Annons
Annons
Från Köln finns direkttåg till bland annat Paris, Amsterdam och Bryssel. Foto: GettyImages

Från Köln finns direkttåg till bland annat Paris, Amsterdam och Bryssel. Foto: GettyImages

Nyhet

Trafikverket föreslår direkttåg Malmö–Köln

Ett nattåg Malmö–Köln. Det föreslår Trafikverket som utrett en möjlig direkt tågförbindelse mellan Sverige och kontinenten sedan regeringen ifjol anslog 50 miljoner kronor om året fram till 2022 i stöd till nya internationella tåglinjer.

Text: Per J Andersson • 2020-01-16 Uppdaterad 2021-08-13

– Som ett första steg föreslår vi att gå vidare med en förbindelse mellan Malmö och södra Tyskland, lämpligen Köln. Restiden på sträckan är rimlig och det finns goda möjlighet till fortsatta anslutningar från Köln, kommenterar Anna Fällbom på Trafikavtal och transportnät.

Sedan regeringen anslog pengar i stöd till en ny internationell tåglinje från Sverige har förslagen haglat. Stockholm–Hamburg, trodde flera. Malmö–Wien, föreslog österrikiska tågbolaget ÖBB som redan är störst på nattåg i Europa.

Men det blev alltså Malmö–Köln. Men det finns “också goda möjligheter till trafik mellan Stockholm och Hamburg. Men där behöver vi först fördjupa utredningen bland annat vad gäller konkurrensen. På ännu längre sikt finns även Frankfurt, Bryssel, Berlin och Basel som tänkbara destinationer”, skriver Trafikverket i sitt förslag som kom på onsdagen.

Fast det är ännu inte klart att det blir av. Trafikverket har funderat ett halvår och kommit fram till att det är bästa lösningen, men i april återkommer man med ett slutförslag. Förmodligen har de inte ändrat sig till dess, erfar Vagabond. Men frågan är när första tåget kan avgå från Malmö Central?

De järnvägsexperter Vagabond talat med tror tidigast 2022. Trafikverket bekräftar den prognosen och skriver: “Trafik på sträckan Malmö-Köln skulle som tidigast kunna vara igång om två till tre år. Det förutsätter dock att nödvändiga överenskommelser med berörda länder finns på plats, att det finns intresserade operatörer som kan tillhandahålla fordon samt att den juridiska processen inte drar ut på tiden”.

Varför det ska ta så lång tid att planera en ny tåglinje kan man förstås fråga sig. Järnvägs- och tågtrafikplanering tar helt klart betydligt längre tid än att planera fÙ�r och starta en ny buss- eller flyglinje.

Från Köln finns direkttåg till bland annat Paris, Amsterdam och Bryssel. 

Lyssna!

Vagabonds podcast, Resor med vagabond. Nytt avsnitt varje vecka. Lyssna exempelvis på avsnittet om att ta tåget till Rivieran:

 

Nytt land och tågluffarpass – fem nyheter från Interrail

Fler nattåg Malmö–Berlin

Följ med Vagabond på tågresa till Slovenien och Tyskland


Text: Per J Andersson • 2020-01-16
NyhetTysklandAnsvarsfull turismTågresor

Nyhetsbrev

Missa inte våra bästa tips och guider!

Scroll to Top