Annons
Annons
Finnair rankas som renast i luften enligt en ny undersökning. Foto: Bigstock.

Finnair rankas som renast i luften enligt en ny undersökning. Foto: Bigstock.

Nyhet

Här är flygbolagen som släpper ut mest – och minst – växthusgaser

En sjuårig studie utförd av Warwick Business School har undersökt 20 stora flygbolag för att ta reda på vilka flygbolag som åstadkommer mest skada på vår planet – och vilka som är mest miljövänliga. Här är resultatet.

Text: Johanna Jackson • 2016-05-06 Uppdaterad 2021-06-23

Trots att flygtrafiken står för en väldigt liten del av det globala utsläppet av växthusgaser (cirka 2 procent) så flyger vi allt mer och utsläppen av koldioxid från flygtrafik ökar således. Med tanke på att flygtrafiken förväntas dubbleras vid 2030 är minskandet av utsläpp en angelägen fråga. 

Men vilket flygbolag släpper ut mest? Det ville en grupp forskare från Warwick Business School i England ta reda på.

Det fanns dock ett problem – flygbolag måste inte nödvändigtvis delge hur mycket växthusgaser de släpper ut, så av över 200 internationella flygbolag kunde högskolan bara ta del av uppgifter från 20 stora flygbolag. 

De smutsigaste flygbolagen bland de flygbolag som undersöktes är samtliga baserade i USA. American Airlines som slogs ihop med US Airways 2013 står som ohotad etta bland de flygbolag som släpper ut mest. Tätt därefter hamnar Delta Airlines och United. 

På topp i listan över de flygbolag som i stället rankas som renast hamnar finska Finnair. Viktiga faktorer som påverkar utsläppen är hur nya flygplanen är. Storleken på planen spelar mindre roll, enligt studien. Även TAP Portugal, Virgin Australia och SAS hamnar på den nedre delen av skalan av miljoner ton utsläpp per flygbolag och år.

Här är flygbolagen som släpper ut mest – och minst – växthusgaser
Förra året ökade den globala flygtrafiken med 6.8 procent jämfört med året innan, enligt siffror från IOAC. Foto: Istock.

– Finnair har bÙ?st resultat beroende på åldern och typen av deras plan, de linjer som de flyger och det totala antalet anslutningar som de erbjuder. Plus att de antagligen är bland de mest avancerade när det kommer till att redovisa och hantera sina utsläpp över tid, säger Frederik Dahlmann vid Warwick Business School.

Studien baserades på utsläppen från både förbränningen av flygbränsle och av indirekt utsläpp från underhåll och diverse markarbeten mellan 2007 och 2014. Det forskarna kom fram till var att koldioxidutsläppen från flygtrafiken antingen har ökat eller förblivit oförändrade, skriver CN Traveler.

En lite ljusare aspekt är dock att FN:s Internationella civila luftfartsorganisationen (IOAC), som har presenterat liknande resultat, har som målsättning att utsläppen från all flygtrafik ska ha halverats vid 2050 räknat på utslÙ�ppsnivåerna från 2005.

Gilla Vagabond på Facebook för fler nyheter om resor och resmål i ditt flöde!

Så dålig är din Thailandsresa för miljön

Quiz: Sant eller falskt? Går du på de här galna påståendena om flygresor?

Hemligheterna flygbolagen inte berättar – men som du garanterat vill veta

Därför hånas Beijings nya flygplatsterminal

Bildextra: Är det här Europas lyxigaste flygplan?


Text: Johanna Jackson • 2016-05-06
NyhetFlyg

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top