Annons
Annons
Travel News

Travel News

Nyhet

Flygets värstingar – här är senaste svarta listan

Vilka flygbolag är värst när det gäller strandsatta passagerare som vägras kompensation? Tidningen Råd och Röns svarta lista har svaret.

Text: Travel News • 2014-09-02 Uppdaterad 2014-09-02

Konsumenttidningen Råd och Rön presenterar varje halvår sin “svarta lista” över bolag som struntar i Allmänna reklamationsnämdens, ARN:s, beslut om ersättning till missnöjda kunder. Tio flygbolag har trots ARN och är därmed med på den föga eftertraktade listan för första halvåret 2014.

Flest ärenden bland svarta listans flygbolag har Thomas Cook Airlines, med tolv fall av försenade eller inställda flyg där drabbade resenärer nekades ersättning. ARNS:s rekommenderade ersättningsnivå i de aktuella fallen ligger på mellan 7 000 och 44 000 kronor. Under de senaste två åren har Thomas Cook Airlines vägrat att följa ARN:s rekommendationer i 28 fall, skriver Råd och Rön.

Air China finns också med på listan. Flygbolaget vägrar betala ARN:s rekommenderade ersättning på 27 800 kronor plus ränta till fyra passagerare som nekades ombordstigning i Singapore med motiveringen att de saknade visum, trots att Singapores myndigheter tidigare informerat personerna att visum ej behövdes.

Ett annat flygbolag på listan är Ryanair. Det irländska flygbolaget vägrade kompensera åtta personer som i fjol själva fick ordna hemresan från Kroatien när Ryanairs eget flyg ställdes in. ARN rekommenderar flygbolaget att betala 3 700 kronor per person i förseningsersättning, plus 30 000 sammanlagt för de extra biljetterna, skriver Råd och Rön. Men det har alltså Ryanair inte gått med på.

Andra flyg på listan är ungerska Wizz Air, Turkish Airlines, danska Primera Air och British Airways, tyska Lufthansa samt portugisiska TAP respektive White Airlines.

Missnöjd med resan? Så gör du!

På Konsumentverket.se finns en guide till hur du ska göra om du är missnöjd med din resa. Här är några enkla tumregler!

1. Klaga hos företaget – direkt. Är du missnöjd med en vara eller tjänst ska du alltid först och främst klaga hos företaget som sålt den till dig. Har till exempel din väska förstörts under flygresan så klaga direkt på flygplatsen, i flygbolagets disk om sådan finns. Är flyg­planet försenat, be gärna om intyg på förseningen direkt
på plats. Är du missnöjd med hotellrummet bör du påpeka detta direkt så att hotellet har en chans att ge dig ett nytt rum.

2. Rådfråga din konsumentvägledare. Om företaget inte godtar dina klagomål vänder du dig till den kommunala konsumentvägledningen för personlig rådgivning.

3. Anmäl till ARN. Om pro­blemet fortfarande inte löser sig kan du som konsument göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men tänk på att de inte prövar ärenden mot företag som inte har tillräcklig anknytning till Sverige. Har du rest inom EU kan du vända dig till Konsument Europa:
konsumenteuropa.se.

Läs också

2014 års svarta lista på Råd och Röns sajt.
Råd och Röns och Vagabonds svarta lista 2013.


Text: Travel News • 2014-09-02
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top