Nu kan flygplan tanka miljövänligt på Arlanda

Den 3 januari premiärtankades SAS flygplan med biobränsle på Arlanda. Flighten gick till Köpenhamn med en av flygbolagets nya miljövänliga Airbus A320neo.

Nu kan flygplan tanka miljövänligt på Arlanda
Den nya flygplansmodellen Airbus A320neo är 15 procent mer bränsleeffektiv jämfört med dagens A320.

Återanvänd frityrolja från livsmedelsindustrin i USA omvandlat till jetbränsle. Det var vad som användes för att driva SAS-planet som lyfte från Arlanda under tisdagen. Flygningen gjordes dock inte enbart på biobränsle, utan med utblandat jetbränsle där det hållbara bränslet stod för cirka 10 procent. 

–  Idag är det endast en bråkdel av bränslet som utgörs av biobränsle, då det fortfarande är för dyrt och för att det finns för liten tillgång av det, men som i ett led i SAS mål att halvera utsläppen vid 2050 hoppas vi påskynda kommersialiseringen av hållbart bränsle genom att öka efterfrågan av det, säger Fredrik Henriksson, presschef för SAS i Sverige, till Vagabond. 

Premiär för tankning med biobränsle på Arlanda. Foto: SAS

Satsningen är en viktig del av flygindustrins arbete för att öka användningen av biobränsle och på så sätt reducera flygets klimatpåverkan. Flygbolag har tidigare kunnat fylla sina plan med biobränsle på Oslos Gardemoen-flygplats, på Karlstad Airport och på den internationella flygplatsen i Los Angeles. Men efter att Swedavia har handlat in 450 ton med biobränsle finns den möjligheten nu alltså även på Arlanda, enligt Flygtorget.

Biobränslet har Swedavia köpt in med hjälp av svenska Fly Green Fund, en ekonomisk förening som bland annat köper in biobränsle och har som mål att göra Norden till en världsledande bioflygsregion.

En del i visionen är att man bland annat erbjuder företag och privatpersoner möjligheten att frivilligt stötta utvecklingen av biobränsle med ekonomiska bidrag när de flyger. De går att betala in hur stora summor man vill, men Fly Green Fund uppskattar att en flygtimme på biobränsle kostar cirka 400 kronor.  

Biobränsle produceras i dagsläget endast i små mängder och är dyrare än fossilt bränsle, men förhoppningen är att ökad efterfrågan, och på så sätt, en större produktion, ska sänka priserna. 

Relaterade artiklar