• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Flygbolagen börjar ta betalt – för resenärernas klagomål

    Vill du klaga på dålig service eller borttappat bagage? Reser du med ett brittiskt flygbolag i framtiden kan det komma att kosta dig.

    Flygbolagen börjar ta betalt – för resenärernas klagomål
    Foto: Istock.

    Åtminstone fyra brittiska flygbolag, Easyjet, Thomsom, som ägs av koncernen TUI, British Airways och Thomas Cook kommer att införa avgifter på upp till 300 kronor för att framföra klagomål, rapporterar flera svenska tidningar. Skandalöst, eller hur?

    Allt är dock inte så bedrövligt som det kanske låter. 

    Om en tvist uppstår där en resenär har ett anspråk på ersättning som flygbolaget inte håller med om, kan resenären välja att driva frågan vidare, och det är då avgiften kommer in i bilden. Det kan handla om till exempel försenade eller inställda flyg och bortslarvade bagage.

    Kostnaden för att skicka in ett sådant klagomål kommer att vara 25 pund, motsvarande cirka 280 kronor, skriver The Guardian. Man måste dock bara betala om ärendet inte är framgångsrikt. 

    Orsaken till de nya förändringarna är att den brittiska luftfartsmyndigheten CAA slutat att avgöra i tvister mellan resenärer och flygbolag.

    Istället behöver flygbolagen i fortsättningen att använda sig av konsultföretag som löser tvisterna. En del av dessa "medlingsföretag" tar ut avgifter, men inte alla. Ryanair använder sig till exempel av ett företag som inte tar ut avgifter.

    Den största positiva skillnaden från en resenärs perspektiv är att medlingsföretagens avgörande blir juridiskt bindande, till skillnad från tidigare då CAA:s förslag till kompensation bara var rekommendationer.

    I Sverige kan man jämföra detta vid Allmänna reklamationsnämnden som kan rekommendera – men inte tvinga – ett reseföretag att kompensera kunder vid tvister.

  • Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!