Annons
Annons
Illustration: Kristian Ingers

Illustration: Kristian Ingers

Nyhet

Svarta listan 2018: Flygbolagen som strular värst

Här är resebolagen som vägrar kompensera resenärerna för förseningar och annat strul. Men för första gången på flera år hittar vi inte lågprisflygbolagen på den föga smickrande förstaplatsen, utan ett danskt charterflygbolag.

Text: Per J Andersson • 2018-09-24 Uppdaterad 2021-06-23

I årets upplaga av Vagabonds svarta lista, som görs i samarbete med konsumenttidningen Råd & Rön, hittar vi 16 flygbolag, 3 resebyråer, 1 bussbolag och 1 sportlägerarrangör, 1 semesterhusuthyrare och 1 hotell. Det är med andra ord flygbolagen som sticker ut när det gäller att ställa till problem för resenärerna och vägra kompensera dem som plåster på såren.

Före millennieskiftet var det annorlunda. Då köpte många av oss flygbiljetter över disk eller på telefon från en fysisk resebutik. På 1990-talet blev det ofta strul med flera av de små resebyråerna som saluförde billiga biljetter. Vagabond skrev om resebyråerna som tog emot handpenning, men aldrig bokade några biljetter och på så sätt blåste sina kunder på stålarna.

1992 års upplaga av svarta listan bestod av 11 reseföretag som vägrade följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) råd att ersätta sina kunder. Majoriteten av de svartlistade reseföretagen var resebyråer. 

Nätresebyråerna, efterföljarna till hål-i-väggen-resebyråerna på bakgatorna, verkar däremot sköta sig bättre än sina föregångare på 1990-talet. Nu är det istället flygbolagen som resenärerna oftast hamnar i tvist med. 

Lågprisbolagen inte längre värst

2014 var Ryanair värst av de värsta. Året därpå toppades svarta listan av Norwegian, som vägrade ersätta sina kunder på grund av förseningar med det då nyinsatta flygplanet Boeing 787 Dreamliner som drabbades av många barnsjukdomar och dessutom utnyttjades hårt i alltför tajta flygscheman. Norwegian kunde inte neka till de stora förseningarna, men ansåg att det inte var de själva, utan flygplanstillverkaren Boeing som var ansvarig för de förseningar som handlade om tekniska fel, vilket var en ståndpunkt som Allmänna reklamationsnämnden underkände. 

Senaste två åren har resebranschens värstinglista toppats av ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air som flyger från Stockholm Skavsta, Malmö, Göteborg och Växjö till flera destinationer i Central- och Östeuropa. Även på årets lista utmärker de sig med åtta fall och krav på sammanlagt 40 258 kronor där de trotsar ARN. Det gör att de i år hamnar på en andraplats på svarta listan.

Årets värsting

I år är det istället charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor (Sveriges fjärde största charterarrangör), som hamnar först på den föga smickrande listan och blir innehavare av titeln “värst bland de värsta”. I inte mindre än tolv ärenden vägrar det danska flygbolaget att ersätta resenärerna. Sammanlagt rekommenderas flygbolaget att betala tillbaka 108 579 kronor.

– Primera Air har drabbats av förseningar som man skyllt på tekniska fel som man anser att man inte behöver kompensera kunden för. Det har varit tusentals fall i Sverige och  Danmark, säger flygrättsadvokaten Stephan Eriksson som själv har haft hand om flera av fallen som slutat med förlikning.

Totalt inkom i fjol 78 ARN-anmälningar mot Primera Air. Några av flygbolagets värsta förseningar drabbade flygningar till och från Barcelona, Alicante, Málaga och Faro. Det började med tekniska fel. Förseningarna fortplantade sig därefter till andra flygningar på grund av tajta flygscheman.

Flyg oftare försenat än tåg

Senaste årtiondet har antalet förseningar i flygtrafiken ökat. Tvärtemot vad många tror är Europas flygbolag oftare försenade än tågbolagen. Enligt en rapport från brittiska reseserviceföretaget OAG – som analyserat 57 miljoner flighter under 2017 – är lettiska Air Baltic punktligast i världen. De kom i väg i tid 90 procent av gångerna, vilket är samma punktlighet som svenska tågoperatören SJ, enligt statistik från Trafikanalys.

