Annons
Annons
Kommer reklam behöva redovisa klimatpåverkan? Foto: GettyImages

Kommer reklam behöva redovisa klimatpåverkan? Foto: GettyImages

Nyhet

Nytt förslag: Resereklam måste redovisa resans klimatpåverkan

Regeringen vill göra det obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med reklam och försäljning av långresor. Frågan är bara hur och när?

Text: Helle Kikerpuu • 2019-10-04 Uppdaterad 2021-06-23

I ett pressmeddelande skriver regeringen att de “har en hög ambition vad det gäller att ställa om transportsektorn och har genomfört en rad åtgärder för att skynda på omställningen”. Regeringen vill också att det ska vara lätt för människor att agera klimatsmart, exempelvis i valet av resa.

Regeringen vill därför göra det obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan i samband med marknadsföring och försäljning av långväga resor med buss, tåg, flyg eller färja.

– Transportsektorn är nyckeln i klimatomställningen och ansvaret för det vilar tungt på mig som infrastrukturminister men det ska också vara lätt för individen att ta sitt ansvar. Därför är en klimatdeklaration ett bra sätt att som konsument och företag få veta vad ens resa har för klimatpåverkan, skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth i pressmedelandet.

Det är myndigheten Trafikanalys som fått i uppdrag att lämna förslag på hur det kan göras obligatoriskt att redovisa klimatpåverkan.

I uppdraget ingår att föreslå hur en klimatdeklaration kan utformas så att det går att jämföra klimatpåverkan inom och mellan olika färdsätt, och att informationen blir lättillgänglig och begriplig för konsumenter. Trafikanalys ska även analysera och lämna författningsförslag pÙ? hur ett krav på obligatorisk klimatdeklaration kan införas, samt vilka kommersiella aktörer som bör omfattas. 

Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2020. Uppdraget till Trafikanalys är en del av genomförandet av januariavtalet, som är en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.

Klimatsatsningar inom tågvärlden

Regeringens förslag är i grund och botten ett beslut där individen förväntas ta ett eget beslut. Vagabond har den senaste tiden skrivit om flera andra klimatsatsningar som också gör det lättare för resenärer att välja ett hållbart färdmedel.

SJ utökar – 10 000 nya platser och bättre anslutning till Hamburg

Fler nattåg till fjällen och skidbacken under vintern

Mer pengar till nattågstrafiken: “Vi vill öppna dörren för hållbara resor”

 

SJ utökar – 10 000 nya platser och bättre anslutning till Hamburg

Därför går charterjätten i konkurs

Krönika: Vad får en flygbiljett kosta?


Text: Helle Kikerpuu • 2019-10-04
Nyhet

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top