Annons
Annons
Fortfarande i farstun. Tyra, Ellie, Charlotta och Vidar. Foto: privat.

Fortfarande i farstun. Tyra, Ellie, Charlotta och Vidar. Foto: privat.

Nyhet

Charlottas flyg blev försenat – igen

I februari fick Charlotta Holmquist ersättning för ett försenat flyg med Norwegian efter en utdragen rättsprocess där flygbolaget valde att dra sig ur. Drygt två månader senare drabbas hon igen – idag skulle Charlotta och hennes familj flugit med Norwegian till Los Angeles men flyget är minst 6,5 timmar försenat. ”Det känns ju ironiskt ” säger hon.

Text: Johanna Jackson • 2015-04-30 Uppdaterad 2015-04-30

Flyget med Arlanda skulle gått 10.00 idag, torsdag men igår fick Charlotta ett sms från flygbolaget där det stod att avgångstiden hade flyttats fram till 16.30 på grund av ett sent inkommande tidigare flyg.

– Nu hoppas vi att planet inte kommer bli mer försenat som var fallet förra gången då planet avgick 12 senare. Vi hade sett fram emot att ha en hel dag i Los Angeles men nu blir det bara att gå och lägga oss när vi kommer fram, säger hon.

Rättegångsprocessen som Norwegian valde att dra sig ur i februari fick mycket uppmärksamhet i svenska medier. Fallet gällde en försening från februari 2014 när Charlotta och hennes familj skulle resa till Bangkok.

När hon försökte få kompensation för förseningen erbjöds hon 2 000 kronor för hela familjen. Hon tackade nej och anlitade konsumenträttsföretaget TRS Travelright för att ställa Norwegian inför rätta och få ut kompensationen de hade rätt till enligt EU-förordningen 261/2004. Först sköts processen upp på begäran av Norwegian men i februari i år valde flygbolaget att betala familjen 22 000 kronor till familjen i kompensation.

Trots den nya förseningen ångrar hon inte hon valde att flyga med Norwegian igen.

– Nej jag tycker att man ska få både en andra och en tredje chans men jag utgår från att kompensationen kommer att gå betydligt smidigare till den här gången och att det inte blir lika mycket krångel, säger hon.

Charlotte Holmbergh Jacobsson är informationschef på Norwegian. Enligt henne är det för tidigt för att säga om de drabbade passagerna kommer bli kompenserade eller inte.

– Men är det så att de har rätt till kompensation kommer de naturligtvis att få det. 

Läs även:


Text: Johanna Jackson • 2015-04-30
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top