Annons
Annons
Att själv få utforma och planera sin resa blir då extra viktigt, och efter resan vill man gärna kunna berätta om platser och upplevelser som ingen annan, eller väldigt få andra, upplevt. Foto: Thinkstock

Att själv få utforma och planera sin resa blir då extra viktigt, och efter resan vill man gärna kunna berätta om platser och upplevelser som ingen annan, eller väldigt få andra, upplevt. Foto: Thinkstock

Nyhet

Säg mig vart du reser så ska jag säga dig vem du är

Resor handlar allt oftare om vem du är och vem du vill signalera att du vill vara. Men ditt resande handlar också om storyn du berättar när du kommer hem.

Text: Per J Andersson • 2014-08-20 Uppdaterad 2021-06-23

Säg mig vart du reser så ska jag säga dig vem du är
I takt med att människor blir mer och mer resvana har resandet gått från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?” Foto: Thinkstock

Det påstår i alla fall charterbolaget Vings i sin andra semestertrendsspaning, som sammanfattar de semestertrender som reseföretaget tycker sig se just nu. Den första spaningen, som kom ut för ett år sedan, handlade om sju semestertrender. Den här gång är fokus valfrihet – och vad den kan komma att innebära för resebranschen och kunderna.

Människor ställs idag inför fler val än någonsin tidigare och resebranschen är inget undantag. Idag efterfrågar kunderna möjlighet att paketera sin egen semesterupplevelse, det som passar för just den här resan, heter det i rapporten. Resor är både status- och identitetsskapande. Valet av semesterresa visar vem jag är och vem jag signalerar att jag vill vara. Resmålet i sig är idag mindre viktigt än de unika upplevelser jag kan vara med om när jag väl är på plats, enligt Vings spaning.

– Det ligger en hel del status i att resa. Inte att resa i sig, utan snarare vad vi gör under resan.  Vi söker individuella upplevelser, oavsett om det handlar om att ligga i en solstol och läsa böcker, umgås med familj och vänner, träna eller få en unik upplevelse på den där restaurangen som ingen annan hittade till, säger Magnus Wikner på Thomas Cook Northern Europe, den europeiska resekoncern som äger Ving.

Att själv få utforma och planera sin resa blir då extra viktigt, och efter resan vill man gärna kunna berätta om platser och upplevelser som ingen annan, eller väldigt få andra, upplevt. Den upplevelsen kan lika gärna vara en triathlonträningsresa till Mallorca som en vandringsresa på inkaleden, menar resespanarna.

Självklart är alla konsumenter olika. John Magnus Roos, forskare vid Veryday och Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet, understryker att det är viktigt att inse att konsumenter är olika och att behovet av att uttrycka vem man är varierar hos olika konsumenter.

– En del bildar sig en uppfattning om sig själva och andra genom den mat som läggs i matkorgen, precis som genom de kläder de bär och hur de spenderar sin semester. Andra konsumenter köper samma sak varje dag, tycker inte mode är särskilt viktigt och åker gärna till samma ställe på sin semester, om och om igen, säger han, enligt ett pressmeddelande från Ving.

I takt med att människor blir mer och mer resvana har resandet börjat gå från “vart vill du resa?” till “vad vill du göra?”, som också är en av de sju semestertrenderna i första upplagan av Semesterrapporten. Man söker individuella upplevelser, oavsett om det handlar om att ligga i en solstol och läsa böcker, umgås med familj och vänner, träna eller få en unik upplevelse.

Resor är identitetsskapande konsumtion. Man kan också säga att det är status att kunna välja hur man bokar sin resa. När jag bokar min resa via webben säger det något om mig själv – att jag har koll, kunskap och driv. På så vis signalerar jag en mängd värden om mig själv. Jens Nordfält som är knuten till Center for Retailing vid Handelshögskolan och forskningsansvarig vid Hakon Swenson Stiftelsen, menar att konsumtion definitivt kan vara identitetsskapande, inte minst när det handlar om resor. Enligt honom kan man se val som ett sätt att spegla sin person och skapa en identitet av att “jag gör medvetna och fria val”.

Risken att välja “fel” ökar i samma takt. Mycket pekar på att vi både nu och framöver kommer att behöva hjälp att välja, antingen av en person eller genom en tydligare struktur och sortering av de olika valmöjligheter vi har att ta ställning till, enligt rapporten.


Text: Per J Andersson • 2014-08-20
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top