Flygresor i topp bland klagomål 2017

Försenade eller inställda flyg var det som vi svenskar klagade på mest under förra året. Det visar färsk statistik från Konsument Europa.

 

Flygresor i topp bland klagomål 2017
Foto: Istock.

30 procent eller nästan var tredje ärende som hamnade hos den EU-finansierade konsumentrådsupplysningen Konsument Europa förra året berörde just flygresor. Allt fler svenskar har också sökt efter information på internet om frågor som rör problem med strulande flyg.

–  De vanligaste frågorna rör rätten till schablonersättning vid försenade eller inställda flyg samt abonnemangsfällor som gäller olika bantningsprodukter eller krämer, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa, i ett pressmeddelande.

Anledningen till att klagomål om flyg toppade Konsument Europas klagomålslista tros bero på två saker, enligt Jolanda Girzl. Vi har bättre koll på våra rättigheter, och vi reser mera.

– En stor orsak är att flygresorna ökar, vi svenskar är ett resande folk och det tror jag spelar roll, säger hon till Aftonbladet.

Har du koll på dina rättigheter? Läs våra guider om vad som gäller vid strul på resan: