• Få vagabond.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Resenärer dumpades på bosniska gränsen efter mardrömsresa med Wizz Air

    Flygplanet skulle resa från Skavsta till Tuzla i Bosnien sent på kvällen men blev försenat och omdirigerades till Budapest. Därefter sattes passagerarna i bussar som tog dem till den bosniska gränsen. Där tog det stopp.
    – Jag skulle inte ens önskat det här åt min värsta fiende, säger Mirza Kusljugić, 23, som var med på flyget.

    Resenärer dumpades på bosniska gränsen efter mardrömsresa med Wizz Air

    Mirza Kusljugić från Motala skulle resa tillsammans med sin pappa och syster för att hälsa på några släktingar i Bosnien. Deras flight skulle avgå från Skavsta klockan 20.55 på kvällen den 19 oktober men blev försenat. När klockan var 22.30 lyfte planet från Skavsta, skriver Sörmlandsnytt som var först med att rapportera om händelsen. 

    – Redan då började jag ana oro. Flygplatsen i Tuzla stänger vid midnatt och eftersom flygtiden tid är cirka 2,5 timmar så undrade jag hur vi skulle hinna fram, säger Mirza Kusljugić till Vagabond. 

    När planet hade varit i luften i drygt 1,5 timmar började det gå ned för att landa.

    – 5–10 minuter innan vi var nere på marken fick vi höra att vi skulle landa i Budapest på grund av att det var för dåligt väder i Bosnien. Efter att ha väntat över en timme på flygplatsen utan information fick vi höra att vi skulle få resa vidare med buss.

    Då började en mardrömsfärd. Resan med buss skulle ta cirka fyra timmar men Mirza uppskattar att den i själva verket tog uppemot sju timmar.

    – Busschauffören kunde varken engelska eller vägen. Han körde fel flera gånger och vi kunde se i backspegeln hur han nickade till och nästan somnade flera gånger under resan.

    Mirza Kusljugić var en av passagerarna på mardrömsresan. Foto: Privat.

    När bussen anlände till den bosniska gränsen runt åttatiden den följande morgonen tog det tvärstopp. Mirza och hans medpassagerare fick gå av bussen som vände tillbaka mot Ungern.

    – Där satt vi sedan på gränsen och väntade på att andra bussar som gränspolisen ringt dit skulle anlända. Då hade många av oss varken ätit eller sovit på nästan ett dygn.

    Passagerna fick höra att bussen som kommit dit skulle ta dem den resterande vägen till Tuzla. De fick höra att resan skulle ta drygt två timmar och kosta 12 bosniska mark per person, cirka 60 kronor. Men när de klev på bussen ville chauffören plötsligt ha 50 mark per person.

    – Det är 250 kronor per person, vilket kan vara överkomligt så klart men om man är en familj på fyra så blir ju det 1.000 spänn, tänk om man inte hade råd? Eller om man inte hade haft en mobil så att man kunde kontakta någon, då skulle man ju blivit strandsatt där, säger Mirza Kusljugić. 

    Förargade över att inte få korrekt information och trötta efter nattens kaos valde samtliga passagerarna att inte resa med bussen och att ta sig därifrån på annan väg. För Mirza och hans familj löste det sig genom att en släkting kom och hämtade upp dem på gränsen. 

    Enligt Mirza är upplevelsen med Wizz Air den värsta han har varit med om.

    – Vi fick ingen som helst information. De har inte hört av sig, inte mailat, inte sms:at. Vi har inte ens fått någon ursäkt.

    – Skulle vi vetat att planet skulle flyga till Budapest från början skulle vi aldrig ha klivit på, säger han.

    Wizz Air är inte direkt kända för att ha en bra kundservice. Bland annat toppar lågprisbolaget Svarta listan över resebranschens värstingar som Vagabond utför varje år i samband med Råd & Rön. Där listas de reseföretag som inte kompenserar sina kunder trots att Allmäna reklamationsnämnden råder dem att göra det. Under 2015 vägrade Wizz Air att kompensera sina kunder i totalt 31 ärenden som berörde sammanlagt 53 resenärer. 

    I ett mail till Vagabond bekräftar Wizz Air händelsen och ber om ursäkt till alla berörda passagerare. Man säger att flygpersonalen inte visste om att det inte skulle vara möjligt att landa på flygplatsen i Tuzla förrän några minuter innan avgång, och att man beslöt sig för att lägga om rutten till Budapest för att undvika att planet ställdes in.

    "Wizz Air anser att vi bör transportera passagerare där de behöver vara, även om det skulle vara enklare för flygbolaget att ställa in – vilket återspeglas i det faktum att vi fullföljer 99,9% av våra planerade flygningar", skriver Gábor Vásárhelyi, kommunikationschef på Wizz Air.

    Enligt Gabor Vásárhelyi hade bussen, en av totalt tre från samma flight, alla korrekta dokument som behövdes för att komma in genom gränsen. En av bussarna släpptes igenom, men för två av dem tog det alltså stopp. Enligt Gábor Vásárhelyi kommer Wizz Air nu att undersöka varför bussarna inte släpptes in. 

    På frågan om passagerarna kommer att bli kompenserade i enlighet med EU-förordningen 261/2004 som reglerar rätten till kompensation vid försenade flyg blir svaret:

    "Ja. Wizz Air följer alltid EU-förordningen." 

    Dock lämnar förordningen utrymme för tolkning och den gäller inte vid extraordinära omständigheter. Därför har många flygbolag haft som vana att skylla på just extraordinära omständigheter för att slippa betala, så även Wizz Air. För Mirza och hans familj återstår det att se om de får någon ersättning från flygbolaget. 

    – Det hoppas jag att vi får. Det är inte mer än rätt.