Annons
Annons
Jonas Lichters familj och vänner blev lurade på både semesterbostad och pengar.

Jonas Lichters familj och vänner blev lurade på både semesterbostad och pengar.

Nyhet

Svensk familj lurad på semesterbostad

För två svenska småbarnsfamiljer hände det som inte får hända. Väl framme på Gran Canaria kom det fram att de blivit lurade på både semesterbostad och hälften av hyran.

Text: • 2014-12-19 Uppdaterad 2014-12-19

Det skulle bli en vilsam semester på Gran Canaria för Jonas Lichters familj och deras vänner som hyrt en semesterbostad via danska SunnyRenatls. Innan de vågade boka bostad hade de haft pålitlig kontakt med ägaren och de hade både fått kontrakt och ägarens pass, de hade pratat i telefon och smsat varandra. Allt kändes tryggt och familjerna betalade hälften av hyran innan avresan. Kontakten med ägaren fortsatte vara bra fram tills dess att familjerna kom fram. Då svarade ägaren varken i telefon eller på mejl.

– Dagen innan avresan hörde ägaren av sig till mig och undrade snällt om vi ville ha mat och dryck lämnat till oss. Det var inte förrän min sambo ringde och sa att ingen var hemma i huset som vi började förstå vad som hänt. Det jag inte fattar är hur man kan göra så här när man vet att vi har två små barn med oss. Vi betalade halva hyran för en månad sedan, men ägaren fortsatte lura oss trots att han fått pengarna, säger Jonas Lichter.

Jonas, som var hemma i Sverige när det hände, kontaktade sajten SunnyRentals.com, men har varken fått hjälp med ny bostad eller ersättning för det som inträffat. Till Aftonbladet sa en talesperson från SunnyRentals att det måste ha varit en professionell identitetstjuv och att det varit svårt att spåra personen.

SunnyRentals svar var ett hån, enligt Jonas. Efter att han kontaktat företaget fick han ett allmängiltigt mejl tillbaka där det stod att de just nu undersöker en uthyrare på deras sajt och att lägenheten blivit borttagen. De rekommenderade att undvika uthyraren och inte betala pengar till personen i fråga. När Jonas svarade att det gällde en betald bokning med ägaren och att de behövde hjälp erbjöds familjerna endast ett framtida semesterboende till rabatterat pris.

– De hjälpte inte oss med någonting. Vi hittade boende via vänner på Facebook, men jag tänker absolut gå vidare med det här ärendet, säger Jonas som snart åker ner för att träffa familjen på plats.

SunnyRentals.com har inte svarat på Vagabonds frågor gällande Lichters ärende, men i deras allmänna användarvillkor står det att SunnyRentals inte tar ansvar för någon part i överenskommelsen mellan uthyrare och den som hyr bostaden. Det finns flera regler som skyddar ens konsumenträttigheter när man hyr bostad i utlandet, men bara när man hyr av ett svenskt företag. På konsumentverkets hemsida kan man läsa mer om vilka rättigheter som gäller.


Text: • 2014-12-19
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top