Helle Kikerpuu
Ett riktigt hundgöra
Flygbolaget KLM har en detektiv som hittar ägaren till glömda föremål, beaglen Sherlock. Dubbelt lyckorus lovas när föremål återfås ihop med en söt jycke.
Holländska KLM har lanserat en ny service för hittegodsavdelningen där föremål snabbt och smidigt ska kunna återges till ägaren. Med ett vaksamt öga, sociala medier och det hemliga vapnet Sherlock återges nu 80 % av förlorade ägodelar, enligt KLM.
Hunden Sherlock är stjärnan i projektet på Amsterdam Airport Schiphol. Tränaren Dirk van Driel berättar att Sherlock tränas i styrka, tålamod och självklart socialisering och att människor ofta blir häpna när de möts av Sherlock och sin borttappade mobil, nalle eller hörlurar.
Med detta nya sätt att återfå förlorade ägodelar är det kanske lätt hänt att man “råkar” glömma fler saker på flygplatsen.
Du som läste det här kanske också är intresserad av:
Bästa resetipsen – 35 tips som gör resan skönare
Sätt guldkant på resan – Tio tips som förgyller färden
Ohyfsade passagerare hängs ut på nätet
Text: Helle Kikerpuu • 2014-09-24
Nyhet