Annons
Annons
Paret Jenkinson fick "böta" efter en recension på Tripadvisor. Foto: Thinkstock.

Paret Jenkinson fick "böta" efter en recension på Tripadvisor. Foto: Thinkstock.

Nyhet

Fick betala 100 pund efter dålig hotellrecension

Ett hotell i den lilla staden Blackpool på den engelska västkusten debiterade gästerna 100 pund extra efter att de kallat hotellet för ”ett smutsigt stinkande ruckel på jämförelsesajten Tripadvisor. Nu har hotellet däremot backat efter en mediestorm i brittiska tidningar.

Text: Johanna Jackson • 2014-11-20 Uppdaterad 2014-11-20

Det brittiska paret Tony och Jan Jenkinson var inte nöjda med sitt rum på budgethotellet Broadway Hotel i Blackpool och delade med sig av detta på Tripadvisor. Bland annat menade de att det inte fanns något varmt vatten, att hotellet var allmänt smutsigt, tapeterna sönder och mattorna fläckiga.

– Det här stället borde stängas, jag vet inte om det någonsin har inspekteras, men om så är fallet, så förstår jag inte hur det kunnat klara kontrollerna, säger Tony Jenkinson i en intervju med tidningen Dailymail.

Recensionen ogillades av hotellet, som vid den tiden hade en policy som sa att hotellet kunde kräva en avgift på 100 pund (motsvarande cirka 1 200 kronor) för varje negativ recension som skrevs. Men efter att parets historia i veckan har uppmärksammats av brittiska tidningar har hotellet valt att backa – paret får tillbaka sina 100 pund och policyn tas bort. De 36 pund de betalade för hotellvistelsen får de dock inte tillbaka.

Att hotell försöker tysta sina gäster är ingen unik företeelse. Senast i somras skrev Vagabond om att hotellet Union Street Guest House i New York försökte kräva sina gäster på en straffavgift av 500 dollar (cirka 3 700 kronor) efter att de lämnat en dålig recension.  Detta ledde till mängder av negativa och sarkastiska recensioner om hotellet samt flera nyhetsartiklar och även detta hotell tog snabbt bort sin policy.

Ett annat fall som har uppmärksammats av DN:s nätupplaga med hänvisning till The Guardian, rör ett kanadensiskt hotell som stämde sina gäster på en summa motsvarande dryga 700 000 kronor efter att de klagat på vägglöss i sin recension.

I ytterligare ett annat exempel så var det i själva verket hotellet som stod för recensionerna. I maj förra året skrev bland annat Svd om hur en kommunikationschef på hotellföretaget Accor avslöjades med att skriva positiva recensioner på Tripadvisor om företagets egna hotell samtidigt som han dissade sina konkurrenter.

Gjorde paret rätt i sin bedömning om hotellet? Kolla in bilderna som sägs föreställa hotellet och som tidningen Dailymail har publicerat. 


Text: Johanna Jackson • 2014-11-20
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top