Annons
Annons
Hallå Konsument heter Konsumentverkets nya tjänst för vilsna flygpassagerare och andra resenärer som undrar vad det är som egentligen gäller om planet blir försenat och väskan gått upp i rök. Foto: Thinkstock

Hallå Konsument heter Konsumentverkets nya tjänst för vilsna flygpassagerare och andra resenärer som undrar vad det är som egentligen gäller om planet blir försenat och väskan gått upp i rök. Foto: Thinkstock

Nyhet

Gratis konsumentråd för resenärer

Gäller ångerveckan om jag bokar resa på nätet? Och har jag rätt till ersättning om mitt bagage försvinner? Idag öppnar Konsumentverket en ny tjänst där vilsna och frågvisa resenärer kan få råd.

Text: Per J Andersson • 2015-03-31 Uppdaterad 2021-06-23

Gratis konsumentråd för resenärer
Från och med idag finns gratis resekonsumentvägledning för alla i Sverige, oavsett var vi bor. Foto: Thinkstock

Hallå konsument, som tjänsten döpts till, är till för alla konsumenter i Sverige, Men på sajten finns en avdelning som heter reseguiden som berättar om alla rättigheter en konsument har före, under och efter sin resa. Där finns också viktig information om hur man bäst klagar på sin resa.

Du kan kontakta Hallå konsument antingen genom att besöka webbplatsen eller genom att ta ringa, skriva brev, mejla eller fråga på deras Facebooksida.

Konsumentvägledning för resenärer finns sedan tidigare på lokal nivå. Flera kommuner har i många år hjälpt konsumenter som varit i behov av råd och stöd. “Men konsumentvägledningen har inte varit tillgänglig för alla. Mer än en halv miljon svenskar saknar till exempel vägledning i sin hemkommun. Och varannan svensk känner över huvud taget inte till att det finns konsumentvägledning i kommunern”, skriver Konsumentverket i sin programförklaring för Hallå Konsument.

– Vi knyter ihop den oberoende vägledning som finns. Det gör att den som kontaktar Hallå konsument alltid hittar rätt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör pÙ? Konsumentverket.

Konsumenter kan även i fortsättningen välja att kontakta sin kommun eller en konsumentbyrå. Ibland behöver man till exempel sitta ner och prata med en vägledare och gå igenom ett ärende. Då är det till konsumentvägledningen i kommunen man ska vända sig.

Fakta om Hallå konsument

  • Tjänsten består av webbplatsen hallakonsument.se och vägledare som svarar på frågor via telefon, e-post, brev, chatt och Facebook. Alla sitter i Konsumentverkets lokaler i Karlstad.
  • Konsumentverket samordnar tjänsten i samarbete med tolv andra myndigheter, kommunernas konsumentverksamhet och de fyra konsumentbyråerna.
  • Vägledningen är öppen vardagar kl. 9-17.

Lurad, förargad eller vilsen?

Kontakta Hallå Konsuments webbtjänst för resenärer eller ring 0771–52 55 25.


Text: Per J Andersson • 2015-03-31
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top