De flesta flygbolag har sämre punktlighet. I botten på punktlighetslistan hamnar det kinesiska flygbolaget Air China som bara kommer fram i tid med 60 procent av sina flighter. På vår svarta lista ligger de på femte plats med 3 ärenden och krav på 20 800 kronor. Orsaken till att flygförseningarna blir fler är ökat flygresande och därmed ökad trängsel såväl i luften som på flygplatserna. I år görs nästan en miljard flygresor till och från flygplatser inom EU, tre gånger så många som 1992 då det europeiska flyget avreglerades. På grund av hård konkurrens låter flygbolagen dessutom planen flyga enligt allt snävare scheman, vilket innebär att en försenad flight fortplantar sig till nästa planerade flygning.

I takt med att utrikesflygandet har ökat har även antalet anmälningar till ARN gjort det. De 2 234 anmälningar som gjordes 2015 hade två år senare ökat med drygt 50 procent. Men reseföretagen är idag lite bättre på att följa ARN:s råd. Hur tolkar man det? 

– Jag tror att flygbolagen och de andra reseföretagen har lärt sig att det kostar på att trotsa Allmänna reklamationsnämnden, säger flygadvokaten Stephan Eriksson och tillägger:

– För om man blir fälld i ARN, vägrar betala och fallet drivs vidare till domstol blir man med största sannolikhet fälld också i tingsrätten. Och det blir kostsammare för dem. 

Svarta listan 2018: Här är alla reseföretag som misskött sig

Charterflygbolaget Primera Air, som flyger åt Solresor (Sveriges fjärde största charterarrangör)  hamnar först på årets upplaga av Svarta listan och blir innehavare av titeln “värst bland de värsta”.

1. Primera Air

12 ärenden som rör inställda och försenade flyg. Totalt vill ARN att företaget ska betala totalt 108 579 kr till de drabbade resenärerna. Men flygbolaget vägrar. Ett av ärendena har drivits vidare till tingsrätt.

2. Wizz Air Hungary*

8 ärenden som rör inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att resenärerna ersätts med totalt 40  248 kr.

3. Turkish Airlines

5 ärenden som rör försenade flyg och nekade ombordstigningar. ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärerna med totalt 52  595 kr.

4. Lufthansa*

5 ärenden gällande felaktiga biljetter, inställda flyg och förseningar. ARN rekommenderar att företaget betalar totalt 42  191 kr i kompensation till resenärerna.

5. Air China

3 ärenden som gäller uteblivna flygningar och förseningar. ARN rekommenderar företaget att betala totalt motsvarande 20  800 kr till resenärerna.

6. Ryanair*

3 ärenden som rör skadat bagage och inställda flygningar. Totalt rekommenderar ARN att bolaget betalar 51  095 kr i ersättning. Men Ryanair vägrar.

7. Thomson Airways/TUI UK & Ireland*

3 ärenden som rör förseningar. ARN rekommenderar att Thomson betalar totalt 48  000 kr till resenärerna. Men på det örat lyssnar de inte.

8. Iberia*

2 ärenden som rör försenat bagage och återbetalning av resa som inte kunnat utnyttjas. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunderna med totalt 25  400 kr. Men för Iberia väger svensk konsumenträtt lätt.

9. Jet2

ARN rekommenderar att flygbolaget betalar motsvarande 52  000 i ersättning för försenat flyg för en grupp på 13 personer.

10. NS Travel AB (Ethnic Travel)

Resenärerna missade flyget på grund av ändrad avgångstid. ARN rekommenderar att företaget ersätter dem med totalt 27  650 kr.

11. Brussels Airlines

Kundens flygning ställdes in och ersättningsflyg bokades med annat bolag. ARN rekommenderar att Brussels Airlines ersätter kunden med 23  496 kr.

12. Eurowings

ARN rekommenderar att företaget i två ärenden ersätter kunder med totalt 13  696 kr för förstört bagage och för ersättningsresa.

