. Idag flyger vi – och allt oftare med reguljärflyg och allt mer sällan med charterflyg.

Transportsätt Antal resor
Reguljärflyg 44 %
Charterflyg 22 %
Bil 19 %
Färja/kryssning 9 %
Buss 4 %
Tåg 2 %

 

Hur och vad bokar vi? På egen hand

Vi blir mer och mer individualistiska. Förr reste de flesta på paketresa där flyg, boende och reseledare ingick – och bokade resan på en resebyrå. Idag reser majoriteten på egen och bokar resans komponenter – transporten, transfern, hotellet, hyrbilen etc – på olika sajter på nätet och reser därefter på egen hand. Reseledare? Nej, tack!

Restyp och bokningsställe Andel
Egenkomponerad resa bokad hos hotell, flygbolag, rederi etc 47 %
Paketresa bokad hos resebyrå eller researrangör 26 %
Helt obokad resa 18 %
Egenkomponerad resa bokad hos resebyrå eller researrangör 6 %

 

Vem reser? Medelålders med hög inkomst

När vi reser utomlands på semester reser vi statistiskt sett i en grupp med 2,4 människor. Genomsnittsresenären är till hälften man, till hälften kvinna, är 40 år och ingår i ett hushåll som har en gemensam årsinkomst på 738 000 kr (jämfört med cirka 500 000 för ett svenskt genomsnittshushåll, enligt SCB). Och i genomsnitt har vi med oss ett halvt barn per resa. Sammansättningen på hushållen som utlandsresenärerna tillhör liknar i stort sett genomsnittet, med den skillnaden att de har en inkomst som är nästan 50 procent högre.

 

Hur bor vi på semestern? På hotell

Att bo på hotell är fortfarande vanligast, men för varje år som går blir hyrd semesterlägenhet eller hus/stuga allt vanligare. Att hyra privat hus/lägenhet på nätet blir allt vanligare tack vare nya framgångsrika internetbaserade förmedlare som Airbnb.

Logi Andel
Hotell 24 %
Med släkt och vänner 14 %
Eget eller lånat boende 12 %
Hyrd lägenhet eller hus 9 %

 

Varför reser vi? För att komma bort

Vi reser bort från något snarare än till något, visar Vagabonds Resebarometer. Fast det är en sanning med modifikation. Vi reser både ifrån något och till något. När vi frågade varför man reser fick man uppge maximalt sex olika skäl. I genomsnitt uppgav de svarande två skäl, till exempel komma bort och sol och bad. Mer “duktiga” skäl, som att uppleva historia och kultur kommer långt ner på listan.

Skäl Andel
Komma bort 38 %
Sol och bad 25 %
Lugn och ro 23 %
Nöje och underhållning 23 %
Känna gemenskap 18 %

 

Hur länge är vi borta? Nio dagar

Genomsnittsresan är längre än en vecka, men kortare än två. 9,33 dagar för att vara exakt. Resan blir längre för varje år som går. 2011 var genomsnittsresan bara 7,86 dagar. En förklaring till att resan blir något längre kan vara att kronan stärkts gentemot dollar, pundet, euron och flera andra valutor, att hotell och restauranger och shopping därmed blivit billigare – och att vi nu känner att vi har råd att vara borta nÙ?gra dagar längre.

 

Hur mycket pengar gör vi av med? Nästan 8 000 kr

7 829 kr. Så mycket gjorde genomsnittsresenären av med för egen del på semesterresan 2012. Det är en ökning av semesterutgifterna med knappt 6 procent jämfört med året före. I summan ingår såväl kostnaden för själva resan som mat- och fickpengar.

 

Mera om Vagabonds Resebarometer

Vagabonds Resebarometer är en årlig undersökning som genomförs för fjärde året i rad. Det är en totalundersökning av svenska folkets semesterresor utomlands och är den mest omfattande undersökningen i sitt slag. Vagabonds Resebarometer är gjord i samarbete med Rese och Turistdatabasen (TDB). Rese- och Turistdatabasen, TDB, startade 1989 av Sveriges Turistråd. Från 1999 ägs TDB av företaget Resurs för Turism.

 

För mer information och kommentarer, kontakta:

Per J Andersson, redaktör, Resemagasinet Vagabond, per@vagabond.se, 070-653 50 82. Hans Remvig, Resurs/TDB:s statistiker, hr@resursab.se, 070-542 35 60.

 


Text: Per J Andersson • 2013-05-28
NyhetGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top