13. Kiwi.com (tidigare Skypicker.com)

Flyget till Paris var inställt. ARN rekommenderar att företaget betalar de 10  016 kr som kundens nya biljetter kostade.

14. Ethiopian Airlines

De 4 resenärerna blev 29 timmar försenade på sin resa till Kapstaden. ARN rekommenderar att de ersätts med 9  777 kr.

15. Kiss Airlines

Flygbolaget tog betalt för biljett som inte var giltig. ARN rekommenderar att företaget ersätter kunden med 9  538 kr.

16. Norwegian*

ARN rekommenderar att företaget ersätter resenärer med motsvarande 8  500 kr för inställda flygningar. 

17. Lilla Edets Buss/Taxi Lilla Edet

Vinguiden på vinresan till Alsace uteblev. ARN rekommenderar att tre kunder ersätts med tillsammans 8 000 kr.

18. Roland Lohr Gen Stah

ARN rekommenderar Täbyföretaget att kunden ersätts med 6  432 kr för ett inställt och ett avbokat hockeyläger.

19. Iran Air

Planet försenades 14 timmar. ARN rekommenderar att resenären ersätts med 6  000 kr.

20. British Airways*

Kunderna nekades stiga ombord eftersom flygbolaget tagit bort bokningen utan att informera om det. ARN rekommenderar att de ersätts med motsvarande 5  500 kr.

21. Skepps i Motala AB

Kunden avbokade den bokade hyrvillan. ARN rekommenderar att företaget återbetalar depositionen på 4  274 kr.

22. Tripsta.se/Travelplanet 24

Flyget gick inte och kunden fick köpa en ny dyrare biljett. ARN rekommenderar att bolaget betalar mellanskillnaden på 3  071 kr.

23. Hotell Maria Eriksson

Hotellet missade i bokningen och erbjöd i stället plats på annat hotell. ARN vill att kunden ersätts för mellanskillnaden på 1  490 kr. Men hotellet vägrar.

* Företaget fanns med på svarta listan även 2016 och 2017.

 

Svarta listan 2018: Flygbolagen som strular värst
Drabbas du av flygförsening på längre än tre timmar kan du vara berättigad till både kompensation och skadestånd för till exempel missad hotellnatt.

Tips till dig som drabbats

1. När du drabbats av flygförsening: behåll ditt boardingkort och andra resedokument, fråga vad förseningen beror på, notera ankomsttiden till din slutdestination, begär att flygbolaget bekostar mat och dryck och spara dina kvitton, om du behövt spendera extra pengar på grund av din försening.

2. Kontakta rese­företaget, begär kom­pensation. Handlar det om flygförseningar, hänvisa till EU:s förordning 261/2004 (läs mer på sid 77).

3. Om reseföretaget vägrar: Gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) på arn.se.

4. Vägrar företaget trots ARN:s rekom­mendation att betala: stäm dem inför tingsrätt. Om tvisten rör högst ett halvt prisbas­belopp (24  250 kr) kan det bli förenklat tvistemål. Målet avgörs av en domare, och i de flesta går tvisten inte till rätte­gång utan avgörs i ett inledande sammanträde med en förlikning. Du behöver inget ombud. Förlorar du riskerar du att få betala motpartens rättegångskostnader på ca 1 500 kr. 

Så gör vi Svarta listan

Syftet är att varna för reseföretag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens (ARN:s) rekommendationer. Alla ärenden på listan har bedömts av ARN:s jurister, som kommit fram till att företagen inte har följt de konsumentlagar och regler som finns i Sverige. Cirka tre månader före publicering kontaktar vi ARN och begär ut alla ärenden där företagen inte fÙ�ljt deras rekommendationer. För att vara säkra på att inget företag hamnar på svarta listan som inte ska vara där kontaktar vi alla företag och anmälare före publicering och frågar om de har givit/fått kompensation. 

 

Konsumentverkets nya tjänst ska hjälpa vid krånglande flyg

Svarta listan 2017 – här är resebranschens värstingar


Text: Per J Andersson • 2018-09-24
NyhetFlygGranskningar

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top